• annast­åhl
    Äldre 18 Aug 19:34
    1508 visningar
    3 svar
    3
    1508

    Ensam vårdnad till pappan?

    Hej,

    Nu är det så att vi ska få barn och är nyfikna på hur det funkar med vårdnaden då vi inte är gifta. Vi bor ej tillsammans heller. Inte än i alla fall.

    Fattas beslut om delad vårdnad före eller efter när barnet är fött? Faderskapet är redan fastställd.

    Kan man ansöka om delad vårdnad redan nu?

    Kan jag frivilligt ge pappan hel vårdnad innan barnet är fött?

    Kan jag ge pappan till barnet hela vårdnaden efter när barnet är född och om Ja, finns det några krav utöver att man är en hederlig problemfri individ. Gäller båda mig och pappan!

    Tacksam för svar! Vi har ett bra liv så att jag överväger att ge pappan hela vårdnaden är inte pga att jag har några problem eller inte vill ha barnet utan det är ett beslut vi överväger av olika skäl.

  • Svar på tråden Ensam vårdnad till pappan?
  • Äldre 18 Aug 19:48
    #1

    Är det för att pappan ska ha hela föräldraledigheten?

    Jag tror det blir svårt. Det är jättesvårt att förlora vårdnaden om man redan har den om man inte är olämplig och du har ju den automatiskt.

    När man skriver på om föräldraskap får man även kryssa i om pappan ska få vårdnad eller inte. Har du inte kryssat i ngt sånt?

  • Äldre 8 Oct 23:25
    #2

    Min dotters pappa är ensam vårdnadshavare. Det var ingen enkel process men vi lyckades tillslut. Vi bor ihop.

  • Äldre 8 Oct 23:34
    #3

    Men varför skulle man vilja göra så? Det betyder väl att om pappan skulle dö går vårdnaden inte automatiskt över till dig?

Svar på tråden Ensam vårdnad till pappan?