• Anonym (Jiqli­fiqil)
    Äldre 18 Aug 19:43
    3042 visningar
    11 svar
    11
    3042

    Kopplas socialen in vid kontakt med bup?

    Har för avsikt att söka hjälp på bup för min dotter och undrar om det görs nån typ av orosanmälan till socialen eller om det blir en soc utredning i slutresultat? OBS! Barnet har redan blivit omhändertagen en gång av soc tidigare.

    Pågår inget märkligt i hemmet så orolig är jag inte på det sättet utan vill söka hjälp för min dotter som jag skrev om i en annan tråd. Orkar ej dock gå genom samma helvete med soc igen bara därav frågan.

  • Svar på tråden Kopplas socialen in vid kontakt med bup?
  • Anonym (Sub)
    Äldre 18 Aug 19:50
    #1

    Det beror på är väl det jobbiga svaret... Om någon vårdpersonal på BUP anser att något låter knepigt med er kommer det sannolikt bli en socialanmälan, tyvärr. Detta förstår jag är sjukt obehagligt och jobbigt då socialen har alldeles för mycket makt och för lite kunskap.

    Jag har t. ex. råkat ut för en socanmälan redan på BB eftersom jag går på substitutionsmottagning och då MÅSTE det ju vara något konstigt med mig, eller hur? *himlar med ögonen*

  • Anonym (.)
    Äldre 18 Aug 19:50
    #2

    Ja. Google is your friend.

    www.bup.se/sv/Rad-och-fakta/Artiklar/Bra-att-veta-om-BUP/Har-BUP-tystnadsplikt/

    Har BUP tystnadsplikt?

    Vi har tystnadsplikt och grundregeln är att vi inte berättar något om en patient för andra personer eller myndigheter.

    Med andra ord är det ni berättar hos oss under sekretess. Tystnadsplikten kan bara brytas om:

    Den som är patient vill det.

    Om ett barn eller en ungdom riskerar att fara illa. Då är vår personal skyldig att göra en orosanmälan till socialtjänsten.

  • Anonym (Nej)
    Äldre 18 Aug 20:16
    #3

    Det är inte automatiskt så att en orosanmälan görs. Det görs precis vid samma tillfälle som när skola, förskola, grannar eller andra människor anmäler oro. Dvs, enbart om det finns en oro för att barnet far illa. De allra flesta som söker hjälp hos BUP anmäls inte.

    Du bör inte låta din oro för anmälan hindra dig från att söka hjälp när den behövs. Det är snarare så att om ni har stora problem med barnets beteende ökar såklart risken att någon annan anmäler till soc. I så fall är det positivt om ni kan visa att ni själva tar problemen på allvar och sökt hjälp/redan träffar någon på BUP. Det är alltså enbart bra att ni visar att ni vill ert barn det bästa.

    Lycka till!

  • Anonym (Sc)
    Äldre 18 Aug 20:23
    #4

    All vårdpersonal är skyldig att göra orosanmälan till socialtjänsten om de misstänker att något inte är riktig som de ska.


    Orosanmälan när ett barn far illa

    Barn som far il­la el­ler ris­ke­rar att fa­ra il­la är ett ge­men­samt sam­hälls­an­svar. Of­tast får so­ci­al­tjäns­ten kun­skap om så­da­na miss­för­hål­lan­den ge­nom en an­mä­lan. Många yr­kes­grup­per, bland annat personal i hälso- och sjukvården, tandvården och omsorgen, har an­mäl­nings­skyl­dig­het enligt socialtjänstlagens kap 14 § 1.


    Eller för den som föredrar att läsa lagtexten

    Socialtjänstlag (2001:453)
    14 kap. Anmälan om och avhjälpande av missförhållanden m.m.
    1 § Följande myndigheter och yrkesverksamma är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa:
    1. myndigheter vars verksamhet berör barn och unga,
    2. andra myndigheter inom hälso- och sjukvården, annan rättspsykiatrisk undersökningsverksamhet, socialtjänsten, Kriminalvården, Polismyndigheten och Säkerhetspolisen,
    3. anställda hos sådana myndigheter som avses i 1 och 2, och
    4. de som är verksamma inom yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet och fullgör uppgifter som berör barn och unga eller inom annan sådan verksamhet inom hälso- och sjukvården eller på socialtjänstens område.
     
    De som är verksamma inom familjerådgivning är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om att ett barn utnyttjas sexuellt eller utsätts för fysisk eller psykisk misshandel i hemmet.
     
    Myndigheter, befattningshavare och yrkesverksamma som anges i första stycket är skyldiga att lämna socialnämnden alla uppgifter som kan vara av betydelse för utredning av ett barns behov av stöd och skydd.
     
    Om anmälan från Barnombudsmannen gäller bestämmelserna i 7 § lagen (1993:335) om Barnombudsman. Lag (2015:982).
     
    1 a § Socialnämnden bör erbjuda barnet, vårdnadshavaren och den som gjort anmälan enligt 1 § ett möte om det med hänsyn till barnets bästa är lämpligt. Lag (2012:776).
     
    1 b § Socialnämnden får informera den som gjort anmälan enligt 1 § om att utredning har inletts, inte har inletts eller redan pågår. Sådan information ska på begäran lämnas till anmälaren om det med hänsyn till omständigheterna inte är olämpligt att göra detta. Lag (2012:776).
     
    1 c § Var och en som får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa bör anmäla detta till socialnämnden. Lag (2012:776).
     
    2 § Var och en som fullgör uppgifter inom socialtjänsten eller vid Statens institutionsstyrelse ska medverka till att den verksamhet som bedrivs och de insatser som genomförs är av god kvalitet. Lag (2010:429).
     
    3 § Den som fullgör uppgifter inom socialtjänsten eller vid Statens institutionsstyrelse ska genast rapportera om han eller hon uppmärksammar eller får kännedom om ett missförhållande eller en påtaglig risk för ett missförhållande, som rör den som får, eller kan komma i fråga för, insatser inom verksamheten.
     
    Rapporteringsskyldigheten fullgörs
    1. i yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet till den som bedriver verksamheten,
    2. i verksamhet vid Statens institutionsstyrelse till ledningen, och
    3. i övrigt till berörd socialnämnd. Lag (2010:429).
     
    4 § Den som enligt 3 § ska ta emot rapporter ska informera den som fullgör uppgifter inom respektive verksamhet om de skyldigheter som han eller hon har enligt 2 och 3 §§. Lag (2010:429).
     
    5 § Den som, i yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet, enligt 3 § ska ta emot rapporter ska informera berörd socialnämnd om de rapporter han eller hon har tagit emot. Lag (2010:429).
     
    6 § Ett missförhållande eller en påtaglig risk för ett missförhållande, ska dokumenteras, utredas och avhjälpas eller undanröjas utan dröjsmål. Lag (2010:429).
     
    7 § Ett allvarligt missförhållande eller en påtaglig risk för ett allvarligt missförhållande, ska snarast anmälas till Inspektionen för vård och omsorg. Den utredning som gjorts med anledning av det inträffade ska bifogas anmälan. Anmälan ska göras av
    1. socialnämnden,
    2. den som bedriver yrkesmässig enskild verksamhet, eller
    3. Statens institutionsstyrelses ledning.
     
    Den som bedriver yrkesmässig enskild verksamhet ska informera berörd socialnämnd om anmälan. Lag (2012:944).
  • Anonym (Sc)
    Äldre 18 Aug 20:27
    #5

    Ts som jag uppfattar det har du tidigare hamnat i klorna på Socialtjänsten, för den som inte vet hur lätt en vanlig familj kan hamna i detta vansinne

    UG visar här hur fel det kan gå



  • Anonym (Jiqli­fiqil) Trådstartaren
    Äldre 18 Aug 21:02
    #6
    Anonym (Sc) skrev 2018-08-18 20:27:53 följande:

    Ts som jag uppfattar det har du tidigare hamnat i klorna på Socialtjänsten, för den som inte vet hur lätt en vanlig familj kan hamna i detta vansinne

    UG visar här hur fel det kan gå




    Hamnade i ett helvete som pågick onödigt länge med soc. Slutligen visade det sig att felet låg hos barnet, familjehemmet och handläggarna på soc. Blev rek att anmäla familjehemmet och handläggarna på soc men eftersom jag fick dottern tillbaka ville jag bara hå vidare och nu vill jag inte hamna i samma situation nånsin igen! Därav oron för soc. Det pågår inget misshandel, ngn typ av utnyttjande eller liknande så det är jag inte orolig för men det krävs nästan inga rimliga orsak till att barn hamnar i utdragna utredningar och blir omhändertagna OCH DET HAR JAG ERFARIT redan. Vågar ej men måste nog ta steget mot bup pga behöver hjälp.
  • Anonym (Sc)
    Äldre 18 Aug 21:13
    #7

    Ts jag förstår dig fullständigt, att hamna i klorna på maktgalna socionomer är värre än allt annat jag kan tänka mig.

    Detta är säkerligen helt obegripligt för den som inte varit i den maktlösa position som du hamnar i när en socialsekreterare får för sig att verkligheten ser ut på ett speciellt sätt och sedan gör allt för att "skapa bevis" som styrker den uppfattningen (färgade utredningar är den finare benämningen på dessa lögner).

    Tyvärr så görs inte utredningarna rättssäkert varför det blir ett onödigt stort lidande hos de inblandade parterna.

  • Anonym (mmm)
    Äldre 18 Aug 21:17
    #8

    Som jag skrev i din förra tråd: om du anses som en vettig förälder blir det ingen anmälan.

    BUP vet heller inget om att du haft kontakt med Soc tidigare pga sekretessen, de har inte samma system. De skulle möjligen kunna tänka att du behöver föräldrastöd, om det är tufft med barnet men det brukar BUP kunna ge också, inte just att det måste vara Soc. Om de skulle tycka det kommer de prata med dig, inte bara skicka inne anmälan. 

  • Anonym (Nej)
    Äldre 18 Aug 21:27
    #9

    Det kan nog vara en bra idé att berätta för BUP om omhändertagandet, fosterfamiljen osv. Jag vet ju inte hur länge sedan det var, men borde ha påverkat dottern. Har hon PTSD?
    En annan fundering är om du lever med hennes pappa, eller med en ny man (jobbig eller "lätt" skilsmässa?). Jag såg i en annan tråd att ni skall ha en ny bebis snart. Annat jobbigt hon varit med om? Allt sådant påverkar ju också. Det kommer inte få dem att anmäla er igen, utan snarare ge dem hjälp att tolka barnet bättre.

  • Anonym (Soc.)
    Äldre 18 Aug 22:17
    #10

    Nej det är inget som sker automatiskt för att man får hjälp via bup.

    Om det framkommer något som gör att de misstänker att barnet far illa så har de dock anmälningsplikt som all annan hälso och sjukvård.

  • Anonym (G)
    Äldre 19 Aug 14:15
    #11
    Anonym (Nej) skrev 2018-08-18 21:27:32 följande:
    Det kan nog vara en bra idé att berätta för BUP om omhändertagandet, fosterfamiljen osv. Jag vet ju inte hur länge sedan det var, men borde ha påverkat dottern. Har hon PTSD?
    En annan fundering är om du lever med hennes pappa, eller med en ny man (jobbig eller "lätt" skilsmässa?). Jag såg i en annan tråd att ni skall ha en ny bebis snart. Annat jobbigt hon varit med om? Allt sådant påverkar ju också. Det kommer inte få dem att anmäla er igen, utan snarare ge dem hjälp att tolka barnet bättre.
    Håller med
Svar på tråden Kopplas socialen in vid kontakt med bup?