• Äldre 18 Aug 20:46
    6665 visningar
    2 svar
    2
    6665

    Myom som växer snabbt

    Jag undrar om det finns andra här med myom som blivit till problem under graviditeten. Jag är snart förbi 11 veckor och har två myom som börjat växa snabbt och syns som två stora bulor på magen. En långt ner och en strax nedanför naveln. Som jag upplever det har de växt från nektarinstorlek till grapefrukt på bara två veckor. Känns skitläskigt, och börjar trycka på olika ställen inom mig så det är svårt att sova bekvämt och svårt att röra på mig normalt.

    Jag var förbi gynakuten för två dagar sedan och det var där de konstaterade att mina bulor är stora myom. En på bakvägg långt ner och en på framvägg långt upp. Fostret såg i alla fall ut att må bra, tack och lov. Men nu är jag så otroligt orolig över hur detta ska fortsätta. Vill bara att myomen ska sluta växa och gå tillbaka. Mitt första barn och jag är över 40, så det känns som sista chansen.

    Någon med erfarenhet som kan dela med sig?

  • Svar på tråden Myom som växer snabbt
  • Äldre 28 Aug 01:17
    #1

    Mitt myom växte mest under första graviditeten men än värre var att det gick i nekros under både första och andra graviditeten. Den smärtan fick bm att skicka in mig till akuten för de trodde på brusten blindtarm. Gick lite fram och tillbaka i storlek under alla tre graviditerna men påverkade inget med vare sig graviditeten eller fostren, precis som den första läkaren från våra privata ul hade sagt.

  • Äldre 31 Aug 08:13
    #2

    Tack för svar! Jag har varit på ytterligare UL och de hittade fyra myom. Tror en var i livmodern och de andra tre i yttervägg. Verkar läskigt det där med myomnekros så jag hoppas att jag klarar mig. Min mage är stor fast jag bara är i v 13. Och jag fick sammandragningar efter tungt lyft för några dagar sedan. Kan bara sova på höger sida, annars känns det obehagligt. Och springa går inte alls, så det får bli promenader i lagom takt.

    Jag känner mig lite lugnare nu än för nån vecka sen. Tänker att det kommer gå bra även om myomen växer ännu mer. Jag ska få uppföljning i v24.

    Bebis mår i alla fall bra och det är det viktigaste!

    Jag har läst runt lite och förstått att allt brukar gå bra trots stora, växande myom.

    Men vad gör man om de går i nekros? Ingenting?

Svar på tråden Myom som växer snabbt