• Äldre 18 Aug 20:49
    6195 visningar
    9 svar
    9
    6195

    Hur långt tid tar dopkalaset?

    Hej! Imorgon ska min dotter döpas. Själva ceremonin skulle ta 20-30 minuter, men kopkalaset efteråt? Fikasalen är i samma byggnad som kyrkan så man behöver bara gå nerför en trappa. Hur långt tid kan kalaset ta på ett ungefär?

  • Svar på tråden Hur långt tid tar dopkalaset?
  • Äldre 18 Aug 21:05
    #1

    Hur många är ni? Träffas alla regelbundet eller kommer folk passa på att uppdatera sig angående vad som hänt sen senast? Vilken tid (dvs kommer det vara folk som behöver sticka pga mat)? Vad bjuder ni på för ätbart? Är gästerna såna att de brukar stanna länge? Kommer det vara många barn? Finns det någonstans för eventuella barn att roa sig medan föräldrarna umgås?

    Allt det här påverkar så det är omöjligt för oss att svara. Jag har varit på namngivningsceremonier där fikat varit över på under 1h och andra där det tagit 3-4h.

  • Glinda från Oz
    Äldre 18 Aug 21:31
    #2

    Folk kommer droppa av lite då och då så stanna så länge du känner för det. Min erfarenhet är att det inte brukar bli mer än två timmar om det bara är fika eller lättare mat (som t.ex smörgåstårta)

  • Glinda från Oz
    Äldre 18 Aug 21:32
    #3

    Förlåt, jag såg just att det var din dotter, så skippa det där med att stanna sålänge du känner för det

  • Äldre 18 Aug 22:27
    #4
    asdfgh skrev 2018-08-18 21:05:13 följande:

    Hur många är ni? Träffas alla regelbundet eller kommer folk passa på att uppdatera sig angående vad som hänt sen senast? Vilken tid (dvs kommer det vara folk som behöver sticka pga mat)? Vad bjuder ni på för ätbart? Är gästerna såna att de brukar stanna länge? Kommer det vara många barn? Finns det någonstans för eventuella barn att roa sig medan föräldrarna umgås?

    Allt det här påverkar så det är omöjligt för oss att svara. Jag har varit på namngivningsceremonier där fikat varit över på under 1h och andra där det tagit 3-4h.


    Det är blandade gäster, hans familj, min familj, gemensamma vänner och egna vänner. Vi blir ca 50st. Cermonin är klockan 13 och det skulle ta 20-30 minuter så säg att fikat börjar kl 13.30. Det är tårta och godsaker, så det blir ett dopfika liksom. Vi tänkte ta present öppning på plats
  • Äldre 18 Aug 22:33
    #5
    Leeno skrev 2018-08-18 22:27:45 följande:

    Det är blandade gäster, hans familj, min familj, gemensamma vänner och egna vänner. Vi blir ca 50st. Cermonin är klockan 13 och det skulle ta 20-30 minuter så säg att fikat börjar kl 13.30. Det är tårta och godsaker, så det blir ett dopfika liksom. Vi tänkte ta present öppning på plats


    Två timmar, sen orkar man inte mer. Om inte presentöppningen tar galet med tid förstås. Gör inte den för omständlig.
  • Äldre 19 Aug 12:01
    #6

    Vårt pågick i 5-6 timmar.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 19 Aug 13:30
    #7
    fluu skrev 2018-08-19 12:01:26 följande:
    Vårt pågick i 5-6 timmar.
    För själva fikat?
  • Äldre 19 Aug 14:20
    #8

    Vill ni att gästerna ska gå hem en speciell tid så finns det trevliga sätt att tydligt tala om när kalaset tar slut.

    Exempelvis redan på inbjudan skriva "Välkommen till xx dop. Vi träffas i kyrkan för ceremonin kl zz och rör oss sedan vidare till närliggande lokal för fika och presentöppning. Firandet avslutas kl 15.30."

    Sedan om du tror du behöver vara extra tydlig så kl 15.25 ställer du dig (eller någon annan) upp och säger att det börjar bli dags att avrunda. Samt tackar för deltagande och gåvor.


    Korrekturläser som en kratta
  • Äldre 19 Aug 16:57
    #9
    Alexi skrev 2018-08-19 13:30:09 följande:

    För själva fikat?


    Mat plus fika. Paletöppning och allmänt häng.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hur långt tid tar dopkalaset?