• Anonym (sömnproblem)

    Barn med insomningsbesvär

    Två av våra tre tre barn har insomningsbesvär vilket ger nästan knäcker oss föräldrar. 4,5 åringen tar 1,5-2 tim på sig att somna på kvällarna. Mellan kl 21.30-22.00 somnar hon trots att vi har bra rutiner. (vi börjar kl 20.00) vi har provat alla tips. har samma rutiner varje kväll, liten nattlampa tänd, svalt i rummet. , avslappningsmusik osv. Hon är överaktiv i sängen, hoppar, studsar, sparkas, pratar osv. ibland slåss hon  också.Jättejobbigt då vi vuxna inte får egen tid att varva ner efter dottern somnat. på vardagarna är hon svårväckt på morgonen före kl 7-7.30 (vardagar). själv kan man bara ligga bredvid och vänta tills hon somnar. det går inte att läsa egen bok eller likannde. när hon somnat vid 21.30-22.00 är jag för trött för att läsa själv eller titta på tv. mellandottern som är 12 har också sömnproblem och har alltid haft. somnar mellan 23-24 men ligger och läser så det är ok. Dock är hon väldigt trött och svårstartad på morgonen. Hon tar 2 tim på sig för somna på kvällarna. den äldsta som är 14 somnar lättast på kvällarna. tar ca 15 min att somna. Vad ska vi göra? 4, 5 åringen är ju värst eftersom man måste ligga bredvid och hon inte ligger lugn under tiden. När man jobbar behöver man ju själv varva ner på kvällen . inte ha 2 tm läggning med barnen och sedan stupa i säng själv. 

  • Svar på tråden Barn med insomningsbesvär
  • Anonym (K)

    Vad händer om nu låter 4,5-åringen vara uppe? Kan hon leka själv en stund? Eller titta på iPad/dator på barnprogram medan ni tittar på tv? Viktigt förstås också att "dra upp" henne ur sängen på morgonen för att öka chansen att bli trött på kvällen.

    Det finns ju även sömnmedicin man kan ge till barn (melatonin), men då ska de ju ha problem som går ut över tex skolan. Men det är ju helt klart möjligt att diskutera med sjukvården om tips. För 4,5-åringen är det ju i första hand BVC man kan diskutera med.

  • Anonym (sömnproblem)
    Anonym (K) skrev 2018-08-18 21:45:49 följande:

    Vad händer om nu låter 4,5-åringen vara uppe? Kan hon leka själv en stund? Eller titta på iPad/dator på barnprogram medan ni tittar på tv? Viktigt förstås också att "dra upp" henne ur sängen på morgonen för att öka chansen att bli trött på kvällen.

    Det finns ju även sömnmedicin man kan ge till barn (melatonin), men då ska de ju ha problem som går ut över tex skolan. Men det är ju helt klart möjligt att diskutera med sjukvården om tips. För 4,5-åringen är det ju i första hand BVC man kan diskutera med.


    Oftast får hon ju titta på tv en liten stund. ipad är ju inte bra då hon är vaken längre stund. så vi kan inte titta på tv under tiden. även om vi har tv på istället (har provat) så upplever jag att det bara blir ännu svårare för henne att somna. hon sover inget under dagen.

    Jag försökte få melatonin utskrivet till dottern som är 12 eftersom hon var så trött på morgonen. men läkaren menade att har man inte diagnos så skriver de helst inte ut det. dessutom så frågade de henne vad hon själv ville och eftersom dottern själv inte ser problemet med att somna sent så ville läkaren inte skriva ut. även om hon är trött så är hon duktig i skolan. så går ut över det kan man ju inte direkt säga.  4,5 åringe behöver ju mer sömn men tror knappast man skriver ut till så små om det inte finns grava problem.  
  • Anonym (K)
    Börje Phylerin skrev 2018-08-18 22:17:43 följande:

    Alltså, är du efterbliven på något sätt ? Du fattar verkligen inte att allt skärmljus får ungen att vakna till, att leka med något spel? 

    Seriöst, var fan är världen på väg ? Läs en saga för barnet en stund. skippa lampor, paddor, telefon och allt annat jävelskap - ska du se att ungen somnar.

    Det man behöver för att sova är lugn och ro, få pulsen att gå ner. Inte en jävla massa tv-spel, film och annan skit för att få upp pulsen.. Däremot, se till att ungen är ute och gör av med energi, ge fan i socker och annat "uppåttjack". ge ungen lite yogurt på kvällen. 

    Seriöst? Var är den här jävla världen på väg ? Ge ungen en fet grogg så somnar fanskapet direkt. eller däng den i elementet.

    Jag hatar barn själv, men jag hatar fan föräldrar ännu mer.


    Fast nu frågade jag bara vad som händer om hon tittar på skärm en stund. En del barn somnar faktiskt lättare med paddan, även om det förstås kan vara tvärtom också. Därav frågan som sagt. Barnet verkar ju ha svårt att komma till ro i sängen. Att läsa en bok förutsätter jag att man har testat!

    Till TS: Nä, jag tror inte heller de skriver ut till en så liten när problemen inte är större än vad de är...

    För att få ordning på dygnsrytmen brukar man rekommendera mycket dagsljus på förmiddagen.

    Antar att ljudbok, att ni berättar en saga eller sjunger godnattvisor inte heller funkar? Har ni läst Kaninen som så gärna ville somna.
  • fru nyfiken

    Hej.

    Jag har inga tips men vill bara säga att jag förstår er. Vi har två barn o det har varit jätte svårt att få dem att somna i alla år. Stora flicka är 11 år o det går hyfsat sedan ca 1 år tillbaka. Lilla är 8 år o det är krångel varje kväll i mellan 1 o 2 timmar efter att vi har läst bok o alla rutiner är klara. Jag sitter på hennes rum o kan inte ens läsa en bok. Har hållit på o nattat barn i 11 år nu o kräks av bara tanken. Vi har också testat det mesta men det blir inte bättre.

    Hon har svårt att somna, det bara är så.

    Det är så otroligt mycket tid jag har lagt på det här.

    Hemma kan bara jag natta, min man kan natta bara om jag är borta. Om inte jag sitter hos lilla tjejen drar hon igång o leker eller härjar så hon väcker stora tjejen. O att somna är lite känslig även för stora tjejen så jag vill inte ta risken o ha båda vakna. hellre sitter jag bredvid.

    Känner mig så uppgiven.

    Lycka till. Jag förstår hur ni har det.

  • Anonym (mumin)

    Har en 6-åring som är likadan. Han hade svårt att komma i varv redan som bebis. Har banne mig testat allt. Inga råd. Är själv med mitt barn och tycker ändå ni har det schysst som kan turas om.

Svar på tråden Barn med insomningsbesvär