• Anonym (Mamma)

    Bara låta ena gå?

    Jag och pappan är oense.

    Två av våra barn har tjatat hela sommaren om att åka till grönan. Det har inte blivit av och de har accepterat att vi inte kommer hinna i år.

    Nu har ena blivit medbjuden dit. Jag säger nej, för det blir orättvist mot den andra och jag vet hur ledsen hon kommer bli. Pappan säger ja och att han kan ta med andra på bio eller nåt för att hon ska få nåt kul också, men jag vet att det inte kommer vara tillräckligt. Hon kanske säger okej åt det nu, men efteråt kommer hon vara ledsen över att inte hon var medbjuden också, vilket provocerar mig också hur de kan särskilja på dem så.

    Tycker det hela är orättvist och hoppas verkligen inte pappan går över mitt huvud och frågar barnen ändå, för hur man än gör så blir ju nån av dem ledsna.

  • Svar på tråden Bara låta ena gå?
  • Anonym (Johanna)

    Vem har bjudit med ena barnet, en kompis? Är det en släkting eller nära vän till familjen skulle jag frågat om båda får följa med om ni betalar (givetvis!).

    Hur gamla är barnen? Om de är relativt små (under 10) hade jag inte låtit en åka när båda längtat efter att åka dit. Handlar det om större så går det ju att förklara och därmed kompromissa fram en lösning??

  • Anonym (mmm)

    Det beror ju väldig på vem det är som bjudit. Kompis = ena får åka med. 
    Mormor/farmor eller lidande  = båda borde få åka med 

    Hur långt har ni till Grönan undrar jag också, eftersom du säger ni inte hunnit. Ibland är det vi föräldrar som bara skjuter på saker för att det är lite "småjobbigt" att organisera. 
    Ni kan väl åka på en helg även om skolan har startat? 

  • Anonym (Mamma)

    Barnen är 7 och 9, det är den yngre som är bjuden. Det är en släkting som bjuder.

  • Anonym (J)

    Kan ni inte erbjuda dem att betala för barnen om de går med på att ta med båda?

  • Långbenopluto
    Anonym (J) skrev 2018-08-19 08:20:47 följande:
    Kan ni inte erbjuda dem att betala för barnen om de går med på att ta med båda?
    Precis min tanke.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (J) skrev 2018-08-19 08:20:47 följande:

    Kan ni inte erbjuda dem att betala för barnen om de går med på att ta med båda?


    Det är inte en pengafråga, de vill ha med ena som sällskap till den lika gamla kusinen.
  • Anonym (blomma)

    Jag är bara nyfiken, men varför kan ni inte gå med dom själva? Bor ni timmars bilväg bort?

  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-08-19 08:23:47 följande:

    Det är inte en pengafråga, de vill ha med ena som sällskap till den lika gamla kusinen.


    Så de har sagt att de inte vill ha med det andra barnet? Eller har ni frågat redan?

    Pengarna tänkte jag mer som för att visa att man är beredd att ge något för det, känns ju drygt att fråga om de kan bjuda med ett till barn annars.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (blomma) skrev 2018-08-19 08:27:02 följande:

    Jag är bara nyfiken, men varför kan ni inte gå med dom själva? Bor ni timmars bilväg bort?


    Pappan hinner inte och jag åker inte dit själv med barnen.
  • Anonym (Alla ska med)

    Om jag ville ha med en av kusinerna som sällskap till mitt barn och min syster berättade att den andra kusinen skulle bli jätteledsen om hen inte fick gå skulle jag ta med båda. Speciellt om det skilde så lite som två år i ålder, de kan väl hänga alla tre?
    Om det inte går av någon anledning så kan väl din man följa med till Grönan han med? Han verkar ju ändå ha tid att umgås med det äldre barnet den dagen.

Svar på tråden Bara låta ena gå?