• Anonym (Mamma)

    Maken slog sonen

    Hej, vill egentligen bara skriva av mig. Vet inte vad jag ska göra. Maken slog vår 9 åriga son vid hämtningen på fritids i fredag. Maken trodde att sonen lagt stenar i hans kalsonger och reagerade med att slå sonen över ryggen med handen.

    Maken har erkänt att han gjorde fel. Jag sa till maken att han måste söka hjälp, och han har kontaktat kriscentrum för män. Jag har sagt till sonen att han inte ska vara rädd för att prata med någon vare sig på skolan eller släktingar om det som hände.

    Själv är jag ledsen och känner ett tomrum, vet att maken är ledsen men kan inte riktigt känna nån empati för honom. Jag är arg och besviken på maken. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till honom.

    Måste även påpeka att detta inte har hänt innan.

  • Svar på tråden Maken slog sonen
  • Anonym (mmm)

    Föräldrakurs, typ. Kontakta Soc, de brukar ha sånt. 

    Hur känner sig sonen? Bryr han sig inte eller är han upprörd eller rädd för sin pappa nu? Vad har de för relation sedan innan? 

    Jag tänker, att om sonen inte bryr sig, kanske man inte ska röra upp himmel och jord så länge pappan inte gör nåt liknande igen, men om det finns något "hotfullt", en osäkerhet mellan far och son som gör att sonen inte mår bra, då är det mycket mer allvarligt. 

  • Anonym (Lisa)

    Lagt stenar i hans kalsonger? Fattar inte riktigt. Det var alltså inte någon situation som handlade om liv eller död, att din man tappade greppet för att han blev skräckslagen... utan en mer bagatellartad grej som jag tolkar det?
    Då är det inte bra alls. Låter lite oroväckande att han valde att klippa till så där.

    Vad säger er son? Hur mår han? Fick du veta av sonen eller maken om det som hänt?

  • Pope Joan II
    Anonym (mmm) skrev 2018-08-19 08:19:05 följande:

    Föräldrakurs, typ. Kontakta Soc, de brukar ha sånt. 

    Hur känner sig sonen? Bryr han sig inte eller är han upprörd eller rädd för sin pappa nu? Vad har de för relation sedan innan? 

    Jag tänker, att om sonen inte bryr sig, kanske man inte ska röra upp himmel och jord så länge pappan inte gör nåt liknande igen, men om det finns något "hotfullt", en osäkerhet mellan far och son som gör att sonen inte mår bra, då är det mycket mer allvarligt. 


    Varför ska man inte röra upp himmel och jord när man blir slagen och dessutom blir det av någon man är helt utlämnad till? 

    För mig är det det mest väsentliga i världen att se till att barn slipper vara föremål för våld och att de inte tvingas lära sig att tro att det är något som de måste stå ut med. 

    Allt annat är förkastligt, tycker jag.
  • Anonym (Och?)

    Ja, man kan ju undra över varför en liten pojke lägger stenar i pappas kalsonger? Inget vanligt beteende?

    Vad tror du själv är orsaken? Något skumt?

    Nåmen, man skall aldrig slå någon!

  • Anonym (H)
    Anonym (Och?) skrev 2018-08-19 09:46:22 följande:
    Ja, man kan ju undra över varför en liten pojke lägger stenar i pappas kalsonger? Inget vanligt beteende?

    Vad tror du själv är orsaken? Något skumt?

    Nåmen, man skall aldrig slå någon!
    Märkligt beteende.
  • Anonym (Och?)

    Oavsett, måste du förklara dig lite bättre. Och jo. Man skall riva upp himmel och jord, om en vuxen slår ett litet barn! Det är aldrig okay, och dessutom inte lagligt.

  • fornminne

    Det som har hänt är inte bra. Men HUR allvarligt det är beror på hur pressad situationen var och hur hårt slaget var. Vadå stenar i kalsongerna? Varför tappade pappan fattningen? Bra att ni tar det inträffade på allvar i alla fall.

  • fornminne
    Anonym (H) skrev 2018-08-19 11:27:02 följande:
    Märkligt beteende.

    Jag fattar inte. Var det stenar i pappans kalsonger eller stenar i de egna kalsongerna? Varför blev pappan så arg? Var det "bara" ett lätt slag över ryggen? Mycket som är oklart här.
Svar på tråden Maken slog sonen