• Anonym (Toker­i)
    Äldre 19 Aug 10:27
    7595 visningar
    75 svar
    75
    7595

    På vilket sätt blir världsmiljön bättre av att bensinen kostar 16kr/l i Sverige och 5kr/l i USA?

    I Sverige kostar en liter 95 oktan bensin idag ca 16kr eller mer (12kr skatt och 4kr bränsle) på vilket sätt påverkar det höga bensinpriset i Sverige världsklimatet och världsmiljön?

    I USA med ca 300 miljoner invånare kostar bensinen idag ca 5kr/liter.

    På vilket sätt kan begränsningar i Svenskars rörelsefrihet göra att vi får en bättre miljö och ett bättre klimat?

    Hur jag en ser på det får jag inte ekvationen att gå ihop.

    Så nu har alla MP2018 en chans att förklara det som vi andra inte förstått. 

  • Svar på tråden På vilket sätt blir världsmiljön bättre av att bensinen kostar 16kr/l i Sverige och 5kr/l i USA?
  • Äldre 19 Aug 11:03
    #1

    Du har förstås rätt och det är faktiskt rätt många som inser det.

    Under 2017 var Sveriges utsläpp 48 miljoner ton dvs cirka 1/700-del av de globala utsläppen......

    Och att tro att andra länder följer Sverige om vi har väsentligt strängare utsläppsregler är bara naivt att tro.......

    Rösta istället på ett parti som har internationellt inflytande och är EU vänliga (eftersom EU har cirka 1000 ggr större möjligheter att påverka globalt).

    Detta förstår även MP, men de vurmar starkt för det vi kallar ?plakatpolitik?.

  • Äldre 19 Aug 11:39
    #2

    Så för att USA är extremt korkade, så tycker du att vi också ska vara det? Har jag förstått dig rätt nu?

    Och du som skrev att andra länder inte lyssnar på oss och vill följa vårt exempel, har uppenbarligen bott under en sten. För uppenbarligen har du aldrig diskuterat politik och/eller miljö med medborgare från andra länder, det har jag. 

  • Anonym (jk)
    Äldre 19 Aug 15:05
    #3
    Bondbönan skrev 2018-08-19 11:39:53 följande:

    Så för att USA är extremt korkade, så tycker du att vi också ska vara det? Har jag förstått dig rätt nu?

    Och du som skrev att andra länder inte lyssnar på oss och vill följa vårt exempel, har uppenbarligen bott under en sten. För uppenbarligen har du aldrig diskuterat politik och/eller miljö med medborgare från andra länder, det har jag. 


    Bondbönan utveckla ditt resonemang lite mer, 
  • Äldre 19 Aug 18:11
    #4

    Varfor jamfor du sverige med usa? Sverige och usa har oerhort olika transportbehov, forutsattningar for invanare, mm.

  • Anonym (Va?)
    Äldre 19 Aug 18:24
    #5

    Men inte kostar bensinen 5 kr/l i USA, var har du fått det ifrån? Det kostar minst det dubbla. En 10-11 kr litern kostar det. Vill gärna veta var du fått dina siffror ifrån om det skall gå att hålla en vettig debatt.

  • Äldre 19 Aug 18:29
    #6
    Anonym (Va?) skrev 2018-08-19 18:24:45 följande:

    Men inte kostar bensinen 5 kr/l i USA, var har du fått det ifrån? Det kostar minst det dubbla. En 10-11 kr litern kostar det. Vill gärna veta var du fått dina siffror ifrån om det skall gå att hålla en vettig debatt.


    Och det ar ju for lagsta oktanen, hogre kostar mer
  • Anonym (Hej)
    Äldre 19 Aug 18:30
    #7
    Anonym (Va?) skrev 2018-08-19 18:24:45 följande:

    Men inte kostar bensinen 5 kr/l i USA, var har du fått det ifrån? Det kostar minst det dubbla. En 10-11 kr litern kostar det. Vill gärna veta var du fått dina siffror ifrån om det skall gå att hålla en vettig debatt.


    teknikensvarld.se/bensinpriset-i-usa-hogre-an-pa-manga-ar-536-krliter-571841/

    Det kostar ca 5.50kr per liter
  • Anonym (Va?)
    Äldre 19 Aug 18:36
    #8
    Anonym (Hej) skrev 2018-08-19 18:30:04 följande:

    teknikensvarld.se/bensinpriset-i-usa-hogre-an-pa-manga-ar-536-krliter-571841/

    Det kostar ca 5.50kr per liter


    Ja, lägsta oktanen och på några få ställen i USA. Califonien är det betydligt dyrare till exempel.
  • Äldre 19 Aug 18:40
    #9

    Var kostar det 5.50? Har jag aldrig sett de senaste 15 aren eller sa.

  • Äldre 19 Aug 18:42
    #10
    Anonym (Va?) skrev 2018-08-19 18:24:45 följande:

    Men inte kostar bensinen 5 kr/l i USA, var har du fått det ifrån? Det kostar minst det dubbla. En 10-11 kr litern kostar det. Vill gärna veta var du fått dina siffror ifrån om det skall gå att hålla en vettig debatt.


    Snabbtitt sager mig (som är helt okunnig, så rätta mig gärna. Jag har ingen bil så är inte så insatt) att en gallon bensin snittar på 2.90 USD för i juni 2018, enligt EIA. Vilket blir ca 7 kr/l, vilket inte är "minst det dubbla" från 5  kr. Dieseln är dyrare....
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden På vilket sätt blir världsmiljön bättre av att bensinen kostar 16kr/l i Sverige och 5kr/l i USA?