• Odissi

    Könsfördelning på förskolan

    Hej! Min dotter på 1,5 år har precis börjat förskolan. I hennes barngrupp går där ca 13 pojkar och 3 flickor (henne inkluderat). De andra flickorna har jag ej träffat ännu men de är några år äldre har jag förstått. Verkar som att det kanske ska börja en flicka till i september som är i hennes ålder men fortfarande lite osäkert.

    Lekte själv bara med en pojke hos min dagmamma då vi var de enda jämnåriga och vi hade hur kul som helst. Där var dock inte så många andra barn. Hon ska ändå gå i den här gruppen tills hon börjar skolan och kan känna mig orolig över att hon ska hamna utanför. Tänker att den bästa sammansättningen i förskola, skola eller jobb är när det är ca 50/50. Borde man inte sträva efter en jämnare uppdelning? I den andra barngruppen som också är 1-3 år är det mer blandat. Är det någon annan som har det så på sina barns förskola eller har andra tankar?

  • Svar på tråden Könsfördelning på förskolan
  • Anonym (Tjej)

    Det är så på min dotters förskola och då sade de att de jobbar på att jämna ut det så om någon slutar så kommer de ta in en flicka. Kanske samma på er? Min dotter fick börja just för att hon är flicka (privat fsk med kösystem).

  • Odissi

    Precis så sa de på hennes förskola att man skulle placera nya flickor där men det har ändå börjat en pojke till. Tycker det är lite konstigt att man inte fördelat jämnare tidigare då det uppenbart är många fler flickor på den andra avdelningen. Har svårt att tänka mig att detta skedde över en natt.

  • Odissi

    Förskolan är förresten kommunal så finns ju inget kösystem där man kan välja vilka barn som ska börja

  • Anonym (Fsklärare)

    Brukar, vill dock inte säga alltid, bli bra i slutänden. Ofta samarbetar äldrebarns-avdelningarna sedan inför förskoleklass för att barnen ska lära känna varandra och ha vänner. De kommer ju också träffa andra barn på gården så det kommer nog gå bra! Annars kan du ju önska att byta.

  • scanmia

    Jag har en helt hemmasnickrad teori om att minoritetskönet får mest ut av snedfördelade grupper. De får ta del av så mycket mer av det andra könets typiska lekar och umgänge att de tränas att hantera det mycket mer än vanligt. De tvingas bredda repertoaren liksom. 
    Hur som helst så tycker jag att du ska ge det en chans och se hur din dotter klarar av det. Ta gärna upp det med förskolepersonalen - de har säkert även de tänkt på hur gruppen kommer att fungera.

  • Anonym (Konstigt)

    men spelar det egentligen så stor roll att det är så mycket mer pojkar än flickor? Kan inte flickor ha pojkar som kompisar även när dom ska upp vidare i förskoleklass ?

    I denna ålder spelar det ju ingen roll för barn utan det är ju vi vuxna som ser skillnaden på barnen ? Allt ska ju vara så himla könsneutralt idag med den ena HEN efter den andra så varför spelar det någon roll? Om det hade vart 13 flickor och 3 pojkar - hade du brytt dig då? Hade du reagerat på samma sak? Hon kommer inte bli utanför. Hon kommer lära känna de andra barnen också på de andra avdelningarna. Tror inte förskolan har tänkt nå speciellt på vilka barn som går vart. Hon kan ju lika gärna bli bästa kompis med pojkarna och vem säger att hon inte kommer bli utanför om hon är på en avdelning med många flickor?

    Avdelningen er flicka går på kommer samarbeta mycket med de andra avdelningarna.

    Skulle junlila gärna kunna vara att hon går på andrs avdelningen men har sin bästa vän på den avdelning hon får byta från.

    Det är inte alls meningen att låta dum men i överlag och inder stora hela idag så är det så mycket skriverier om kön. Att det ska vara neutralt med allt. Men när det kommer till summan av kardemumman att det gäller en själv - då ska man ifrågasätta. Men hade du som sagt reagerat på ifall der var 13 flickor och 3 pojkar... igen... inte meningen att låta elak eller hemsk utan ställer bara en fråga.

    Själv är jag en 30årig kvinna som alltid haft fler killkompisar än tjejkompisar och lekte nästintill bara med pojkarna sen barnsben.

  • cosinus

    Ibland blir det knasigt i vissa områden. Har två söner med två års mellanrum. När äldsta sonen började förskoleklass var fördelningen i några av klasserna 15/5 killar/tjejer. Det var helt enkelt otroligt mycket mer pojkar som började det året. När lillebror började skolan två år efter så var det motsatt, otroligt mycket mer tjejer.

    Gissar att det kommer lösa sig med tiden, att de tagit in ytterligare någon pojke kan ju hänga ihop med syskonförtur eller liknande. 

    Det är många år kvar tills de börjar skolan så mycket kan hända, är ni nöjda med dagiset i övrigt hade jag inte varit bekymrad.

  • mammalovis

    Jag har jobbat både i förskolan och nu i skolan. Jag skulle nog anse att könsfördelningen på 1-3 år spelar mindre roll än om de är äldre. Jobbar de som hos oss där vi har 2 yngre- och 2 äldreavdelningar + en femte som jag inte har koll på, så kommer det lösa sig med tiden. Vilka barn som börjar på förskolan beror ju på hur kön ser ut och vilka föräldrar som sökt sig dit i första hand. Hos oss fyller de på efter kösystemet allt eftersom.

    När yngsta började fick vi höra att de var glada för att få ett svenskt barn (över 50% med annan bakgrund i skolområdet), vilket kändes knasigt, då sonen knappt pratade. Sedan fick han byta till syrrans förskola när det blev plats där, så det hann inte få någon effekt och vi tog reda på hur det fungerade att ställas på överflyttning redan från början då vi tillhör ett skolområde i andra ändan av stan.

    När barn flyttas upp så tittar de på könsfördelningen och placerar vilka som ska börja var utifrån hur många barn som ska vidare till förskoleklass. Så i ena gruppen kanske fler barn placeras in än i den andra. 

    Så ha lite is i magen. Din dotter är liten och skiljer inte barn efter kön redan. På förskolan har barnen ändå liknande intressen och ett varierat utbud erbjuds. Min son leker knappt med bilar hemma, då syrrorna har andra intressen och en av favoritkompisarna är en tjej. Däremot kollar han gärna på maskiner mm på surfplattan.

  • Lady Anne

    Min tanke är att det väl egentligen inte ska spela någon roll, eftersom förskolan antagligen jobbar efter någon likabehandlingsplan som säger att barnets kön eller könstillhörighet inte ska inverka på verksamheten. Det jag skulle vara uppmärksam på i din situation är hur utbudet av leksaker och böcker ser ut. Sen skulle jag kanske fråga personalen lite kring hur man tänker kring den ojämna könsuppdelningen och hur man arbetar för att det inte ska vara ett problem.

  • Physalis

    Förskolan ska ha ett genustänk och därför inte göra skillnad på barnen utifrån kön, utan se individerna. Så är förskolan bra kommer detta inte vara ett problem i huvudtaget.

    Är förskolan dålig så är det DET som är problemet snarare än vilka kön barnen har.


    Korrekturläser som en kratta
  • Smurfan08

    Nu vet inte jag hur många avdelningar din förskola har så dom kanske kan ändra om lite. Men är det en liten förskola som min då kan dom ju inte göra något åt det. Dom kan ju inte påverka vilket kön barnen har när dom ställer sig i Förskolekön. Man måste ju följa barnet kötid. Förskolecheferna får inte välja och vraka vilka barn man tar in. Det borde ju diskriminering om man valde enbart efter kön.

    Mao inget förskolan kan göra åt det.

Svar på tråden Könsfördelning på förskolan