• Anonym (Hatar min mage)

    Vad är det för fel på min jävla mage?

    Jag har länge (många år) haft problem med magkatarr till och från. Under våren blev det värre så jag tog ett test för helicobacter pylori som var positivt. Gick till vc och fick antibiotikabehandling för det. Efter det har magkatarren försvunnit. Dock har jag fått andra problem som känns ännu värre, skulle hellre ha magkatarren och den smärtan tillbaka än det här helvetet!

    Min mage har trots smärta alltid fungerat, och det som en klocka. Gått på toaletten varje morgon och sen inget mer. Nu under hela sommaren har den inte gått att lita på alls, växlat mellan diarre och förstoppning, gassmärtor från helvetet, och nu har den börjat låta konstant, från morgon till kväll tjuter den oavsett om jag ätit eller ej och oavsett vad jag ätit. Jag har blivit rädd att gå ut för att jag inte kan lita på magen och har ibland tagit imodium förebyggande för att komma iväg någonstans. Får dock ont i många dagar av dem och sväller upp som en ballong. Har iofs ont oavsett, jämt. Äter dimetikon för att bli av med gaserna och kurrandet, men det hjälper inte mycket. Äter probiotika och har gjort hela tiden. Provar nu att dubbla dosen för att få ordning på magen. Provar också vi-siblin. Ingen effekt än.

    Känns som ibs-symptom alltihop, ingen ordning på maghelvetet nånsin, och det gör mig bitter eftersom jag inte haft såna problem innan. Blir så stressad och ledsen av det här, känner mig stressad jämt innan jag ska iväg, mår dåligt hela dagarna på jobbet och velar mellan att ta imodium så att jag kan vara säker på att inte drabbas av diarre iallafall, och inte. Får ju ont av dem och det hjälper inte i längden. Vill ha tillbaka min gamla mage, även om jag även då hade ont jämt. Den smärtan var lättare att hantera, plus som sagt så kunde jag lita på den och jobba, dejta, komma ut och göra saker etc.

    Nån som har nåt tips och råd på vad jag mer kan göra? Nån som varit med om nåt liknande? Har jag fått ibs nu istället för helicobacter? (jävla dåligt utbyte isåfall)

  • Svar på tråden Vad är det för fel på min jävla mage?
  • Bondbönan

    Gå tillbaka till doktorn så de kan göra en utredning, för det kan ju vara vad som helst, som glutenintolerans. 

  • Anonym (Hatar min mage)

    Jag har aldrig haft problem med gluten innan så det verkar konstigt.

    Äter probimage just nu.

  • Bondbönan
    Canvas skrev 2018-08-19 13:35:06 följande:

    Uteslut gluten från och med idag. vad äter du för probiotika?


    Ett mycket dåligt råd. Det är läkare som ska diagnosticera, inte en själv. 
  • Anonym (M)
    Canvas skrev 2018-08-19 13:35:06 följande:

    Uteslut gluten från och med idag. vad äter du för probiotika?


  • Anonym (M)
    Canvas skrev 2018-08-19 13:35:06 följande:

    Uteslut gluten från och med idag. vad äter du för probiotika?


    Just så gjorde jag och det hjälpte på 48h. Jag gick även till läkaren som efter utredningen konstaterade att jag inte hade antikroppar mot gluten men han föreslog att jag skulle undvika gluten om det lugnade tarmen.
  • Deceree1

    Jag vet inte om det hjälper dig men Novalucol är jättebra när jag har sura uppstötningar och magkatarr ont. Tuggar i mig 3-4 tabletter och värken försvinner inom 10 min -en kvart. Jag har förmodligen läckande magmun men äter nu en omeprazol om dagen, på morgonen och den finns receptfri tror jag. Nu när jag har den så är det jättesnälla som jag får "såna" anfall men när det händer så känns det som om en elefant ställer sin ena fot på bröstkorgen och trycker allt vad han kan. Men då tar jag Novalucol. Kan vara värt att prova....:))

  • Berolfine

    Hej!

    Jag hade jätteproblem med min mage för 10 årsen. Precis som du beskriver.

    Jag märkte att magn blev värre om jag åt fet mat och åt mint. Om du tänker såhär, det som är hårt att tugga är oxå hårt för magen att smälta. För mycket fibrer, mörkt bröd, havregryn kan oxå ställa till det.

    Jag försökte att äta mycket kok mat, kokt fisk som är mjukt för magen. Uteslöt alkohol och mint ex tuggummi eller aftereight.

    Tog ett tag innan magen va bra igen, men det är kanske värt att prova :) nu är min mage precis som den ska vara.

    Lycka till

  • Zoja

    Det låter ju onekligen som IBS, även om det såklart kan vara något annat också. Ett tips är att testa utesluta lök/vitlök i alla former då det är något en stor majoritet av alla med IBS reagerar på. 

    Men gå till läkare så snart du kan för att få en ordentlig utredning, och be även om att få träffa en dietist som kan hjälpa dig lägga om kosten om det behövs.

  • Anonym (Hatar min mage)

    Kan man få ibs bara sådär, efter en qntibio

Svar på tråden Vad är det för fel på min jävla mage?