• Anonym (Ts)

    Vem blir vräkt?!

    Jag bor i en lägenhet och har en borgenär som står för min hyra. Det står dock i hyresavtalet att det är jag som bor i lägenheten och min borgenär har skrivit under som borgenär. Men jag undrar att ifall jag skulle bli vräkt, vem är det egentligen som blir vräkt jag eller borgenären? Jag blir ju såklart vräkt men kommer även min borgenär stå som vräkt i papper så min vräkning kommer påverka borgenären så det blir svårare även för borgenären att hitta bostad till sig själv i framtiden?

  • Svar på tråden Vem blir vräkt?!
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2018-08-19 12:10:46 följande:

    Jag bor i en lägenhet och har en borgenär som står för min hyra. Det står dock i hyresavtalet att det är jag som bor i lägenheten och min borgenär har skrivit under som borgenär. Men jag undrar att ifall jag skulle bli vräkt, vem är det egentligen som blir vräkt jag eller borgenären? Jag blir ju såklart vräkt men kommer även min borgenär stå som vräkt i papper så min vräkning kommer påverka borgenären så det blir svårare även för borgenären att hitta bostad till sig själv i framtiden?


    Du
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2018-08-19 12:12:33 följande:

    Du


    Inte borgenären också?
  • Anonym (Stackarn)

    Du blir vräkt. Din stackars borgenär får stå för kostnaderna. Lan denne inte betala hamnat hen hos kronkalle och får stora problem.

  • Anonym (Stackarn)
    Anonym (Ts) skrev 2018-08-19 12:13:07 följande:

    Inte borgenären också?


    Vem står på kontraktet?
  • Anonym (H)
    Anonym (Stackarn) skrev 2018-08-19 12:13:32 följande:
    Du blir vräkt. Din stackars borgenär får stå för kostnaderna. Lan denne inte betala hamnat hen hos kronkalle och får stora problem.
    Så är det.
  • Anonym (X)

    Jag tycker det är lite oroväckande att du alls funderar på vräkning när du redan är i behov av en borgenär.

    Hur beter du dig egentligen?

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Stackarn) skrev 2018-08-19 12:13:32 följande:

    Du blir vräkt. Din stackars borgenär får stå för kostnaderna. Lan denne inte betala hamnat hen hos kronkalle och får stora problem.


    Vilka kostnader? Det kostar väl inget att bli vräkt..
  • Anonym (Stackarn)
    Anonym (Ts) skrev 2018-08-19 12:16:22 följande:

    Vilka kostnader? Det kostar väl inget att bli vräkt..


    Det beror på om man flyttar ut frivilligt eller om man måste krångla med kronofogde avhysning magasinering rättsliga kostnader etc.
  • Mantrasina

    Allt det kostar för hyresbolaget att genomföra vräkningen, tömma lägenheten, städningen, magasinering av dina saker...

  • Anonym (Mm)

    Som borgenär har du ju skrivit på en juridisk skyldighet att betala tex hyran om du som bor i lägenheten inte kan det.

    Blir du vräkt på grund av upprepade störningar bör inte borgenären påverkas alls.

    Men skulle du sluta betala hyran så kommer hyresbolaget kräva pengar från borgenären. Betalar inte borgenären hyran kan kan du bli vräkt. Och skulden går till kf och borgenären får då en prick vilket i princip innebär att hen inte kommer kunna söka ny bostad på några år.

    Så båda drabbas ju negativt om du slutar att betala hyran.

Svar på tråden Vem blir vräkt?!