• Sharper

    Månadspeng

    Det börjar bli dags att ordna med månadspeng för mina bonusbarn. Vi tänker att 8-åringen får 60:-/månad och 10-åringen 70:-/månad. Något liten summa MEN eftersom dom inte bor på heltid utan varannan vecka tänkte vi att summan blir bra. Av olika anledningar känner pappan att pengarna inte ska flyttas härifrån och till mamman utan månadspengen ska i regel användas när de är hos oss isåfall. Kravet för detta är att de ska städa sina rum 1 gång i veckan (alltså under tiden dom är hos oss) och följs inte det så blir det avdrag samt att de ska börja hjälpa till med sysslor så som plocka i och ur diskmaskinen eller dammsuga nedervåningen. Vi kommer sluta köpa lördagsgodis (händer visserligen inte så ofta att vi gör) och de får bekosta detta själva om de vill. Jag ser gärna att de sparar en liten slant varje månad också. Jag har tänkt att köpa varsinn bankbok så de kan fylla i inkomster och utgifter också. Vad tror ni och hur har ni gjort med månadspeng, framför allt ni som har barn som bor varannan vecka?

  • Svar på tråden Månadspeng
  • snedtak

    OM det är lagom eller ej beror ju på vad pengarna ska räcka till. För en 8-åring kanske veckopeng är bättre, en månad är ganska länge i den åldern.

    70 kr för en halv månad (dvs. 140 kr/mån) tycker jag är i minsta laget för en 10-åring. Säg att hen köper lördagsgodis för 20 kr i veckan. Då är det 30 kr kvar att spara eller lägga på något annat, tex. en Kalle Anka-tidning.

  • Anonym (V)

    Jag har barnen vv och både jag och pappan ger dem månadspeng. 10-åringen får 100 kr och 13-åringen 200 kr av mig. Tror pappan ger lika mycket. Pengarna ska inte gå till något särskilt, fickpengar bara. De brukar köpa lite godis/chips ibland och spel/grejer på spel. Äldsta köper mat lite då och då oxå, typ mcD med kompisar.

    Några krav att de bara får använda pengar hos mig/pappan finns inte. Barnen får ju pengarna och får få själva välja när de ska användas.

  • Sharper
    snedtak skrev 2018-08-19 16:08:25 följande:

    OM det är lagom eller ej beror ju på vad pengarna ska räcka till. För en 8-åring kanske veckopeng är bättre, en månad är ganska länge i den åldern.

    70 kr för en halv månad (dvs. 140 kr/mån) tycker jag är i minsta laget för en 10-åring. Säg att hen köper lördagsgodis för 20 kr i veckan. Då är det 30 kr kvar att spara eller lägga på något annat, tex. en Kalle Anka-tidning.


    Vill dom köpa lördagsgodis så ska det räcka till det, och deras godis brukar va typ ett kinderägg eller en liten påse haribo för 5-10:- de gör inte av med pengar knappt, alltså de ber inte om det. Så tidningar mm köps inte.
  • Sharper
    Salmiakk skrev 2018-08-19 16:12:57 följande:

    Oj, vad små summor, och det ska dom även spara på??


    Fast dom har ju en mamma ocnså? Lek med tanken att vi skulle ge det dubbla till barnen och att även mamman gör det, då skulle 8-åringen få 240:-/månad och 10-åringen 280:-/månad. Månadspengen ska användas när barnen är hos oss, alltså 2 veckor per månad.
  • Sharper
    Anonym (V) skrev 2018-08-19 16:23:59 följande:

    Jag har barnen vv och både jag och pappan ger dem månadspeng. 10-åringen får 100 kr och 13-åringen 200 kr av mig. Tror pappan ger lika mycket. Pengarna ska inte gå till något särskilt, fickpengar bara. De brukar köpa lite godis/chips ibland och spel/grejer på spel. Äldsta köper mat lite då och då oxå, typ mcD med kompisar.

    Några krav att de bara får använda pengar hos mig/pappan finns inte. Barnen får ju pengarna och får få själva välja när de ska användas.


    Tyvärr är risken att om pengarna skulle flyttas så att säga så skulle pengarna troligtvis nästan alltid ta slut för och så har se tex ingen peng för lördagsgodis när de kommer till oss. Därav att vi ger pengar som får användas här och sen får mamman lösa hur hon vill göra hos sig. Iallafall när de är så här små :) blir säkerligen skillnad om några år för iallafall den äldsta.
  • Sharper


    Denna har vi använt oss utav nu, det är låga summor tycker jag också. Men vi vill börja så här för att se hur barnen kommer hantera att ha månadspeng, vad de kommer göra mm. Tanken är senare när det blir mer pengar att de givetvis får stå för fler saker. Tex mobiler och liknande. Problemet i just den frågan är väl att vi betalar äldstas mobil och mamman den yngsta så där kan det bli svårt också. Men det är ju flera år tills dess.
  • LiaSthlm

    Jag har inga barn som bor varannan vecka utan mina bor heltid hos mig.

    Skriver iaf hur jag gjort.

    Mina fick 60:- när de var 6 år, sen ökade det 20:- varje födelsedag så min 11 åring har 160:- nu. Hon handlar godis ibland och har resten på kortet om hon vill köpa något annat.

    Från 12 år så höjs det mer varje år och jag skriver ner hur mycket jag ökat för äldsta så att det blir rättvist till övriga sen.

    Vid 16 får de studiebidraget och handlar kläder själv om de vill.

    Tycker ert förslag blir svårt för skillnaden i år mot hur mycket pengar de får blir så litet. Om ni sen ska höja så kan ni bara höja 5:- varje år för yngsta om det ska bli rättvist. Hade haft lite mer i skillnad om det var jag

  • Sharper
    LiaSthlm skrev 2018-08-19 17:27:00 följande:

    Jag har inga barn som bor varannan vecka utan mina bor heltid hos mig.

    Skriver iaf hur jag gjort.

    Mina fick 60:- när de var 6 år, sen ökade det 20:- varje födelsedag så min 11 åring har 160:- nu. Hon handlar godis ibland och har resten på kortet om hon vill köpa något annat.

    Från 12 år så höjs det mer varje år och jag skriver ner hur mycket jag ökat för äldsta så att det blir rättvist till övriga sen.

    Vid 16 får de studiebidraget och handlar kläder själv om de vill.

    Tycker ert förslag blir svårt för skillnaden i år mot hur mycket pengar de får blir så litet. Om ni sen ska höja så kan ni bara höja 5:- varje år för yngsta om det ska bli rättvist. Hade haft lite mer i skillnad om det var jag


    Jag tänker att nu är de så små, och enligt min bild så var det typ 125:-/månad när man va mellan 5-10 år. Det utgick jag ifrån. Nu är det lite test att också se hur de hanterar detta med månadspeng sen får vibhelt enkelt utveckla allt eftersom. Ska det va mest rättvist borde vi vänta med 8-åringen helt eftersom äldsta inte haft månadspeng hos oss alls förrän nu då när hon fyller 10. Man kan vända och vrida på det i all oändlighet typ :)
  • scanmia

    Mina barn får ungefär samma summa som ni tänker på, fast för hela månaden. Det ska typ räcka till en glass i veckan eller så. Vi står för lördagsgodis och vi har väl efterrätt några gånger i veckan med. Och om de följer med kompisar ut någonstans eller vill på bio står vi nästan alltid för det med. Själv tycker jag inte att det egentligen har med ålder att göra utan med till vad det ska räcka.
    9- och 13-åringen tjänar även en hel del extrapengar (runt tusenlappen i månaden  nu över sommaren) genom att hjälpa till i grannarnas trädgårdar och passa hundar. Än så länge har de på eget initiativ sparat nästan allt. Och då har jag ändå försökt luska ut om det är något särskilt de vill köpa eller göra. Jag trodde att jag skulle behöva lära dem att spara och vara rädda om sina pengar, men det har inte alls varit nödvändigt.

  • Aniiee

    Låter skitlite men det hänger ju lite på familjens ekonomi, vad man anser att pengarna ska räcka till och en hög andra faktorer. Men enligt Swedbank är "den vanligaste medianmånadspengen" för en 8åring 110 kr (dvs ca 22-27 kr i veckan) och för en 10åring 120 kr (eller 24-30 kr/vecka). Det är nog ungefär vad jag fick som veckopeng i den åldern, och det är ändå 20+ år sen jag VAR i den åldern, så jag tycker officiellt att det låter skitsnålt. Vad får man för 22 spänn liksom? Inte ens en Kalle Anka tiddning?


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Sharper
    Aniiee skrev 2018-08-19 18:27:52 följande:

    Låter skitlite men det hänger ju lite på familjens ekonomi, vad man anser att pengarna ska räcka till och en hög andra faktorer. Men enligt Swedbank är "den vanligaste medianmånadspengen" för en 8åring 110 kr (dvs ca 22-27 kr i veckan) och för en 10åring 120 kr (eller 24-30 kr/vecka). Det är nog ungefär vad jag fick som veckopeng i den åldern, och det är ändå 20+ år sen jag VAR i den åldern, så jag tycker officiellt att det låter skitsnålt. Vad får man för 22 spänn liksom? Inte ens en Kalle Anka tiddning?


    8-åringen får isåfall 30:- i veckan om man räknar så. Det ska räcka till lördagsgodis och en liten peng i sparande helst men inget krav. OM de får lördagsgodis idag så är det som jag skrev ovan typ ett kinderägg eller haribopåse för 10:- så inga mängder.
  • Almina

    Är det inte smartare att ni ger veckopeng? Den pengen kan ju då ges i början av veckan när de kommer till er. På så sätt kommer de ju alltid ha pengar hos er. Men om de har pengar kvar när "er" vecka är slut tycker jag de bör få avgöra själva om de vill spara pengarna eller ta med till mamman. Det är ju meningen att barnen också ska få göra sina egna "misstag" med pengarna, för att lära sig. Så jag tycker det blir lite fel om man styr alltför mycket.

    Gällande summan så kan ni ju testa. Det beror ju mycket på vad pengarna ska räcka till. Om de skulle kännas som att det blir för lite kan ni ju höja lite. Eller ge barnen chans att "tjäna" extrapengar genom tex hushållssysslor som är lite utöver det vanliga.

  • Sharper
    Almina skrev 2018-08-19 22:05:53 följande:

    Är det inte smartare att ni ger veckopeng? Den pengen kan ju då ges i början av veckan när de kommer till er. På så sätt kommer de ju alltid ha pengar hos er. Men om de har pengar kvar när "er" vecka är slut tycker jag de bör få avgöra själva om de vill spara pengarna eller ta med till mamman. Det är ju meningen att barnen också ska få göra sina egna "misstag" med pengarna, för att lära sig. Så jag tycker det blir lite fel om man styr alltför mycket.

    Gällande summan så kan ni ju testa. Det beror ju mycket på vad pengarna ska räcka till. Om de skulle kännas som att det blir för lite kan ni ju höja lite. Eller ge barnen chans att "tjäna" extrapengar genom tex hushållssysslor som är lite utöver det vanliga.


    Gillar inte systemet med veckopeng. Dessutom är tanken att om de inte städar sina rum blir det avdrag på summan och de städar onsdag eller torsdag då det är byte på fredagar. Dom ska absolut få göra sina misstag men grejen är inte att vi är oroliga för det utan snarare mamman ärligt talat. Därför är det sagt så att pengarna stannar här till en början. Det har gått så långt att mamman vägrar betala reparation på 10-åringens telefon för det är inte mammans telefon (det är pappan som köpt den) fast den gått sönder på hennes vecka. Utan det ska min man stå.för punkt. Trots att vi har betalat själva för en ny skärm för kanske 2 månader sen. Och pga det funderar pappan på att helt enkelt enbart låta dottern ha telefonen här hemma och sen får mamman lösa mobil på sina veckor. Anledningen till att dottern har telefon är för att hon ska ringa när.hon går hem från skolan och är.hos sina kompisar, i annat fall behövs den inte.
  • Almina
    Sharper skrev 2018-08-20 05:23:37 följande:

    Gillar inte systemet med veckopeng. Dessutom är tanken att om de inte städar sina rum blir det avdrag på summan och de städar onsdag eller torsdag då det är byte på fredagar. Dom ska absolut få göra sina misstag men grejen är inte att vi är oroliga för det utan snarare mamman ärligt talat. Därför är det sagt så att pengarna stannar här till en början. Det har gått så långt att mamman vägrar betala reparation på 10-åringens telefon för det är inte mammans telefon (det är pappan som köpt den) fast den gått sönder på hennes vecka. Utan det ska min man stå.för punkt. Trots att vi har betalat själva för en ny skärm för kanske 2 månader sen. Och pga det funderar pappan på att helt enkelt enbart låta dottern ha telefonen här hemma och sen får mamman lösa mobil på sina veckor. Anledningen till att dottern har telefon är för att hon ska ringa när.hon går hem från skolan och är.hos sina kompisar, i annat fall behövs den inte.


    Avdraget på summan går ju iofs ordna ändå, att man drar av på nästa veckas veckopeng. Men jag håller med om att månadspeng egentligen känns bättre. Men i början, när de är små och ovana att handskas med egna pengar kan det ju underlätta lite. Och särskilt i en situation som er tänker jag. Ur barnens perspektiv blir det ju kanske lite ologiskt med pengar de bara kommer åt varannan vecka. Men de lär ju vänja sig vid det med!

    Gällande mobilen, är det något båda föräldrar tyckte barnet skulle ha, eller är det på pappans initiativ? Om det är pappan som köpt den, och som anser att hon behöver den, så är det ju inte orimligt att hon bara har den era veckor. Samarbetet mellan föräldrarna verkar ju tyvärr dåligt, och det känns bara så tråkigt bär det går ut över barnen, som för leva dubbla liv. Ett ordentligt skal till mobilen eller en enklare mobil som inte går sönder lika lätt kanske är en bättre lösning.
  • Sharper
    Almina skrev 2018-08-20 10:08:00 följande:

    Avdraget på summan går ju iofs ordna ändå, att man drar av på nästa veckas veckopeng. Men jag håller med om att månadspeng egentligen känns bättre. Men i början, när de är små och ovana att handskas med egna pengar kan det ju underlätta lite. Och särskilt i en situation som er tänker jag. Ur barnens perspektiv blir det ju kanske lite ologiskt med pengar de bara kommer åt varannan vecka. Men de lär ju vänja sig vid det med!

    Gällande mobilen, är det något båda föräldrar tyckte barnet skulle ha, eller är det på pappans initiativ? Om det är pappan som köpt den, och som anser att hon behöver den, så är det ju inte orimligt att hon bara har den era veckor. Samarbetet mellan föräldrarna verkar ju tyvärr dåligt, och det känns bara så tråkigt bär det går ut över barnen, som för leva dubbla liv. Ett ordentligt skal till mobilen eller en enklare mobil som inte går sönder lika lätt kanske är en bättre lösning.


    Pappan skaffade den för att han aldrig fick prata med barnen på mammaveckorna, men mamman fick alltid prata med dom på pappaveckorna. Ett par veckor efter fick minsta mobil av mamman, vilket pappan tyckte var onödigt men hon betalar ju för den. Däremot var den telefonen trasig också så när min man bytte mobil i vintras fick sonen den gamla. Här är hon jätterädd om sin telefon. Men enligt mamman är.hon inte rädd om den hos henne, däremotnsäger flickan att hon är rädd om den även hos mamma. Så svårt läge
Svar på tråden Månadspeng