• TrulsJöns

    Folktandvården vs Privat tandläkare

    Jag har alltid gått till folktandvården tidigare när jag behövt tandvård men har nu börjat snegla på privata alternativ. Mest för att jag inte befinner mig på min hemort så ofta under veckorna och för att slippa dom långa kötiderna. 
    Är det någon som har erfarenhet av både folktandvården och privat tandläkare?
    Vad finns det för för- och nackdelar? 
    Jag antar att privat tandvård är dyrare, men hur mycket dyrare blir det?

  • Svar på tråden Folktandvården vs Privat tandläkare
  • Tecum

    Jag kan bara berätta min erfarenhet och menar inte att det alltid är så. Jag gick hos en privat i många år, men när hon gick i pension lade hon ner praktiken så jag flyttade över till folktandvården då min fru gick där. Men det var misslyckat, jag blev inte kallad, personalen var nonchalanta, jag fick ingen information och de verkade inte bry sig öht. Så jag bytte till privat och de är bättre på alla sätt, jobbar förebyggande, kallar en med jämna mellanrum, tar in en akut, informerar om högkostnadsskydd, använder ny och modern teknik osv. Men fru blev inte heller kallad så hon bytte också och min son som går på annan ort har samma problem. Folktandvården är överbelastad med alla nyanlända och har inte tid/ork/vilja att sköta sina gamla patienter.
    Nackdelen med privata är att de är betydligt dyrare men jag upplever dem som proffsigare. Men välj isf en klinik, inte en ensam privattandläkare. De har sällan den modernaste utrustningen.

  • Anonym (fult och otrivsamt)

    Har gått hos privattandläkare större delen av mitt liv. Inte varit ett dugg dyrare, upplevde tvärtom på en rotfyllning hos folktandvården. Har fått billigare ibland pga dålig ekonomi i det privata och de har varit mycket trevligare, haft, fräschare och trivsammare inredning, och bättre uppföljning mm. Sen har jag haft några tandläkare som gjort lite sämre jobb i munnen hos båda. Men oftast varit nöjd och bara råkat ut för en girig tandläkare som hade hutlösa priser och kändes oärlig.

    Men skulle rekommendera privata och väljer alltid dem.

  • Anonym (Privat)

    Har gått till folktandvården sen jag var liten men har alltid blivit dåligt bemött där. Tar läkemedel som ger muntorrhet vilket kan påverka tandhälsan och jag har väldigt tunn emalj men sköter mina tänder utomordentligt, får ändå skit över att emaljen är tunn för att jag "äter godis och dricker läsk" vilket jag aldrig nånsin gör. Skulle laga det första och enda hålet jag fått hos folktandvården och kärringen började borra innan bedövningen tagit, när jag sa att det gjorde ont sa hon att om jag skulle krångla fick vi boka en ny tid om några veckor och lämna tanden öppen till dess. Bytte till privat efter det, kostade inte många kronor mer men fick ett underbart bemötande och bra vård.

  • Swedman

    Jag har gått hos Folktandvården (enbart) och är mycket nöjd. Jag bor visserligen på en mindre ort och Folktandvården här kanske inte är lika belastad som i större städer. 
    Personalen är vänlig. Min tandläkare som jag haft i måånga år är proffsig och kunnig. Så jag ser ingen anledning att byta till privat.

  • felicityporter

    Folktandvården är mycket sämre generellt än privata. Visst, det finns dåliga privata tandläkare också, men om man verkligen frågar runt och kollar upp tandläkarna på nätet innan får man betydligt bättre behandling än hos folktandvården. Jag går hos en privat och han är inte särskilt dyrare.

  • brallison

    Både jag och min man har alltid gått hos Folktanvården. Aldrig haft problem med dem, servicen helt generellt. bemötandet, mm. Kan inte riktigt föreställa mig vad exakt privat tandläkare skulle kunna göra för mig för att det ska kännas bättre där (servera kaffe med kakor kanske, hehe). Så, det kan bero på var exakt man går och vem man hamnar hos. Varit på 3 olika FTV i Sthlm och alla 3 tyckte jag om.

  • telly

    Folktandvården hade ingen tid till mig som nyinflyttad så hade inget val än att kontakta privat - och fick en tid direkt!

    Det kostar väl samma? Tandvårdsbidrag från försäkringskassan utgick där med.


    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Endastjag

    Folktandvården har jag nyttjat korta perioder som tonåring och har sedan inte gjort om misstaget. Privat tandläkare som man känner eller får rekommenderat är helt överlägset då kostnaden är densamma (eller ibland lägre provat då kompetensen verkar högre).

  • Fliselisan

    Hos folktandvården kan man teckna frisktandvårdsavtal. Pris beroende på ålder och tändernas skick.

    Både jag och min man har det avtalet, rekommenderas verkligen.

  • modsey
    TrulsJöns skrev 2018-08-19 19:14:49 följande:

    Jag har alltid gått till folktandvården tidigare när jag behövt tandvård men har nu börjat snegla på privata alternativ. Mest för att jag inte befinner mig på min hemort så ofta under veckorna och för att slippa dom långa kötiderna. 

    Är det någon som har erfarenhet av både folktandvården och privat tandläkare?

    Vad finns det för för- och nackdelar? 

    Jag antar att privat tandvård är dyrare, men hur mycket dyrare blir det?


    Jag har gått till privat i många år och förvisso varit nöjd. Sen behövde jag akut tandvård och då böev fe folktandvården. Där konstaterade de att jag hade supretfina tänder och de lagningar jag bytt ut alla var av den finare men också betydligt dyrare sorten....kan ju bara konstateta att min privata aldrig pratat om andra alternativ. Vi pratar tusenlappar per tand....nu har jag folktandvården och är supernöjd.
  • felicityporter
    modsey skrev 2018-08-21 21:14:59 följande:
    Jag har gått till privat i många år och förvisso varit nöjd. Sen behövde jag akut tandvård och då böev fe folktandvården. Där konstaterade de att jag hade supretfina tänder och de lagningar jag bytt ut alla var av den finare men också betydligt dyrare sorten....kan ju bara konstateta att min privata aldrig pratat om andra alternativ. Vi pratar tusenlappar per tand....nu har jag folktandvården och är supernöjd.
    Fast det skiljer ju rejält från tandläkare till tandläkare. Jag har samma erfarenheter av folktandvården. Onödigt dyra lagningar osv.
Svar på tråden Folktandvården vs Privat tandläkare