• Smile1234

    Spjälsäng

    Väntar första barnet efter IVF. Har precis vågat börja titta på lite bebis-saker och kommit till detta med spjälsäng.
    Jag vill ha en spjälsäng som man kan ställa intill våran säng (som en bed-side crib), men jag vill ha en "vanlig" spjälsäng. Alltså lite större än criben.
    Det jag undrar är kan man ta bort ena sidan på vilken spjälsäng som helst och ställa den intill bara? 
    Det finns sängar som senare blir en soffa- kan en sådan användas som bedside eller är detta på något sätt farligt för bebisen?
    Ni har gjort så (ställt spjälsängen bredvid utan spjäll på ena sidan) vilken säng hade ni?

  • Svar på tråden Spjälsäng
  • Bubbel85

    Vi har gjort som du skriver, tagit av ena sidan på vår spjälsäng. Det är en vanlig från Ikea, fungerade utmärkt både med första och nu andra barnet :)

  • Smile1234
    Bubbel85 skrev 2018-08-19 21:05:29 följande:

    Vi har gjort som du skriver, tagit av ena sidan på vår spjälsäng. Det är en vanlig från Ikea, fungerade utmärkt både med första och nu andra barnet :)


    Satte ni fast sängen på något sätt i eran säng? Eller står den kvar ändå?
  • Bubbel85
    Smile1234 skrev 2018-08-19 21:21:14 följande:

    Satte ni fast sängen på något sätt i eran säng? Eller står den kvar ändå?


    Vi planerade att vi skulle snickra på några klossar så man kunde fästa den vid sängen, men än så länge har vi den bara dragen intill, är så smidigt att kunna dra den till och från sängen när man ska lägga ner eller lyfta upp bebisen. Nu är hon bara 8 veckor och ligger i sitt näste i sängen så inte så mobil än, och första barnet sov mest mellan oss i sängen så vi satte aldrig fast sängen... men av säkerhetsskäl borde man nog göra det.
  • engladprick

    först vill jag säga grattis!

    jag köpte en spjälsäng från kaxholmen, modellen heter Nina. man in sänka ena långsidan och då hamnar babyn i samma höjd som vår säng och spjälsängssidan sticker upp ca 5 cm ovan madrass. bebis är lättillgänglig och har ändå plats att växa ???? jättenöjd!

  • Smile1234
    engladprick skrev 2018-08-19 22:21:04 följande:

    först vill jag säga grattis!

    jag köpte en spjälsäng från kaxholmen, modellen heter Nina. man in sänka ena långsidan och då hamnar babyn i samma höjd som vår säng och spjälsängssidan sticker upp ca 5 cm ovan madrass. bebis är lättillgänglig och har ändå plats att växa ???? jättenöjd!


    Tack :)
    Kaxholmen såg bra ut, och bra pris! Men jag hittar lite dåligt med bilder på den. Är botten höj och sänkbar? Hur långt ner går sidan? 
  • Solen2

    Många av spjälsängarna där man kan ta bort ena sidan är bara godkända för att göra det om man har botten av sängen i lägsta läget. Kan vara bra att veta.

    Själva så har vi en bedside Crib som går att ställa i olika höjde. Men det är mest för att den är mycket mindre än en vanlig spjälsäng och vi har det lite trångt i sovrummet. Så vill inte böka med en stor spjälsäng än.

    Lycka till i letandet!

  • Lillypie

    Vi hade en sebra/juno växaspjälsäng och den tog vi bort sidan på och hade vi sängen. Vi satte inte fast den. Den stog stadigt fast vid vår säng ändå.

  • Smile1234
    Solen2 skrev 2018-08-21 11:56:59 följande:

    Många av spjälsängarna där man kan ta bort ena sidan är bara godkända för att göra det om man har botten av sängen i lägsta läget. Kan vara bra att veta.

    Själva så har vi en bedside Crib som går att ställa i olika höjde. Men det är mest för att den är mycket mindre än en vanlig spjälsäng och vi har det lite trångt i sovrummet. Så vill inte böka med en stor spjälsäng än.

    Lycka till i letandet!


    Det var lite det jag undrade. Jag har läst att sängarna är godkända att ha som soffa, alltså i lägsta läget, men jag undrar om man kan ha den som spjälsäng ändå! Alltså om man kan ta bort en sida och ha en vanlig säng som ?Crib? fast att det inte står tydligt att det är tillåtet eller är det farligt för bebis?

    Hur länge kan ni ha eran crib innan bebis är för stor?
  • Solen2

    Jag räknar med ca 6mån beroende på hur stor bebisen är från början och hur fort den växer.

    Klart man kan ha spjälsängen som du önskar men antar att ingen leverantör vill ta ansvaret om barnet skulle ramla ur eller göra sig illa pga det. Det är väl därför de inte är godkänd för det, iom att det finns risk för fallskador och att de inte finns något bra sätt att sätta fast den i olika sängar antar jag.

    Kan ju också vara rent stabilitetsmässigt att tyngden hamnar högre upp och botten inte riktigt håller ihop sängen och alla sidorna. Men det går säkert att fixa för den händige. Så det är ett avvägande av risk man får ta ställning till. Om man vill experimentera med sängen.

Svar på tråden Spjälsäng