• Anonym (Ensam mamma kämpar)

    Kampen om mina barn

    Hej

    Behöver skriva av mig lite.

    Sen separation i våras så har inget funkat med barnens pappa. Han har slagit dom och en massa annat som han "glömmer", inte "tänkte" på. Gjort mer olagliga saker som har varit till direkt fara för mina barn. Jag har självklart gjort orosanmälningar. Och efter andra slaget mot barnen så starta soc en utredning på pappan.

    Enligt soc så har man ett föräldraansvar att skydda sina barn vilket betyder att jag inte måste lämna dom hos han mer. Men samtidigt inte hindra umgänge.

    Efter allt som skett så stämde jag han dessutom på vårdnaden och snart ska vi upp i rätten.

    Min sits idag är att situationen är så fruktansvärt pressat. Jag är sönderstressad och barnen mår dåligt av allt som har hänt.

    När vi separerade så valde jag att flytta till en kommun som ligger 3 mil ifrån pappan för att få närmare till jobbet och slippa möta han på ex affären.

    Efter första orosanmälan lovade han att ta tag i allt som gjorde mig orolig samt samarbetssamtal.

    Han gick inte med på nåt under samtalen. Gapade och skrek och grät om vartannat. Möte mig inte halvvägs i nåt förslag från varken mig eller soc.

    Andra anmälan kom in efter första slaget. Sen ytterligare en efter andra slaget. Han har inte gjort nåt för att bevisa att han är kapabel till att vara pappa.

    Soc tyckte ändå efter ett tag att han skulle få ha barnen på dagtid. Han har innan fått träffat som med mig eller med hans släkt. O då med motivationen att han inte har slagit dom på dagen utan bara på kvällen..

    Jag gjorde som soc sa och det slutade med att barnen inte fick lunch, han lät den ena bada trots att han inte fick då han var tejpad efter en skada. Det ena barnet fick panik när han skulle till pappa och ville hoppa ut genom fönstret.

    Pappan själv anser inte att han har gjort nåt fel. Och skyller så klart allt på mig. Alla hans handlingar är mitt fel. Han försöker även få barnen på sin sida. Och han har vänt bonusbarnet mot mig så jag inte ska få träffa detta barn. Vilket är smärtsamt då jag har haft detta barn som mitt eget i 8 år.

    Min frustration idag är att då pappan vägrar godkänna flytten till mig så ligger jag nu och kör 12 mil/dagligen för att lämna dom på förskolan. För att sen åka åt andra hållet ytterligare 11 mil ToR för att jobba. 23 mil/dag.. Min ekonomi fixar inte detta. Myndigheterna drar ut på flytten, utredningen o nu rätten.

    Jag står här ensam och har ingen att vända mig till. De kvällar o nätter jag jobbar har jag fått hjälp med barnen. Men inte alltid de kan. Så du får jag jobba mindre. Och köra mer.

    Jag känner att jag o min familj inte får hjälp eller stöd nånstans ifrån. Helt utlämnade i hans händer. Han försöker straffa mig för att jag lämnade men han inser inte att det är barnen han straffar.

    Jag har sån panik för min ena pöjk som börjar skolan imorgon. Tycker det är synd att börja i en klass för att sen kanske byta.

    Pappan har inte fått haft dom själv mer. O släkten hans är inte så intresserade att ställa upp för mig.

    Ensam mamma och helt utlämnad till han och dessa myndigheter!

    Min ork är snart slut. Min kropp har tagit slut av all stress och samtidigt ska man trösta barnen, och ge dom så bra dagar som möjligt.

    Och det är inte alla dagar som jag är på topp av detta. Och då har jag sämre tålamod gentemot barnen. O då grinar jag för det. Hur mycket elände ska vi få? Och när tar detta slut?! Vi behöver få ro omkring oss snarast.

    Finns det nån i liknade fall som kanske kan komma med goda råd? 8

  • Svar på tråden Kampen om mina barn
  • Anonym (Ja)

    Hej. Jag har varit i en liknande situation och känner med dig så djupt. Jag har inga råd att ge i det juridiska och så, men jag vill säga detta:

    Du måste få hjälp. Du behöver minst dessa två saker: en BRA advokat som du klickar med, som förklarar processen och dina utsikter, svarar på dina frågor. Min var guld värd, jag kände mig alltid lugnad av henne. Och en advokat får betalt för att vara på DIN sida, och det är sååå skönt att ha det, psykologiskt. Sen behöver du en person att prata med. Det kan vara en kurator, terapeut, diakon, jourkvinna... utbildningen och titeln är inte så viktig. Utan att det är någon som du kan kräkas ur dig allt hos, som lyssnar och uppmuntrar och ger perspektiv.

    Du kommer komma igenom detta.

  • Anonym (Ensam mamma kämpar)
    Anonym (Ja) skrev 2018-08-19 23:23:54 följande:

    Hej. Jag har varit i en liknande situation och känner med dig så djupt. Jag har inga råd att ge i det juridiska och så, men jag vill säga detta:

    Du måste få hjälp. Du behöver minst dessa två saker: en BRA advokat som du klickar med, som förklarar processen och dina utsikter, svarar på dina frågor. Min var guld värd, jag kände mig alltid lugnad av henne. Och en advokat får betalt för att vara på DIN sida, och det är sååå skönt att ha det, psykologiskt. Sen behöver du en person att prata med. Det kan vara en kurator, terapeut, diakon, jourkvinna... utbildningen och titeln är inte så viktig. Utan att det är någon som du kan kräkas ur dig allt hos, som lyssnar och uppmuntrar och ger perspektiv.

    Du kommer komma igenom detta.


    Tack snälla du. Jo jag vet att jag måste få bra hjälp. Jag har en kurator som finns där för mig. Och så har jag mina vänner. O de är jag så tacksam för !

    Hur gick det för dig i processen?
  • Anonym (Ja)

    Härligt att höra att du har vänner. Försök att ha kul med dem också. Under en period så hade vi regler om att inte prata om exet för att det är lätt att allt fokus läggs på honom, och det tar så mycket energi.

    För mig gick det hyfsat. Har barnen hos mig och begränsat umgänge med pappan. Skulle vilja ha honom helt ute ur mitt liv men det går inte.

    Kan också tipsa om BRIS föräldratelefon, som gett mig stöd när jag behövt det.

  • Anonym (Ensam mamma kämpar)

    Då jag är helt ensam så står jag utan barnvakt. Vilket betyder att jag inte ens kan gå på bio med mina vänner.

    Har ingen anhörig som kan ta barnen. Får jag bara barnen till min kommun så får jag barnomsorg här. Sen kan jag kanske ibland ha kul med mina vänner. Saknar att bara gå ut o ta en lunch med dom.

    Låter ändå som att de löste sig skapligt för er ? Med begränsat umgänge. Hoppas dina barn mår bra nu och du med . Tack för tips om BRIS. Det ska jag testa.

    Sköt om er nu.

  • Anonym (Nina)

    Förstår att det är jobbigt med dessa myndigheter. Samtidigt blir man uppmanad att skydda barnen men samtidigt se till att de träffar pappan och det funkar oftast inte så bra. I din situation är det inte hållbart.Prata med en advokat om det.

  • Jw83
    Anonym (Ensam mamma kämpar) skrev 2018-08-20 06:44:05 följande:

    Då jag är helt ensam så står jag utan barnvakt. Vilket betyder att jag inte ens kan gå på bio med mina vänner.

    Har ingen anhörig som kan ta barnen. Får jag bara barnen till min kommun så får jag barnomsorg här. Sen kan jag kanske ibland ha kul med mina vänner. Saknar att bara gå ut o ta en lunch med dom.

    Låter ändå som att de löste sig skapligt för er ? Med begränsat umgänge. Hoppas dina barn mår bra nu och du med . Tack för tips om BRIS. Det ska jag testa.

    Sköt om er nu.


    Får du barnomsorg för att gå på bio och roa dig med dina vänner? Vilken kommun bor du i?
  • Anonym (mmm)

    Såna där processer tar tid och du måste helt enkelt orka! På nåt sätt gör man ju det även om det förstås är bittert under tiden. 

    Här har det pågått en process sen oktober förra året och den är inte slut än (men snart!) Min man fick tillfällig vårdnad + boende om sina barn i mars och sedan dess har det varit så (otroligt skönt när det beslutet kom, innan var det mkt ansträngd stämning mellan de två), sedan har utredningen dragit ut på tiden men för oss gör det inget. Men snart, (förhoppningsvis tidig höst) ska ärendet upp i tingsrätten och det som förordas från utredningen är att det interimistiska beslutet permanentas. 

    Har du advokat? Jag förstod inte riktigt. 

  • Anonym (Ja)
    Anonym (Ensam mamma kämpar) skrev 2018-08-20 06:44:05 följande:

    Då jag är helt ensam så står jag utan barnvakt. Vilket betyder att jag inte ens kan gå på bio med mina vänner.

    Har ingen anhörig som kan ta barnen. Får jag bara barnen till min kommun så får jag barnomsorg här. Sen kan jag kanske ibland ha kul med mina vänner. Saknar att bara gå ut o ta en lunch med dom.

    Låter ändå som att de löste sig skapligt för er ? Med begränsat umgänge. Hoppas dina barn mår bra nu och du med . Tack för tips om BRIS. Det ska jag testa.

    Sköt om er nu.


    Tack!

    För det första strunta i trollen som medvetet missförstår och vill bråka.

    Jag vet hur det är att inte ha barnvakt och hur det kan isolera en. Det jag menar är att när ni pratar, om det nu är telefon eller chatt eller så, så se till att det gäller andra saker än exet och striden om barnen också. Så tar han inte över ditt liv helt.
  • Anonym (Ja)

    Tänkte på detta med styvbarnet också. Förstår att det gör jätteont. Tyvärr är det nog en sak du måste offra. Han har alla möjligheter att hålla styvbarnet ifrån dig, så om du tar den striden ger du honom väldigt mycket makt över dig och dina barn. Det är sorgligt men du måste nog släppa det.

  • Anonym (Ensam mamma kämpar)
    Jw83 skrev 2018-08-20 07:14:41 följande:

    Får du barnomsorg för att gå på bio och roa dig med dina vänner? Vilken kommun bor du i?


    Oj det där blev konstigt. Nej jag menade att om jag får barnomsorg i min kommun så har jag hjälp när jag jobbar. Och kan då kanske få barnvakt ifall jag vill gå på bio med vänner eller ha egentid med nåt av mina barn. Jag har en äldre pojk som också behöver sin mamma. De som ibland hjälper mig med barnen idag kan inte ta dom extra för nöjes skull. Det skulle bli för mycket för dom och för barnen. MEN de kan säkert ta dom nån dag/natt sen när det löst sig med barnomsorg.

    Fast nu är inte "nöjen" mitt största dilemma. Det är situationen som är fruktansvärd. Att stå och kämpa för barnen och att det känns som att vi inte får hjälp nånstans ifrån. Och jag hoppas på ett positivt svar från skatteverket snart. Det skulle göra så mycket för att vi ska få det lite lugnare.

    Jag kommer också, tyvärr, söka andra jobb som är på dagtid. Alternativt ta upp studierna igen. Detta Är något som jag har dragit mig för då jag absolut älskar mitt jobb och är livrädd för att inte hitta nåt som är minst lika bra. MEN barnen är viktigare! Och jag måste tänka mer för att alla ska få det så bra som möjligt.
  • Anonym (Ensam mamma kämpar)
    Anonym (Nina) skrev 2018-08-20 07:11:58 följande:

    Förstår att det är jobbigt med dessa myndigheter. Samtidigt blir man uppmanad att skydda barnen men samtidigt se till att de träffar pappan och det funkar oftast inte så bra. I din situation är det inte hållbart.Prata med en advokat om det.


    Han är stämd på vårdnaden. Så jag har varit i kontakt med en advokat. Dock så kan inte denna bli med till tinget utan får en kollega. Känns sådär. Men hoppas på det bästa nu.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Ensam mamma kämpar) skrev 2018-08-20 22:36:40 följande:

    Han är stämd på vårdnaden. Så jag har varit i kontakt med en advokat. Dock så kan inte denna bli med till tinget utan får en kollega. Känns sådär. Men hoppas på det bästa nu.


    Ok. Håller tummarna för dig nu att du får en bra advokat!
  • Anonym (Ensam mamma kämpar)
    Anonym (Nina) skrev 2018-08-21 08:51:43 följande:

    Ok. Håller tummarna för dig nu att du får en bra advokat!


    Tack !
  • Anonym (Ensam mamma kämpar)
    Anonym (mmm) skrev 2018-08-20 07:33:27 följande:

    Såna där processer tar tid och du måste helt enkelt orka! På nåt sätt gör man ju det även om det förstås är bittert under tiden. 

    Här har det pågått en process sen oktober förra året och den är inte slut än (men snart!) Min man fick tillfällig vårdnad + boende om sina barn i mars och sedan dess har det varit så (otroligt skönt när det beslutet kom, innan var det mkt ansträngd stämning mellan de två), sedan har utredningen dragit ut på tiden men för oss gör det inget. Men snart, (förhoppningsvis tidig höst) ska ärendet upp i tingsrätten och det som förordas från utredningen är att det interimistiska beslutet permanentas. 

    Har du advokat? Jag förstod inte riktigt. 


    Jo jag har förstått att sånt här kan ta tid. Vilket är för jävligt rent ut sagt för barnens skull. De blir lidande för varje dag som går.

    Skönt att det gick åt rätt håll för er. Ska hålla tummarna för att rätt beslut tas även i tingsrätten!

    Jo jag har advokat. Men han kunde inte vara med nu när vi ska in här snart. Så jag ska få träffa en kollega. Vilket känns nervöst.. Men hoppas på det bästa.
  • Anonym (Ensam mamma kämpar)
    Anonym (Ja) skrev 2018-08-20 09:27:10 följande:

    Tänkte på detta med styvbarnet också. Förstår att det gör jätteont. Tyvärr är det nog en sak du måste offra. Han har alla möjligheter att hålla styvbarnet ifrån dig, så om du tar den striden ger du honom väldigt mycket makt över dig och dina barn. Det är sorgligt men du måste nog släppa det.


    Ja det gör så ont. Träffade barnet igår och idag helt spontant. O det va så underbart men samtidigt så stel stämningen. Mina blev dock väldigt glada över att få träffa sitt äldre syskon:)

    Och det är ju det som är så viktigt också. Inte bara min saknad utan barnens saknad. Viktigt att de har en fortsatt relation med varandra.

    Men som du säger så tänker jag såhär: bonusbarnet vet innerst inne att dörren alltid är öppen här. Och min förhoppning är att det löser sig så småningom.

    Och för syskonens skull så hoppas jag att det blir inom en snar framtid. Men just idag är det mina små barns trygghet och säkerhet som måste komma först.

    Och när denna process är klar så kommer jag att kämpa för både min och framför allt syskonens relation.
Svar på tråden Kampen om mina barn