• Äldre 20 Aug 08:46
    4459 visningar
    9 svar
    9
    4459

    Hur mår katten vid ägarbyte?

    Hej! Jag hoppas få svar av någon som är duktig inom ämnet, kanske en veterinär till och med!

    Jag köpte en kattunge. Sex månader senare fick jag ett nytt jobb där jag i princip bara kom hem för att sova och resten av tiden var jag borta. Samtidigt fick jag en ny lägenhet på 24 kvadrat och det var inte någon stimulerande miljö för en innekatt. Därför valde jag att sälja henne till en fantastisk familj! Men det dåliga samvetet jagar mig i sömnen. Känner hon sig övergiven? Hur mår katter i en förflyttning? Hur länge minns hon mig? Nu har det gått ca ett år och enligt de nya ägarna ropade hon på mig i början men är mycket lycklig nu. Hur ska jag bli av med det dåliga samvetet? Jag känner mig som en mor som övergav sitt barn.....

  • Svar på tråden Hur mår katten vid ägarbyte?
  • Stampi­dus
    Äldre 20 Aug 09:06
    #1

    Det är väldigt olika men generellt tror jag inte det är några större problem. Oftare är det problem med äldre katter som levt ett liv i ett hem och växt ihop med sin ägare och därefter måste byta. Då kan katterna bli deprimerade.

    Men en ungkatt som din är ingen fara i synnerhet om hemmet är kärleksfullt osv.

  • Äldre 20 Aug 09:29
    #2
    +1

    Hur ledsen katten blir beror ju på hur hen hade det innan flytt och hur hen fick det efter. Det verkar ju som att din katt borde fått det mycket bättre när den flyttade till den andra familjen utifrån din beskrivning.

    Vi adopterade en katt som både i ett jourhem med några andra katter. Jourhemmet tog väl hand om honom men han hatade de andra katterna. Första natten hos oss var han lite ledsen men gick att trösta med mycket gos. Efter en vecka, då han mest uppvisat lite osäkerhet på den nya omgivningen, var han nöjd och tillfreds och busade och gosade som vilken katt som helst.

    Så ta detta på rätt sätt, men din katt glömde dig betydligt fortare än du glömde din katt skulle jag gissa!

  • Äldre 20 Aug 10:23
    #3

    Okej tack så mycket för alla svar! Hon var extremt fäst vid mig pga den lilla ytan och att det bara var hon och jag. Men som ni säger, hon fick en bättre boendemiljö så hon kanske har släppt det nu. Tror ni att det blir sämre att hälsa på och ser hur hon har det? Eller är det en bra idé?

  • Äldre 20 Aug 10:28
    #4
    Stampidus skrev 2018-08-20 09:06:35 följande:

    Det är väldigt olika men generellt tror jag inte det är några större problem. Oftare är det problem med äldre katter som levt ett liv i ett hem och växt ihop med sin ägare och därefter måste byta. Då kan katterna bli deprimerade.

    Men en ungkatt som din är ingen fara i synnerhet om hemmet är kärleksfullt osv.


    Okej för hon var ju en ungkatt, dock extremt fäst vid mig eftersom det bara var hon och jag och hon levde på sån liten yta. Tror du det hade betydelse?
  • Äldre 20 Aug 10:42
    #5

    Sannolikt har katten gått vidare utan större problem, vilket kan ge en ägare lite blandade känslor.

    Det beror otroligt mycket på hur katten är dock och hur fäst katten är vid sin ägare. En vanlig, välbalanserad katt kommer dock anpassa sig snabbt.

    Jag har tre katter, två har haft stabila liv och skulle säkert ha "glömt" mig på några veckor. Den tredje skulle ha enorma problem om hon blev omplacerad. Men henne tog jag också in från ett katthem (där hon bott i över 1 år). Som hon kom till efter att ha bott hos en djurhorder som antagligen misshandlade djuren (från födseln till ca 1,5 års ålder).

    Men med beskrivningen på din katt så har hon säkerligen fått ett bra liv och tänker inte nog inte på sitt gamla liv. Däremot hade jag inte besökt henne, det finns ingenting positivt som kommer ur det direkt. Antingen kommer katten minnas dig och vilja komma tillbaka, vilket inte kommer förbättra hennes nya liv på något sätt. Eller kommer hon inte bry sig alls och det kommer antagligen (och helt förståelig) såra dig, även om man vill djuret bästa. Det finns liksom inget "bra" slut på mötet..

  • Anonym (Soffa­n)
    Äldre 20 Aug 10:51
    #6
    IceKitten skrev 2018-08-20 10:42:33 följande:

    Men med beskrivningen på din katt så har hon säkerligen fått ett bra liv och tänker inte nog inte på sitt gamla liv. Däremot hade jag inte besökt henne, det finns ingenting positivt som kommer ur det direkt. Antingen kommer katten minnas dig och vilja komma tillbaka, vilket inte kommer förbättra hennes nya liv på något sätt. Eller kommer hon inte bry sig alls och det kommer antagligen (och helt förståelig) såra dig, även om man vill djuret bästa. Det finns liksom inget "bra" slut på mötet..


    Just så, ts, hälsa inte på katten! Det gagnar varken dig eller katten.
  • Äldre 20 Aug 11:47
    #7
    IceKitten skrev 2018-08-20 10:42:33 följande:

    Sannolikt har katten gått vidare utan större problem, vilket kan ge en ägare lite blandade känslor.

    Det beror otroligt mycket på hur katten är dock och hur fäst katten är vid sin ägare. En vanlig, välbalanserad katt kommer dock anpassa sig snabbt.

    Jag har tre katter, två har haft stabila liv och skulle säkert ha "glömt" mig på några veckor. Den tredje skulle ha enorma problem om hon blev omplacerad. Men henne tog jag också in från ett katthem (där hon bott i över 1 år). Som hon kom till efter att ha bott hos en djurhorder som antagligen misshandlade djuren (från födseln till ca 1,5 års ålder).

    Men med beskrivningen på din katt så har hon säkerligen fått ett bra liv och tänker inte nog inte på sitt gamla liv. Däremot hade jag inte besökt henne, det finns ingenting positivt som kommer ur det direkt. Antingen kommer katten minnas dig och vilja komma tillbaka, vilket inte kommer förbättra hennes nya liv på något sätt. Eller kommer hon inte bry sig alls och det kommer antagligen (och helt förståelig) såra dig, även om man vill djuret bästa. Det finns liksom inget "bra" slut på mötet..


    Tack så mycket för ditt svar! Det som ger mig mest ångest är att hon var sp fäst vid mig, men det kan ha varit för att hon var en liten bebis när jag fick henne, men du har nog rätt, hon har nog gått vidare!
  • Äldre 20 Aug 11:52
    #8
    MatildaR skrev 2018-08-20 11:47:11 följande:

    Tack så mycket för ditt svar! Det som ger mig mest ångest är att hon var sp fäst vid mig, men det kan ha varit för att hon var en liten bebis när jag fick henne, men du har nog rätt, hon har nog gått vidare! Min stora rädsla är att hon går o vänta på att jag ska komma tillbaka, därför jag tänkte om det var bra att hälsa på


  • Glinda från Oz
    Äldre 20 Aug 11:56
    #9

    Jag har varit jourhem till säkert över 50 katter, min erfarenhet är att det tar runt två veckor innan katten känner sig hemmastadd. Hon kommer inte tänka på dig efter ett år, hon kanske till och med har glömt dig så du behöver inte ha dåligt samvete. Det är bra att du hittade ett bra hem till henne. Men om du ska skaffa fler djur i framtiden, se till att tänka igenom det bättre.

Svar på tråden Hur mår katten vid ägarbyte?