• Diavah

    Min partner är deprimerad, vad kan jag göra?

    Sedan för ungefär 4 veckor sedan började jag märka förändringar hos min partner. Som tex avvikande, inte lika glad att svara på sms eller telefon, inte lika engagerad i våran relation.

    Till slut frågade jag honom hur han mår.

    Han skrev bara att han hade mycket på jobbet, thats it.

    Men min magkönsla sa något annat. Frågade honom igen, helt seriöst hur han mår, för att jag kände på mig att något stod inte rätt till. Han blev ännu mer avvikande. Då började ana ifall han kanske är otrogen, men ville egentligen inte tro det. Frågade ifall det gällde oss två, undrade vad som gått fel eftersom vi haft det så bra.

    Till slut skrev han vad han kände. Han beskrev sitt tillstånd , han känner stor tomhet, avtrubbad, trött, känslolös, ingen ork eller energi. Han sa att han troligen befinner sig i en sk depression. Vill bara påpeka att han aldrig mått så dåligt förut och han känner sig förvirrad, får emellanåt panik över situationen. Sa till honom att tag hjälp men han vägrar. Det blir bara värre och värre. Våran relation har verkligen fått ta stryk, jag försöker ha god förståelse , jag har ju själv vart i hans situation. Jag borde veta. Men kan ändå inte hjälpa att jag känner mig hjälplös och bortglömd. Jag vet att jag inte borde ta detta personligt men jag kan inte hjälpa mina känslor. Jag vill finnas till där för honom men han stöter bort mig rätt mycket...

  • Svar på tråden Min partner är deprimerad, vad kan jag göra?
  • scfvtwps

    Så man kan säga att du gjorde dig själv en otjänst och känner mindre kontroll över situationen och hjälplöshet över att du saknar adekvata verktyg för att hjälpa din partner.

    Det är en form av medberoende som du riskerar och det är svårt att hjälpa någon i en sådan sits oavsett relation.

  • Diavah

    Otjänst ? Förlåt om jag inte förstod riktigt vad du menade. Ja, det är en svår sits sannerligen. Jag vet ju ändå själv vad han går igenom..

Svar på tråden Min partner är deprimerad, vad kan jag göra?