• Tihi

    Proteinrik mat för vegetarianer

    Som vegetarian så blir det ju en del pasta och andra rätter med mycket kolhydrater, speciellt om man äter på restaurang då det sällan erbjuds speciellt bra alternativ utan mest pastarätter eller pizza typ. Jag vill ha förslag på rätter med lite mer protein och mindre kolhydrater. Vi äter inga djur av något slag men äter ägg och mjölkprodukter.

  • Svar på tråden Proteinrik mat för vegetarianer
  • scfvtwps

    Allt som innehåller bönor och linser. Du kan även använda vegetabiliskt proteinpulver för brödbakning och pajformar med mera.

  • Tihi
    scfvtwps skrev 2018-08-20 18:11:47 följande:
    Allt som innehåller bönor och linser. Du kan även använda vegetabiliskt proteinpulver för brödbakning och pajformar med mera.
    Lagar mycket bönor och linser redan men om jag gör en "köttfärssås" på linser så serverar jag oftast proteinpasta eller cous cous till det och då blir det ju en del kolydrater. Proteinpulver har jag aldrig tänkt på så det ska jag absolut köpa och blanda i maten. Var köper man det? Vet du något märke som är bra på rak arm?
  • snedtak

    Som enkelt vardagsmat lagar vi ofta omelett (även pasta och risotto,men det är nog mindre intressant för er). Tex. omelett med svamp och grönsaker, omelett med lök och ost m.m. Jag antar att det är hyfsat proteinrikt.

    Har även gjort rödbetsbiffar med quinoa i, har för mig att jag hade någon yoghurtsås (eller gräddfil kanske) till.
    Om man tex. äter bönpasta med fräst grönkål, valnötter och mögelost kanske det kan vara ok med pasta?

    Finns också jättegoda grytor med jordnötter, kokosmjölk, m.m. som jag brukar ha vanligt ris till, men man kan säkert ha blomkålsris istället om man vill undvika kolhydrater.
    Exempel på grytor, fast man kan ha tofu eller grönkål istället om man vill undvika sötpotatis: 
    zeinaskitchen.se/gambiansk-jordnotsgryta-vegansk-domoda/
    www.ica.se/recept/kikartscurry-med-jordnotssmor-718940/

  • klyban

    Refreid beans är gott på mycket, tacos som på mackan, som tillbehör och som rätt.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Proteinrik mat för vegetarianer