• Anonym (Svag man)

    Att växa upp med en dominerande mamma

    Jag har på senare tid insett att min uppväxt nog var ganska dysfunktionell. Det var min mamma som i stort sett hade "makten" och som oftast hade sista ordet. Min pappa är en konflikträdd mes som inte vågar säga nej. Min mamma lider dessutom av depression och kunde bli lätt irriterad och ledsen vilket gjorde att man fick vara försiktig med vad man gjorde och sa. 
     
    Detta har såklart fått konsekvenser, jag har utvecklat en högkänslighet som gör att jag gärna undviker konflikter. Jag har en dålig ovana att försöka vara alla till lags fast jag försöker jobba på det. 
     
    Det kommer säkert inte heller som en överraskning att mitt förhållande till kvinnor aldrig fungerat heller. Jag har utvecklat en undergiven sida där jag föredrar att kvinnan är den dominanta. Att själv vara den som styr känns helt främmande för mig. Detta beror troligen på att min pappa inte var någon bra manlig förebild. 
     
    Någon som känner igen sig i detta?
  • Svar på tråden Att växa upp med en dominerande mamma
  • pdysfbkq

    Har du testat att bemöta denna del av dig själv och istället vara konfliktsökande och skapa konflikter som du vet att du kan gå segrande ur? Måhända kan det stärka din egen resistans och lära dig vara dominant när situationen kräver det.

  • Anonym (Svag man)
    pdysfbkq skrev 2018-08-20 20:32:12 följande:

    Har du testat att bemöta denna del av dig själv och istället vara konfliktsökande och skapa konflikter som du vet att du kan gå segrande ur? Måhända kan det stärka din egen resistans och lära dig vara dominant när situationen kräver det.


    Ja jag har börjat säga mer vad jag tycker och så. Men kan få dåligt samvete efteråt ibland.
  • Anonym (ingen är perfekt)

    Jo lite synd om dig är det nog om du har svårt att "vara man".
    Du hade iallafall 2 föräldrar och en form av grundtrygghet.
    Tänk på de som växt upp med.
    Dominerande pappa
    Alkohol eller narkotikaberoende föräldrar.
    Arbetslöshet
    För hårt arbetande föräldrar.
    Som ensambarn eller i en stor syskonskara.
    Misshandel
    Krig
    Hemlöshet
    Barnhem
    Listan kan göras lång
    Det är bara att gilla läget

  • Anonym (Svag man)
    Anonym (ingen är perfekt) skrev 2018-08-20 20:42:11 följande:

    Jo lite synd om dig är det nog om du har svårt att "vara man".
    Du hade iallafall 2 föräldrar och en form av grundtrygghet.
    Tänk på de som växt upp med.
    Dominerande pappa
    Alkohol eller narkotikaberoende föräldrar.
    Arbetslöshet
    För hårt arbetande föräldrar.
    Som ensambarn eller i en stor syskonskara.
    Misshandel
    Krig
    Hemlöshet
    Barnhem
    Listan kan göras lång
    Det är bara att gilla läget


    Ja men låt oss ha en tävling om vem som hade värst barndom, och tänk på barnen i Afrika.
  • Anonym (A)

    Undergivenheten kanske ligger i generna. Något du ärvt av din farsa på det sättet alltså, och inte blivit pga din mamma.

  • Anonym (Svag man)
    Anonym (A) skrev 2018-08-20 20:46:31 följande:

    Undergivenheten kanske ligger i generna. Något du ärvt av din farsa på det sättet alltså, och inte blivit pga din mamma.


    Ja det är säkert en kombination av både arv och miljö.
  • pdysfbkq
    Anonym (Svag man) skrev 2018-08-20 20:35:12 följande:
    Ja jag har börjat säga mer vad jag tycker och så. Men kan få dåligt samvete efteråt ibland.
    Vilket är för att ditt undermedvetna är primat till att reagera så. Testa att programmera om den aspekten av dig själv det går i en handvändning, men det kräver att man arbetar målmedvetet med sig själv.
  • Anonym (Svag man)
    pdysfbkq skrev 2018-08-20 21:02:03 följande:
    Vilket är för att ditt undermedvetna är primat till att reagera så. Testa att programmera om den aspekten av dig själv det går i en handvändning, men det kräver att man arbetar målmedvetet med sig själv.
    Ja problemet är dock att det kan vara svårt att förutse på förhand när en konflikt är påväg, och när det sker oväntat hamnar jag typ i fight or flight läge.
  • misil

    Blir lite OT men såg för ett antal år sedan när man i veckans brott diskuterade en studie man gjort på svenska män som blivit dömda för serieöverfallsvåldtäkter,majoriteten av dessa hade växt upp med en dominant mor som utsatte dom för antingen psykisk misshandel eller fysisk misshandel eller båda.
    Dessa män hade ofta uppfattats av omgivningen som blyga och socialt hämmade helst när dom skulle umgås med kvinnor.
    Som jag skrev i början är det OT och har inget med dig att göra,men är intressant eftersom man ensidigt brukar hävda att våldtäktsmäns uppväxt bygger på starka patriarkala familjeförhållande med en dominerande far,men många av dessa mäns uppväxt istället präglats av starkt dominerande matriarkala strukturer. 

  • KlunsSmurfen
    Anonym (Svag man) skrev 2018-08-20 20:29:06 följande:
    Jag har på senare tid insett att min uppväxt nog var ganska dysfunktionell. Det var min mamma som i stort sett hade "makten" och som oftast hade sista ordet. Min pappa är en konflikträdd mes som inte vågar säga nej. Min mamma lider dessutom av depression och kunde bli lätt irriterad och ledsen vilket gjorde att man fick vara försiktig med vad man gjorde och sa.
     
    Detta har såklart fått konsekvenser, jag har utvecklat en högkänslighet som gör att jag gärna undviker konflikter. Jag har en dålig ovana att försöka vara alla till lags fast jag försöker jobba på det.
     
    Det kommer säkert inte heller som en överraskning att mitt förhållande till kvinnor aldrig fungerat heller. Jag har utvecklat en undergiven sida där jag föredrar att kvinnan är den dominanta. Att själv vara den som styr känns helt främmande för mig. Detta beror troligen på att min pappa inte var någon bra manlig förebild.
     
    Någon som känner igen sig i detta?.
    "Min pappa är en konflikträdd mes som inte vågar säga nej."
    Det är ju inte så bra egenskaper. Det kanske är därför väljer du dominanta kvinnor samtidigt som du själv inte vill styra något, någon ju måste göra det.

    "jag har utvecklat en högkänslighet som gör att jag gärna undviker konflikter."
    Du hade väl inget annat val än att undvika dem men du kan ju inte undvika dem för alltid, du måste träna på att ta dem.

    Är du för snäll? | Ydrén Psykoterapi
    www.johanydren.se/snall/ar-du-for-snall/
    The nice girl syndrome
    www.varningstecken.n.nu/thenicegirlsyndrome
    Nice Guy Syndrome | Det känsliga barnet ? den manliga versionen av medberoende?
    http://detkänsligabarnet.se/tag/nice-guy-syndrome/
    Anonym (Svag man) skrev 2018-08-20 21:05:54 följande:
    Ja problemet är dock att det kan vara svårt att förutse på förhand när en konflikt är påväg, och när det sker oväntat hamnar jag typ i fight or flight läge.
    Du får programmera om hjärnan.
    Träna på att ta konflikter med en kompis.
    Anknytning

    Under anknytningen blir upprepade/återkommande erfarenheter kodade i det implicita minnet som förväntningar och senare som mentala modeller eller scheman över anknytning. Dessa modeller hjälper barnet att uppleva en inre känsla av trygg bas i världen. Inre arbetsmodeller fungerar som strategier för att klara av påfrestningar. De är både kognitiva och känslomässiga. Eftersom de inre arbetsmodellerna befinner sig på implicit nivå från början, leder de individens självuppfattning och uppfattning av andra människor utan att vara nåbara för individen själv. Studier (Fonagy, 1999) har påvisat samband mellan anknytningsmönster under tidig barndom och skillnader i

    *  reglering av känslor,
    * socialt samspel,
    * i vilken utsträckning individen har tillgång till självbiografiska minnen och förmåga till reflektion över den egna personen (självreflektion).

    Arbetsmodellen har utvecklats i relation till de första anknytningsobjekten. Eftersom den är omedveten eller implicit så innebär den automatiska reaktioner, utan eftertanke. Barn som har otrygga anknytningsmodeller kommer att möta andra människor med mer negativa förväntningar än barn med trygga anknytningar. Barn med desorganiserad anknytning har en osammanhängande arbetsmodell och de blir därför oberäkneliga för omvärlden.

    sv.wikipedia.org/wiki/Minne

    Minne - Wikipedia

    Det implicita minnet (procedurminnet) lagrar "know-how", det vill säga hur man gör när man cyklar eller går på två ben. Eller talar ett språk. Väl inövade/automatiserade procedurminnen blir permanenta och försvinner inte ens vid Alzheimers demens.

    sv.wikipedia.org/wiki/Minne


Svar på tråden Att växa upp med en dominerande mamma