• Anonym (Fundersam)

    Det här med bebisverkstad och endometrios..

    Hej!


    Jag känner mig nästan lite tramsig, egentligen, men vill väl ventilera lite ändå. Det är så att jag fick förra våren reda på att jag har en chokladcysta på ena äggledaren stor som ett ägg, detta via VUL. Gyn säger att det högst troligt rör sig om endo men att man måste göra en titthålsoperation för att veta säkert. Nu går jag på VUL-kontroller var 6e månad. Gick var 4e vecka till en början.


    Nu har jag slutat med mina p-piller för två veckor sedan och fick en p-piller-mens med en gång. Vi ska dra igång verkstaden för bebis nr 1.


    Det här har såklart gjort mig lite orolig och jag undrar om den här cystan skulle göra det svårare att bli gravid? Jag har inte ställt frågan till gyn än, ska dit om några veckor. Jag har själv en abort och två missfall bakom mig. Så jag har ju varit gravid även om det är en herrans massa år sedan. Borde jag tack vare mina andra graviditeter vara lugn eller bör jag ha cystan i åtanke och vara beredd på svårigheter?


    Svårt för er att svara på såklart..men finns kanske någon här med chokladcystor som kan dela med sig av sin historia?

  • Svar på tråden Det här med bebisverkstad och endometrios..
  • Anonym (Sophie)

    Jag blev gravid med en endometrioscysta ("chokladcysta") som var c:a 5x5 cm alltså medelstor. Om man inte har besvär av cystorna och de inte är extremt stora så avvaktar man med op när det finns en barnönskan. Att operera bort cystor på äggstockarna kan försämra äggreserven. Positivt är ju att du varit gravid förut :)

Svar på tråden Det här med bebisverkstad och endometrios..