• Olinelilja

    Miljövänliga smidiga blöjbyten - Hur gör ni?

    Hejsan!

    Jag väntar mitt första barn de närmsta veckorna och jag är nyfiken på hur andra gör när det kommer till miljövänliga blöjbyten? Jag vill undvika våtservetter helt och hållet, och slippa köpa miljoners engångspapperslappar, men kommer nog inte ta det hela vägen till tygblöjor.

    Min främsta fråga är hur gör ni med era använda tvättlappar? Jag tänkte köpa ekologiska tvättlappar i bonullsflanell att använda med vatten och ev lite olja. Hur förvarar ni dom ni använt? När det kommer kiss och bajs på, tvättar ni av dom i badkar/handfat direkt? Och vart gör ni av dom innan det är dags för nästa tvättmaskin?

    Har ni några ruttade tips vore jag såååå glad!

  • Svar på tråden Miljövänliga smidiga blöjbyten - Hur gör ni?
  • Jsv17

    Jag har också använt vanliga blöjor men försökt undvika våtservetter så gott det går. Jag gör dock så att jag har ett paket våtservetter i skötväskan så om han bajsar när vi är ute och iväg så använder jag dem, till kiss-blöja, eller kladdtork (kräk eller mat nu när han börjat äta) så samlar jag upp dem i plastburk jag har med mig i skötväskan och sköljer direkt när jag kommer hem. Hemma så gör jag så att jag sköljer dem direkt då jag har skötbädden på bänken precis bredvid vår grovtvätt i tvättstugan så då går det hur bra som helst.

    Det fungerar bra men man får tvätta ganska ofta ändå om det inte ska lukta.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Fjäril kär

    Hemma har jag sköljt av bebis vid bajs. Vid kiss bara en fuktig tvättlapp. (den sköljs ur och hängs upp)

    Så länge jag själv torkar mig med toapapper efter bajsning så blir det halvdant med bebis. Bajs är bajs med bakterier och det hanterar jag inte i onödan.

    I skötväskan hade jag parfymfria våtservetter att använda ute på stan eller borta hos folk. Så ofta blev det inte ändå.

    Hygien får gå före miljötänk vid bajs.

  • sextiotalist
    Olinelilja skrev 2018-08-21 11:04:34 följande:

    Hejsan!

    Jag väntar mitt första barn de närmsta veckorna och jag är nyfiken på hur andra gör när det kommer till miljövänliga blöjbyten? Jag vill undvika våtservetter helt och hållet, och slippa köpa miljoners engångspapperslappar, men kommer nog inte ta det hela vägen till tygblöjor.

    Min främsta fråga är hur gör ni med era använda tvättlappar? Jag tänkte köpa ekologiska tvättlappar i bonullsflanell att använda med vatten och ev lite olja. Hur förvarar ni dom ni använt? När det kommer kiss och bajs på, tvättar ni av dom i badkar/handfat direkt? Och vart gör ni av dom innan det är dags för nästa tvättmaskin?

    Har ni några ruttade tips vore jag såååå glad!


    Nu var det många år sedan, men jag klippte sönder gamla frottéhanddukar och använde de som tvättlappar, hade endast papperstvättlappar när jag var på resande fot (även då kunde jag ha frottétvättlappar).
    Sedan lät jag dom (efter man sköljt ur dom) hänga med i en vanlig 60-tvätt.
    På den tiden så var engångstvättlappar som var färdigfuktade svindyra och luktade (tyckte jag i varje fall) äcklig parfym.
  • asdfgh

    EC minimerar antalet blöjbyten så det är ett första tips. Varje gång barnet kissar/bajsar utanför blöjan blir en blöja mindre att byta och då funkar vanligt toapapper utmärkt vid kiss

    Vi använde Ica Basics torra tvättlappar. En blöt (man har ju tillgång till vatten vid typ 95% av alla blöjbyten och till resten hade jag en vattenflaska) och sen torka torrt med en torr. Den torra återanvändes vid nästa blöjbyte genom att blötas ner. Använder man engångsblöjor är den mängden sopor som kommer från tvättlapparna försumbar.

  • annabellelee
    Olinelilja skrev 2018-08-21 21:34:29 följande:

    EC står för?


    Elimination communication eller babypottning. Googla om du vill läsa om det. Det är en hel livsstil, och jag säger bara kudos till alla som klarar det. Själv har jag ett liv, och vill inte lägga så mycket energi på lite kiss och bajs...
  • Fia 28

    Tvättar i handfatet och torkar med handduk. Våtservetter används bara på språng.

Svar på tråden Miljövänliga smidiga blöjbyten - Hur gör ni?