• Anga

    BF maj 2019

    Hej! Vad kul med en tråd att följas åt & tipsa osv.

    Jag hakar på.

    Jag är 26 år, första barnet, gift (gifte oss 4 augusti 2018) och vi åkte på smekmånad 6 augusti och kom tillbaka i måndags 20e. Jag mådde super illa på flygplatsen från Santorini & var super känslig av dofter. Mannen skämtade ?du kanske är gravid?. Tog ett tidigt gravtest igår & jag plussade! Så himla sjukt. Vi började försöka nu i augusti efter vi gifte oss och det tog på första försöket. Var inställd på att det skulle ta 7 månader så vi vart glatt överraskade.

    Vad gör jag nu? Haha. Jag har tagit 5 gravtester (för att vara säker) och alla är plus. Tog ett clearblue test som visar veckor och det stog 2-3 veckor. Ska jag ringa BM redan nu? Eller ska jag vänta?

    Hoppas innerligt att våra små håller kvar sig & vi får träffa dem i maj!

  • Anga
    Beares skrev 2018-08-22 21:25:24 följande:

    jag startade en grupp nu på FB om någon är intresserad :) en hemlig grupp. Skriv din mailadress som du har på fb här så kan jag lägga till Jag tyckte de va himla kul att följas åt när jag väntade min dotter.


    Jag går gärna med i fb gruppen! a_92_haglund@hotmail.com

    Kul att följas åt????
  • Anga
    Blåstjärna skrev 2018-08-22 11:19:47 följande:

    Välkommen!! Och stort grattis både till graviditeten och bröllopet!

    Haha samma här, har tagit 4 gravtester varav den ena i morse och nu var strecket supertydligt! Känns bra!

    Jo jag tycker du ska ringa till närmaste MVC och berätta läget så bokar de in dig på lämplig tid. Jag fick inskrivning väldigt fort (redan 6 sept) och tid för UL i slutet av okt (då jag är i v 14). Lite sent kanske men de var de tidigaste de hade.


    Tack!!

    Ja, det känns så overkligt så varje morgon vill jag ta ett gravtest haha :)!

    Tack för svaret, bokade in en tid 28 september (den tidigaste dem hade). Då är jag i v.9 eller 10.

    Är inte heller helt säker på vilken vecka jag är i och får också olika veckor i olika appar haha. I Preglife står det v.4 (3+3) men i en annan app där jag trackat mens, sex, ägglossning osv som heter flo så står det v.6.

    Jag har oregelbundna menscykler som är ganska långa till & från, därför har jag svårt att räkna ut det själv också. Så längtar tills ul så jag får veta närmare.
  • Anga

    Jag har BF 4/5 (som apparna visar nu) !

    Vad har ni för symptom? Jag har molvärk (känns verkligen som att livmodern expanderar haha) och känslig mot starka dofter. Jag älskar sourcream men höll på att spy av doften av det på bion igår.

    Har även ett symptom till då jag känner mig vrålhungrig nästan hela tiden. Ca 1-2 timmar efter jag ätit ett riktigt mål så blir jag hungrig igen som att jag inte ätit på en vecka & magen kurrar. Är inte sugen på snacks eller så utan vill ha ett riktigt mål. Vi gjorde lite mycket middag igår och mannen åt upp halva tallriken, jag slukade min och en halvtimme efter åt jag upp hans rest haha.

  • Anga
    Beares skrev 2018-08-23 11:30:24 följande:

    Det verkade vara någon fel inställning på gruppen har ändrat nu så borde funka. Annars kan man söka på gruppen BF april/maj 2019 . Bilden ör 3 gravida tjejer och just nu är de bara 2 medlemmar då alla andra jag bjudit in antagligen inte fått de ellerså har inte länken funkat. Men nu tror jag de funkar ;)


    Ja, jag fick ingen inbjudan på fb men nu gick gruppen att söka på :)

    Jag går med lite längre fram. Orolig att de ska synas på fb att man går med.. tror att slutna grupper syns ändå bara att man inte ser vad som skrivs i gruppen, så kanske ändra till privat grupp och att du som admin måste bjuda in :) man ska alltså inte kunna trycka på ?gå med i gruppen? men det kan man trycka på nu.

    Haha så nojig att någon ska se, vill ha det hemligt tills vi sagt till familj & närmaste vänner :) men jag kan ha fel också hehe
  • Anga
    Beares skrev 2018-08-23 19:12:37 följande:

    Ja men ingen fara :) förstår. Hade hemlig först men det var då det inte gick att bjuda in folk konstigt nog. Så ändrade till sluten så att ni kan hitta men ingen ser vem som är medlem i gruppen förutom medlemmarna själva :) va tvungen att googla skillnaden först innan jag ändrade haha. Hemlig då är det att ingen alls kan söka på den medans sluten är att man kan söka men man ser inga inlägg eller medlemmar :)


    Okej men då är det tydligare för mig haha :) tack! :)
  • Anga

    Tillbaka till våra graviditeter :)

    Står inte tiden bara still? Haha längtar till v.12 och att få dela nyheten med familj & vänner. Fast det är lite mysigt ändå att dela denna stora hemlighet med bara partnern :)

    När har ni tänkt berätta? I vilken vecka alltså :)?

  • Anga
    Dollan89 skrev 2018-08-23 22:07:04 följande:

    Hej allihopa, kul att hitta en grupp. 

    Jag fick ett plus på stickan idag. Skulle haft mens i tisdags. 

    Är lite orolig för hur det ska gå då jag har ett utomkvedskap i bagaget i januari i år. Då opererades min vänstra äggledare bort. 

    Vi är trots allt glada men väldigt försiktiga. Har mycket huvudvärk vid ansträning som sitter i flera timmar efteråt, fler som varit med om det? Samt molvärk.


    Välkommen!

    Förstår att ni är försiktiga och håller tummarna att allt går bra denna gång :)!

    Jag hade lite ont i huvudet igår och lite idag men vet inte om det har med graviditeten att göra :)

    När har du BF?
  • Anga
    Dollan89 skrev 2018-08-24 12:30:35 följande:

    Tack :) 

    2 maj enligt egna beräkningar. Men vågar inte ta ut något i förskott ännu. Är faktiskt väldigt rädd för utomkvedskap igen. Sen min första dotter föddes två månader för tidigt så det lär inte bli i maj ändå :) 

    Har du haft ont i ryggen? typ lite längre upp (inte svanken) 

    När är du beräknad?


    Okej! Jag förstår helt, det är min första graviditet och vågar själv inte riktigt hoppas eller tro, så kan bara tänka mig hur du känner. Jag hoppas iallafall allt går vägen för er skull :)!

    Ja, jag har haft mycket molvärk och det känns ju lite som mensvärk (fast mer behagligt) och min mensvärk sitter runt hela vägen. Så jag får ont i ryggen och nedre magen, som jag har vid mens.

    4/5 enligt appar men vi får se hur säkra dom är :)
  • Anga
    Dollan89 skrev 2018-08-24 19:08:47 följande:

    Hej allihopa!

    Hur ofta har ni molvärk? jag har knappt haft något alls på dagarna men ikväll small det till och har molvärk som tusan. Verkar ha mer på kvällarn/nätter när jag vaknar. 

    Kram


    Jag har haft det varje dag sen i tisdags. Och det är till och från under hela dagen för mig. Och hur mycket det känns varierar också. Men jag tycker det känns mest när jag ligger i sängen, men det kan ju vara för att man inte gör något och har tid att känna efter haha :)
  • Anga
    Dollan89 skrev 2018-08-24 19:08:47 följande:

    Hej allihopa!

    Hur ofta har ni molvärk? jag har knappt haft något alls på dagarna men ikväll small det till och har molvärk som tusan. Verkar ha mer på kvällarn/nätter när jag vaknar. 

    Kram


    Jag har haft det varje dag sen i tisdags. Och det är till och från under hela dagen för mig. Och hur mycket det känns varierar också. Men jag tycker det känns mest när jag ligger i sängen, men det kan ju vara för att man inte gör något och har tid att känna efter haha :)
  • Anga

    Jag går också gärna med i en hemlig grupp om det finns plats i den?
    Annars kan kanske någon som är duktig göra en ny hemlig grupp för oss som inte får plats i den andra? :)

    Trodde att jag kanske skulle få vara fri från illamående men icke. Tre dagar sen började det och haft illamående varje morgon och kväll i tre dagar.. fy så jobbigt. Det känns bättre när jag väl äter något och jag dricker mycket vatten. Jag har ju inte berättat på jobbet ännu (tänkte vänta till v.13-14, om inte magen syns innan dess) och försöker att inte springa till toan för ofta ifall någon skulle förstå.

    Någon annan som mår illa? Hur gör ni? Vad hjälper? 

  • Anga

    Välkomna alla nya & grattis!

    När ska ni berätta till era jobb att ni är gravida? Vilken vecka & varför?

  • Anga
    Emelieb17 skrev 2018-08-29 15:49:47 följande:

    Grattis till alla härinne!

    Hoppas kunna få lite svar från någon med liknade upplevelse. Jag har nyligen plussat och är enligt uträkning i vecka 5+3. Jag har sedan en vecka efter ägglossning haft ömma och spända bröst plus svullen mage. Igår hade jag extra ömma bröst och uppblåst mage. Men idag är det som bortblåst.. blir såklart orolig för missfall. Har fått tid för vul om 10 dagar. Men en evighet tills dess.... Kan tillägga att jag ligger hemma sjuk just nu.

    Någon som haft liknade som det gått bra för?


    Grattis till dig!

    Jag har inte haft samma upplevelse, mår illa varje dag ungefär hela dagen. Men jag hade mest molvärk i början och den känner jag knappt av alls längre. Det var som att molvärken la av och illamåendet började. Så symptomen kan nog tillta och avta lite som det vill.
    Har läst lite andra trådar och sett att fler haft som dig. Att det börjar sen slutar tvärt. Och vissa har inte haft symptom alls såhär tidigt. Sen så tänker jag att dina symptom inte försvinner så snabbt för missfall. Kroppen är ju inställd på graviditet och kroppen ställer inte om lika snabbt som hjärnan. Du kanske kommer känna symptom ikväll? Eller imorgon. När man är hemma så är det ju lättare att känna efter och hjärnan börjar tänka hemskt direkt. Det kommer säkert gå jättebra på VUL. :)
  • Anga
    alva91 skrev 2018-08-29 14:41:55 följande:

    Jag vill också vara med här, har bf 11 maj testade idag med ett tidigt graviditetstest och det blev positivt :) min tredje graviditet.

    Jag är 27 år och gifte mig  i år, min man är 29 år

    Vi har två döttrar ihop som är 4 år och 2 år.

    Jag ska berätta för min man ikväll genom att ge honom ett kinderägg och jag har öppnat den och lagt en lapp där leksaken ska vara där det står att jag är gravid :D
    satte ihop den genom att ta en varm kniv med lite vatten på :) är inte perfekt men det kommer inte han tänka på.

    hur berättar ni ? har ni något tips att berätta för släkten ?

    Vi bor i Jönköpingskommun


    Grattis!!

    Vad roligt sätt att berätta! Jag hade planerat att ge min man ett presentkort på footlocker eller annan skoaffär (för han älskar sneakers) och skriva inuti kortet -hej pappa, jag kommer i vår och behöver sneakers! eller nånting i den stilen. MEN haha, så blev det inte för dagen jag gjorde gravtestet (gjorde ett tidigt gravtest) så var han hemma och jag var säker på att det skulle vara negativt (för det var första försöket) så jag tog det bara för att. Kissade, hoppade in i duschen snabbt och när jag kom ut var det tvär positivt och jag blev så chockad så jag ropade in mannen och bara stirrade på honom haha. Han vart jätteglad och jag med, vi skakade båda två för det var så overkligt. Men ja, så andra barnet kanske blir en mer strukturerad överraskning haha!

    Släkten däremot kommer vi bara berätta rakt ut till samt till hans familj (dom är inte för överraskningar). Men till mina föräldrar kommer jag nog köpa något som det står mormor / morfar på. Tröja, tekopp eller nånting annat så får dem öppna presenterna. :) 

    Hur ska ni berätta för släkt?
  • Anga
    Emelieb17 skrev 2018-08-29 16:44:25 följande:
    Tack och detsamma till dig! Hur långt gången är du?

    Ja jag hoppas att jag bara börjat överanalysera för mycket. Känns jobbigt att gå och vara orolig i 2 veckor innan man får svar....
    Jag är i v.5 (4+4) enligt min app haha :)  Ska bli skönt med ultraljud sen för att få lite närmare beräkning. Har dock inte tid med barnmorska tills 28 september, vilket känns jäääättelångt bort.

    Ja, förstår det. Men kan du inte åka in till gynakuten om du är orolig? Eller vilken vecka är du i? Hjärtat börjar slå i v6 om jag inte läst fel och om du är i den veckan eller senare kan du ju åka till gynakuten så säger dem om dem hör hjärtslag eller inte. Håller med dig att 10 dagar känns långt, speciellt när man är orolig.
    Men det kommer säkert gå jättebra :) 
  • Anga
    alva91 skrev 2018-08-29 19:00:48 följande:
    haha ja han blev väldigt chockad :) han fattade ingenting när det inte var en leksak i... ovärderligt att se hans min. 

    det här var också första försöket ^^ min man kallar mig frögurka :D

    vad roligt för er att det gick snabbt :) det är en overklig känsla speciellt första.

    jag tror vi ska smyga in en bulle i sambons föräldrars ugn och så får äldsta dottern säga, - men ni har ju en bulle i ugnen precis som mamma. :)

    det är väldigt roligt att se reaktioner när man berättar. just det här när dom börjar förstå. ^^
    Vad roligt att se hans min haha :)

    Det känns verkligen overkligt. Längtar till v12 när vi kan berätta för släkt & vänner. Tror det blir mer verkligt då för man kan prata med alla om det. Kanske fått en lite mage då också :) 

    Haha, ja vilken bra idé! Vad roliga sätt du kommer på att berätta det på! kul :) 
  • Anga
    Fallan skrev 2018-08-31 07:52:04 följande:
    Din historia låter precis som min. Vi gifte oss då med, gravida nu och vi åkte på smekvecka samtidigt! :)
    Vad sjukt att det är exakt samma! Men vad roligt att kunna följa någon som har exakt samma upplevelse då :) !!
  • Anga

    Det verkar som att FB gruppen är full (?) och att inga fler får plats?
    Verkar även som om flera som kommit in till fb gruppen slutat att uppdatera här efter det?

    Ska någon göra en ny grupp för oss andra som inte hann med i den första gruppen? Någon som är duktig & vet hur man gör? 

    Undrar också om några annars vill vara kvar här också och uppdatera :) 

Svar på tråden BF maj 2019