• Imba

    Underlägg eldfat: Var hitta metallplatta 70x70?

    Jag söker efter ett underlägg till mitt eldfat. Tekniskt sett heter ett sådant "eldstadsplan" eller "golvplåt". Och såna finns det ju, men de kostar bortåt 800:- vilket jag inte vill lägga ut.

    Ett billigt alternativ är att sätta 4 st cementplattor. Men jag vill ha nåt man kan ställa fram och ta bort smidigt: slänga ut underlägget på gräsmattan, sätta eldfatet ovanpå och lyfta fram ett par träbänkar, och vips har man en grillplats! Som sedan lätt går att städa undan. Cementplattor blir som mer permanent (väger 14 kg/st) och ligger de kvar blir de i vägen när man ska klippa gräset.

    Jag vet att det finns "fat" att lägga under eldkorgar och så, men de är lite för små och dessutom runda. Jag vill ha en yta på ca 70x70 eller däromkring och helst fyrkantig.

    Trodde det skulle vara lätt att hitta en fyrkantig skiva av metall, men allt är så specialgrejer och då drar priset iväg... T ex galvaniserad plåt till ramper och sånt. Har sökt på Biltema och Jula och alla ställen jag kan komma på...

    Någon som har nåt förslag? En gammal ugnsplåt skulle nästan duga, fast de är lite för små, kanske. Och jag vill inte pussla med flera stycken. Dessutom har jag inga gamla plåtar och nya är också rätt dyra.

    Typ en sån här platta, fast mycket billigare:

    www.dennyshome.se/sv/artiklar/eldkorg-tillbehor-platta.html

  • Svar på tråden Underlägg eldfat: Var hitta metallplatta 70x70?
Svar på tråden Underlägg eldfat: Var hitta metallplatta 70x70?