• Äldre 21 Aug 19:11
    27686 visningar
    15 svar
    15
    27686

    Hur kopplar man in induktionshäll och inbyggnads ugn?

    Bor i ett gammalt hus med vanlig 3 fas kontakt till spisen ( heter d så?) Vill köpa en induktionshäll istället samt en inbyggd ugn. Hur gör jag med kontakter? Sitter ju bara 1 kontakt där nu? Hur får jag in båda?

  • Svar på tråden Hur kopplar man in induktionshäll och inbyggnads ugn?
  • Äldre 21 Aug 19:16
    #1

    Ta dit en elektriker som gör det, precis som man ska (och som man absolut bör göra när man har noll koll)

  • Äldre 21 Aug 19:22
    #2

    En elektriker fördelar de tre faserna på två uttag.

  • Äldre 21 Aug 19:35
    #3
    Ingrediensen skrev 2018-08-21 19:22:46 följande:

    En elektriker fördelar de tre faserna på två uttag.


    Kan vara mer komplicerat än så då många gamla spisar saknar nolla
  • Äldre 21 Aug 19:36
    #4

    Antar att kontakten du pratar om är en perilex? Inga garantier att det är tre faser kopplade i en sådan

  • Äldre 22 Aug 17:07
    #5

    Hur gör man då för att göra uttaget som är nu till 2 vanliga kontakter , som jag antar att det är på ugnen och induktionshällen

  • wfpoih­of
    Äldre 22 Aug 17:11
    #6

    Man sätter dit en kopplingsplint graderad för 400V och gör en förgrening till en dubbel perilex. Givetvis bryter man strömmen innan. Är man inte säker på hur man går tillväga är det nog läge att ringa en yrkesman/kvinna.

  • Äldre 22 Aug 17:12
    #7
    Nonym skrev 2018-08-21 19:16:55 följande:

    Ta dit en elektriker som gör det, precis som man ska (och som man absolut bör göra när man har noll koll)


    Man tar dit en elektriker.
    När vi skulle installera sa elektrikern att det ska räknas som fast installation och därmed göras av elektriker. Och efterssom det låter som att ni inte med säkerhet vet hur ni ska göra, så ger er inte på det själva.
  • Äldre 22 Aug 17:22
    #8

    Självklart ska vi kontakta en elektriker. Är mer nyfiken på hur pass mycket krångel det är. Läste nånting om att det i gamla hus kan fattas en "nolla" ? Vad menas med det? Hur vet man att det fattas?

  • Äldre 22 Aug 17:39
    #9
    Humlan88 skrev 2018-08-22 17:22:12 följande:

    Självklart ska vi kontakta en elektriker. Är mer nyfiken på hur pass mycket krångel det är. Läste nånting om att det i gamla hus kan fattas en "nolla" ? Vad menas med det? Hur vet man att det fattas?


    Nollan är den blå kabeln (typ återledare) är huset så gammalt så kan man fästa nya kablar (tre faser+nolla+jord) i de gamla och dra igenom
  • Äldre 22 Aug 17:40
    #10
    Gryntroll skrev 2018-08-22 17:12:55 följande:

    Man tar dit en elektriker.

    När vi skulle installera sa elektrikern att det ska räknas som fast installation och därmed göras av elektriker. Och efterssom det låter som att ni inte med säkerhet vet hur ni ska göra, så ger er inte på det själva.


    Antar att det inte var mig du menade att citera?

    Jag kan mycket om det mesta och känner mig säker på att byta/laga i princip allt i ett hem..
  • Äldre 22 Aug 18:12
    #11
    Nonym skrev 2018-08-22 17:40:21 följande:

    Antar att det inte var mig du menade att citera?

    Jag kan mycket om det mesta och känner mig säker på att byta/laga i princip allt i ett hem..


    .

    Helt korrekt, det blev tokigt när jag citerade!

    Det var TS jag skulle ha citerat.
  • Äldre 22 Aug 18:23
    #12
    Nonym skrev 2018-08-22 17:40:21 följande:

    Antar att det inte var mig du menade att citera?

    Jag kan mycket om det mesta och känner mig säker på att byta/laga i princip allt i ett hem..


    Är det krångligt för en elektriker? Måste man hålla på å riva upp väggar å dra nya sladdar å greja?
  • Äldre 22 Aug 18:44
    #13
    Humlan88 skrev 2018-08-22 18:23:23 följande:

    Är det krångligt för en elektriker? Måste man hålla på å riva upp väggar å dra nya sladdar å greja?


    Nej, om inte sladdarna i väggen är fuskdragna
  • Äldre 22 Aug 23:43
    #14
    Humlan88 skrev 2018-08-21 19:11:17 följande:

    Bor i ett gammalt hus med vanlig 3 fas kontakt till spisen ( heter d så?) Vill köpa en induktionshäll istället samt en inbyggd ugn. Hur gör jag med kontakter? Sitter ju bara 1 kontakt där nu? Hur får jag in båda?


    Behöver du fråga är detta inget du ska ge dig på, utan överlåt det till proffs, de vet.
  • Äldre 23 Aug 08:07
    #15

    Vi satte in induktionsspis i äldre hus och det var inga problem för elektrikern att koppla in en nolla och sätta ett uttag.

Svar på tråden Hur kopplar man in induktionshäll och inbyggnads ugn?