• Sara73

    Behöver tips om 60-års present till min ensamma pappa

    Hej alla

    Min pappa fyller 60 år om någon månad.????

    Jag och min bror står helt idélösa om vad vi ska ge /hitta på åt honom.

    Han är en ganska simpel man, bakåtsträvare till "nymodigheter", lever ensam och har knappt något övrigt umgänge förutom jobbet.

    Han är väldigt ekonomisk har inga direkta intressen (böcker/TV) , och är inte någon som provar på nya saker osv.

    Lite som "En man som heter Ove", dock inte lika sur och bitter ????

    Han har även varit ganska så sjuk en tid men återhämtat sig.

    Vi vill så gärna hitta något som livar upp vardagen, livet, eller bara en bra present.

    Något som gör han glad/förvånad, något han inte visste att han ville ha eller behöver. Som sagt det behöver inte vara något storslaget.

    Hoppas någon kan komma med tips och idéer så kanske åtminstone våran kreativitet sätter igång!

    ????????????????????????????

  • Svar på tråden Behöver tips om 60-års present till min ensamma pappa
  • Sara73

    Mina emojis blev frågetecken, kanske blir lite förvirrande, vet inte hur man ändrar sin trådstart

  • Endastjag

    Köp en klocka från -58. Är han en man med enkel men gedigen smak så kommer han uppskatta det.

  • Sara73
    complicit skrev 2018-08-21 22:03:37 följande:

    En weekend-resa som ni tre gör tillsammans.


    Tack för svar,

    Ja den tanken har vi haft, det kan bli något sånt också.

    Dock har min bror dåligt med pengar så det blir jag som i stort sett får lägga ut för alla tre, och det kan jag inte göra precis nu.
  • Sara73
    Endastjag skrev 2018-08-21 22:08:18 följande:

    Köp en klocka från -58. Är han en man med enkel men gedigen smak så kommer han uppskatta det.


    Ja det var en fin idé, dock använder han nog inte klocka, eller kanske. Men var får man tag på en sån?

    Eller på andra grejer från 50-talet?
  • Endastjag
    Sara73 skrev 2018-08-21 22:10:14 följande:

    Ja det var en fin idé, dock använder han nog inte klocka, eller kanske. Men var får man tag på en sån?

    Eller på andra grejer från 50-talet?


    Prova eBay eller tradera ifall du inte har någon antikurmakare i närheten. Skulle föreslå Helvetia, Hanowa eller kanske en enklare Glashütte.
  • Sara73
    Endastjag skrev 2018-08-21 22:30:20 följande:

    Prova eBay eller tradera ifall du inte har någon antikurmakare i närheten. Skulle föreslå Helvetia, Hanowa eller kanske en enklare Glashütte.


    Jo kollade snabbt på tradera, det fanns två där, tror inte dom fungerade. Ska kolla ebay också bara för att.
  • sextiotalist
    Sara73 skrev 2018-08-21 22:08:28 följande:

    Tack för svar,

    Ja den tanken har vi haft, det kan bli något sånt också.

    Dock har min bror dåligt med pengar så det blir jag som i stort sett får lägga ut för alla tre, och det kan jag inte göra precis nu.


    En weekendresa behöver inte bli dyr.

    Finns det några barndomsminnen han har pratat om, varför inte en rundresa i trakter han växte upp. Bjuda på hans favoriträtt som han hade som barn, leta rätt på musik och filmer från den tiden, en nostalgitripp.
  • Sara73
    Mirelle skrev 2018-08-21 22:35:52 följande:

    Vad har ni för budget?


    Vet inte riktigt, det beror på när inköpet blir och om man kommer på något klockrent går det alltid att skrapa/låna. Så jag lämnar det lite öppet.
  • Sara73
    sextiotalist skrev 2018-08-21 22:42:26 följande:

    En weekendresa behöver inte bli dyr.

    Finns det några barndomsminnen han har pratat om, varför inte en rundresa i trakter han växte upp. Bjuda på hans favoriträtt som han hade som barn, leta rätt på musik och filmer från den tiden, en nostalgitripp.


    Ja det låter fint, hans hemtrakter är inte jättelångt bort och inte de bästa minnena heller tyvärr.

    Har tänkt jag ska luska lite med han men han är så himla misstänksam.
  • Sara73
    sextiotalist skrev 2018-08-21 22:42:26 följande:

    En weekendresa behöver inte bli dyr.

    Finns det några barndomsminnen han har pratat om, varför inte en rundresa i trakter han växte upp. Bjuda på hans favoriträtt som han hade som barn, leta rätt på musik och filmer från den tiden, en nostalgitripp.


    Alltså luska ut vad han tycker om och sånt, från förr och nu.
  • Tomelilla15

    Min pappa fick ett fint fågelbord som var som en minivilla plus fågelmat. Det har han roat sig mycket med att titta på och pyssla med.

  • Sara73
    Tomelilla15 skrev 2018-08-21 22:53:31 följande:

    Min pappa fick ett fint fågelbord som var som en minivilla plus fågelmat. Det har han roat sig mycket med att titta på och pyssla med.


    Det var också en fin idé.

    Han brukar sitta och spana på fåglar och djur som går på hans baksida. :)
Svar på tråden Behöver tips om 60-års present till min ensamma pappa