Sharper skrev 2018-08-22 09:46:00 följande:
Målet är att jag ska ta över bokföringen i mannens företag, nu har han revisor. Jag ska snart börja så smått att göra bokföring privat så att säga, mer som att testa och sätta mig in i företaget och hur man gör. MEN till min fråga, när jag tar över på riktigt ska man ha ett bokföringsprogram (tänker mig ett online), nu när jag bara ska testköra använder jag Excel, så här ni tips på bra och prisvärda bokföringsprogram för ett litet företag?
Det beror på hur stort företaget är. Har ni 30 verifikationer per år så är det lite onödigt. Men annars bör du skaffa VISMA SPCS. Det är ett fantastiskt program, lagom enkelt och lätt att dra ut rapporter ifrån. Och inte speciellt dyrt. Men det kommer underlätta ert arbete något otroligt.
Vad du måste lära dig först och främst är hur en kontoplan fungerar, och vad kontoklasserna står för. Du måste kunna kontera självständigt, och begripa varför man konterar vissa saker i vissa kontoklasser. Känner du dig osäker så gå en rejäl bokföringskurs.