• Amanda84

    Hur får man bättre luft i sovrum utan fönster? Finns tilluftsventiler som man kan sätta utan utan åverkan på vägg eller dörr?

    Jag bor i en hyresrätt med min son. Han har nyligen fått sovrummet och jag har flyttat in i den stora klädkammaren. Där får jag plats med en 90-säng, en standardgarderob och ett nattygsbord. Problemet är ju förstås att det inte finns något fönster, så luften är lite dålig, men bortsett från det är klädkammaren perfekt som sovrum.


    Det sitter en ventil i taket som skiljer sig från ventilerna i övriga lägenheten. Jag antar att det är en frånluftsventil. Just nu sover jag med dörren öppen och med en fläkt utanför dörren som viftar runt luften, men jag störs något enormt av fläkten, framför allt för att det är svårt att ställa den så att den inte blåser rakt på mig. Om jag stänger av den så blir luften genast sämre, även om det faktiskt går att sova där inne i alla fall, men jag skulle gärna vilja ha bättre syrenivå där inne så att det inte blir skadligt.


    Finns det tilluftsventiler som man kan installera utan åverkan på vägg eller dörr? Finns det något annat man kan använda sig av för att öka syrehalten där inne? Jag funderar på om det kan funka att ställa in fyra krukor med någon krukväxt som avger mycket syre (svärmorstunga kanske?) och funderar på om det kanske kan räcka? I så fall kan man ju lyfta ut växterna då och då, så att de får lite naturligt ljus också.


    Är det någon som har en smart idé kring det här?

  • Svar på tråden Hur får man bättre luft i sovrum utan fönster? Finns tilluftsventiler som man kan sätta utan utan åverkan på vägg eller dörr?
  • ThomasW

    Öppna dörren eller sätt in en fläkt

    Du får ingen ventil utan att borra / såga

  • Anonym (Nja.)

    Växter avger visserligen syre dagtid men konsumerar syre nattetid, så det är ingen jättebra idé. En ventil kräver naturligtvis att du gör hål i väggen/dörren. Kan du inte bara köpa en tystare fläkt?

  • Amak
    Anonym (Nja.) skrev 2018-08-22 16:13:25 följande:

    Växter avger visserligen syre dagtid men konsumerar syre nattetid, så det är ingen jättebra idé. En ventil kräver naturligtvis att du gör hål i väggen/dörren. Kan du inte bara köpa en tystare fläkt?


    Fast just svärmorstunga är ju undantaget där. De absorberar koldioxid och avger syre på natten, tvärtemot de flesta andra växter. Men jag tror man behöver ha ganska många för att ha någon riktig effekt, typ kanske fem större? 
  • Amanda84
    Limajo skrev 2018-08-22 16:20:37 följande:

    Kan du inte fråga hyresvärden om du får sätta in ett överluftsdon ovanför dörren? Det är bara positivt för lägenheten att få ett bättre flöde in i klädkammaren om det sitter en frånluftsventil där. Om du står för kostnaden och ser till att det blir snyggt gjort kanske värden tycker det är ok?


    Jag önskar att jag hade vågat fråga hyresvärden men jag vågar inte riktigt eftersom risken är ganska stor att han säger nej. Han är jättebra på alla vis men han är väldigt nitisk (har bara detta huset) och har många åsikter och tycker säkert att det är konstigt att sova i klädkammaren. Säger han nej, så lär det ju vara kört om han på något vis får reda att jag väljer att göra det ändå. Jag vill inte riskera att bli vräkt och jag trivs så pass bra att jag gärna vill bo kvar i många år till, för för att.kunna göra det då krävs att jag och min son kan ha varsitt.sovrum.
  • Decx

    Finns det en tröskel som går upp eller tätlist på dörren? Plocka bort det iaf, går ju att återställa lätt.

  • Tom Araya
    Limajo skrev 2018-08-22 16:20:37 följande:

    Kan du inte fråga hyresvärden om du får sätta in ett överluftsdon ovanför dörren? Det är bara positivt för lägenheten att få ett bättre flöde in i klädkammaren om det sitter en frånluftsventil där. Om du står för kostnaden och ser till att det blir snyggt gjort kanske värden tycker det är ok?


    Det ska inte behövas då dörr och dörrkarm ska ha ett uttag/springa som ger samma effekt. Öppen dörr kan också ge samma effekt.

    Troligen ger ventilen i rummet för dåligt flöde då kraven på klädkammare och sovrum skiljer sig åt.

    Den enda riktiga lösning jag kan se utefter TS krav, är ett system som tar luft utifrån och skickar in den i rummet, utan ingrepp i väggen, alltså något som står löst på golvet och hänger i taket samt använder sig av öppningar som öppna dörrar och fönster skapar.
  • Anonemo
    Är du säker på att det är frånluft? Har du satt ett papper mot ventilen och provat?

    Är det nu frånluft i taket så ska du inte sätta in tilluft i samma rum utifrån. Du kan då eventuellt förstöra cirkulationen i vissa delar av huset på så vis att luften i övriga huset inte cirkulerar tillräckligt. I värsta fall (om det är lägenhet) så kan du förstöra för grannarna. 

    Eftersom du inte vill göra åverkan på hyresvärdens saker så har jag ett förslag:

    Plocka ner dörren som sitter där och spara den i ett förråd, köp en ny enkel dörr på en bygghandel, borra några hål , gärna med hålsåg, och sätt in skåpsgaller eller kylskåpsgaller i den nya dörren i nederkant. Detta gör att luften måste ta sig upp mot frånluftsdonet, vilket i sin tur leder till cirkulation i luften.
    Om du skulle flytta någon gång så sätter du tillbaka hyresvärdens dörr.

  • Tom Araya
    Limajo skrev 2018-08-23 17:12:53 följande:
    Man har inte tilluft i förråd, i så fall är ventilationen felprojekterad. Jag förstod det som att ta ville öppna mot lägenheten och inte ut, för det ska man precis som du säger inte göra. Bra idé med att byta dörr, är det standardmått blir det ju ingen stor kostnad.
    Är det självdragsventilation så är inte till- och frånluft separerad, utan det finns bara ventiler som luften fritt rör sig igenom åt ena eller andra hållet.
  • Tom Araya
    Limajo skrev 2018-08-23 19:22:50 följande:
    Men en ventil i taket i ett förråd är knappast självdrag.
    Om fastigheten är ventilerad genom självdrag så är alla ventiler av typ och funktion för självdrag.

    Andra alternativ är sk förstärkt självdrag, där har man självdragsventiler för frisk luft in och frånluftsventiler kopplat på ett system med mekanisk fläkt eller helt mekanisk ventilation där både till- och frånluft drivs av ett fläktsystem.
  • Tom Araya
    Limajo skrev 2018-08-23 20:07:02 följande:
    Självdrag går in genom fönstren, möjligtvis via skafferiet. Inte genom förråd.
    Det beror ju på hur systemet är uppbyggt. I större fastigheter förekommer ventiler i tak och väggar, kopplade på en kanal som har sitt ut-/inlopp i fastighetens ytterväggar eller på taket, även vid självdragsventilation.

    Så här ser ofta ventilerna ut i tak och väggar i gamla fastigheter med självdragsventilation.
    Bildresultat för ventiltallrik självdrag bilder

    Är det en frånluftsventil till ett mekaniskt frånluftssystem används i regel ventiler av denna typ:
    Bildresultat för frånluftsventil bilder
  • Tom Araya
    Limajo skrev 2018-08-23 20:33:30 följande:
    Japp och jag vill påstå att ventil nr ett hittar du inte i ett förråd i ett hus med korrekt konstruerad ventilation.

    Frisk luft ska gå in i sovrum, ut i kök, badrum och förråd.
    Har man vid projektering av fastigheten ansett att det behöver sitta en ventil just där så kan en sådan ventil sitta i ett förråd, ja. Jag har sett det fler än en gång och jag har jobbat med ventilation.

    Det du skriver stämmer väl in på system av typ förstärkt självdrag eller helt mekaniska system, men självdragssystem kan se annorlunda ut.

    Som sagt, vid självdrag är det svårt att styra var frisk luft kommer in och var dålig luft går ut, utan man kan bara beräkna hur mycket luft som ska röra sig och var ventilerna bör sitta för att ge god effekt.

    Lokalen kanske inte ens har ett sovrum, för att det är en enrumslägenhet, kontor, butik eller industrifastighet.
  • Amanda84
    Tom Araya skrev 2018-08-23 20:23:26 följande:
    Det beror ju på hur systemet är uppbyggt. I större fastigheter förekommer ventiler i tak och väggar, kopplade på en kanal som har sitt ut-/inlopp i fastighetens ytterväggar eller på taket, även vid självdragsventilation.

    Så här ser ofta ventilerna ut i tak och väggar i gamla fastigheter med självdragsventilation.

    Är det en frånluftsventil till ett mekaniskt frånluftssystem används i regel ventiler av denna typ:

    Det är exakt en sådan ventil som på bild nr 2 som sitter i taket.


    Angående resterade konversationen som har tillkommit så vill jag också tillägga att det här rör sig om en klädkammare och inte ett förråd.  Det är samma golv och typ av väggar där som i övriga lägenheten. Jag har alltså helt enkelt ett pyttelitet rum utan fönster.


    Jag vill också förtydliga att jag redan nu sover med sovrumsdörren vidöppen, men att det blir dålig luft där inne i alla fall (kanske på grund av frånluftsventilen?) Jag har funderat på om det går att stänga av den, men den lär ju finnas där av en anledning. Jag vill ju inte gärna orsaka fukt eller vad som nu kan hända om jag gör det. Den lär ju finnas där av en anledning, tänker jag (men jag kan ju å andra sidan ingenting om sådant här.)

  • Tom Araya
    Limajo skrev 2018-08-23 21:57:21 följande:
    Men den här bostaden har ju uppenbarligen ett sovrum, för där bor barnet, plus att ventilen i förrådet sitter i taket och inte i väggen och är därmed inte direkt utsatt för vindens lufttryck då kanalen går upp till taket.

    Jag tänker inte tjafsa om huruvida det finns vissa lokaler med dåligt projad ventilation. Jag säger bara hur det borde vara och hur det förmodligen är.
    Nu har TS svarat med ett konstaterande om att det är en frånluftsventil och då är systemet med största sannolikhet av typ förstärkt självdrag.

    Då sätter man frånluftsventiler i badrum, kök och sovrum, precis som du säger. De är dimensionerade för det flöde som krävs i respektive rum. Men så märker man vid projekteringen, att lägenhetens yta kräver mer i totalt luftflöde än vad dessa ventiler ger och man vill inte överdimensionera de man redan har med...vad gör man då? Jo, man smackar dit en frånluftare till, i klädkammaren eftersom den ligger långt in i lägenheten och friskluften tillförs genom fönsterventiler.
  • Anonym (HM?)

    Får man verkligen använda en klädkammare som sovrum? Om det blir så dålig luft som du säger verkar risken stor att rummet blir för fuktigt vilket kan leda till skador på huset med tiden.

  • Tom Araya
    Amanda84 skrev 2018-08-24 00:24:46 följande:

    Det är exakt en sådan ventil som på bild nr 2 som sitter i taket.


    Angående resterade konversationen som har tillkommit så vill jag också tillägga att det här rör sig om en klädkammare och inte ett förråd.  Det är samma golv och typ av väggar där som i övriga lägenheten. Jag har alltså helt enkelt ett pyttelitet rum utan fönster.


    Jag vill också förtydliga att jag redan nu sover med sovrumsdörren vidöppen, men att det blir dålig luft där inne i alla fall (kanske på grund av frånluftsventilen?) Jag har funderat på om det går att stänga av den, men den lär ju finnas där av en anledning. Jag vill ju inte gärna orsaka fukt eller vad som nu kan hända om jag gör det. Den lär ju finnas där av en anledning, tänker jag (men jag kan ju å andra sidan ingenting om sådant här.)


    Nej, du ska absolut inte täppa för ventilen, det förvärrar bara saken.

    Eftersom det är en klädkammare så är den inte dimensionerad för att sova i rummet.

    Det du kan göra är att se till att alla tilluftsventiler i fönstren är fullt öppna, stäng dörren till badrummet, låta dörren till klädkammaren stå öppen eller ersätta den med en ribbad dörr särskilt för att släppa igenom mycket luft samt att du låter något fönster stå på glänt, gärna på lägenhetens motsatta sida.
    Du kan ev även ha en bords- eller golvfläkt som skjutsar på luften från fönstren mot klädkammaren.
  • Anonym (A)

    Sover du med dörren öppen kommer aldrig syrehalten bli för låg. Det du känner av kan vara värme, kvalmig luft, att det luktar instängt etc men luften kommer hålla sina 21% syre.

  • Tom Araya
    Anonym (HM?) skrev 2018-08-24 01:35:27 följande:

    Får man verkligen använda en klädkammare som sovrum? Om det blir så dålig luft som du säger verkar risken stor att rummet blir för fuktigt vilket kan leda till skador på huset med tiden.


    Nja...
Svar på tråden Hur får man bättre luft i sovrum utan fönster? Finns tilluftsventiler som man kan sätta utan utan åverkan på vägg eller dörr?