• Anonym (undrar lite)

    Nöd/nödprövning - En fråga till er kunniga på soc-arbete och SoL?

    Ni som  arbetar med detta, vad är er bedömning av vad som ska/bör/kan ingå i sk nöd eller nödprövning för någon som står utan försörjning och söker hjälp med det?

    Att kunna ta sig till och från arbete/praktik/arbetsträning, möten med arbetsförmedlingen, arbetsgivare, skola eller annan plats för utbildning o.dyl?

    Vård man behöver?

    Här verkar socialnämnden tycka att all vård kan tas på faktura om man inte kan betala och så får skulden gå till inkasso.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-24 20:51
    Tilläggsfråga:

    Jag försöker få soc att lämna ut alla anteckningar om mig, finns det några hinder eller finns det något som säger att de skall när jag ber om det eller att de inte behöver om de inte vill?

  • Svar på tråden Nöd/nödprövning - En fråga till er kunniga på soc-arbete och SoL?
  • Anonym (Rätt)

    Ja det tycker jag låter helt riktigt! Jag har massor av vårdskulder eftersom jag inte haft råd att betala. Skulle aldrig komma på tanken att vända mig till soc! Galet!

  • Anonym (Olika)

    Vård kan man ta på faktura. Beroende på avstånd kan man ev få ersättning för enstaka bussresor.

  • Anonym (Soc.)

    Precis som det låter. Att förhindra ren NÖD fast man egentligen inte är berättigad till stöd eller i väntan på komplett utredning.

    Att hålla någon vid liv i princip. Dvs mat och eventuellt livsnödvändig vård som inte kan vänta och medicin.

  • Anonym (undrar lite)

    Tack för era svar.

    Vid ett tillfälle blev jag erbjuden hjälp i form av matpaket, som då skulle hämtas på ett äldreboende i stan. Men man hade uppenbarligen inte tänkt på hur jag skulle ta mig dit.
    Jag har 3,5 km enkel väg till bussen, bussen har hyfsad trafik under kontorstid, men går inte på helger och kvällar samt har mycket gles trafik mitt på dagen.
    Dessutom har jag inte alltid haft råd att fylla på reskassa på kortet.

    På erbjudandet svarade jag just med frågan om hur jag skulle ta mig dit och hem.
    Jag fick inget svar på det och nu hävdar man att jag tackat nej.

  • Anonym (Rätt)
    Anonym (undrar lite) skrev 2018-08-22 16:37:55 följande:

    Tack för era svar.

    Vid ett tillfälle blev jag erbjuden hjälp i form av matpaket, som då skulle hämtas på ett äldreboende i stan. Men man hade uppenbarligen inte tänkt på hur jag skulle ta mig dit.
    Jag har 3,5 km enkel väg till bussen, bussen har hyfsad trafik under kontorstid, men går inte på helger och kvällar samt har mycket gles trafik mitt på dagen.
    Dessutom har jag inte alltid haft råd att fylla på reskassa på kortet.

    På erbjudandet svarade jag just med frågan om hur jag skulle ta mig dit och hem.
    Jag fick inget svar på det och nu hävdar man att jag tackat nej.


    Oj, i min kommun (där jag jobbar ej bor) ger vi ett Ica kort som nöd. Det är ett visst belopp på kortet och det kan endast användas en gång så man måste utnyttja hela. Man får inte köpa cigg och får självklart inte pengar för outnyttjad kredit.
  • Anonym (Olika)
    Anonym (undrar lite) skrev 2018-08-22 16:37:55 följande:

    Tack för era svar.

    Vid ett tillfälle blev jag erbjuden hjälp i form av matpaket, som då skulle hämtas på ett äldreboende i stan. Men man hade uppenbarligen inte tänkt på hur jag skulle ta mig dit.

    Jag har 3,5 km enkel väg till bussen, bussen har hyfsad trafik under kontorstid, men går inte på helger och kvällar samt har mycket gles trafik mitt på dagen.

    Dessutom har jag inte alltid haft råd att fylla på reskassa på kortet.

    På erbjudandet svarade jag just med frågan om hur jag skulle ta mig dit och hem.

    Jag fick inget svar på det och nu hävdar man att jag tackat nej.


    Det är inget svar. Hur långt är det till stan från där du är folkbokförd och bor?
  • Anonym (Sis)
    Anonym (undrar lite) skrev 2018-08-22 16:37:55 följande:

    Tack för era svar.

    Vid ett tillfälle blev jag erbjuden hjälp i form av matpaket, som då skulle hämtas på ett äldreboende i stan. Men man hade uppenbarligen inte tänkt på hur jag skulle ta mig dit.

    Jag har 3,5 km enkel väg till bussen, bussen har hyfsad trafik under kontorstid, men går inte på helger och kvällar samt har mycket gles trafik mitt på dagen.

    Dessutom har jag inte alltid haft råd att fylla på reskassa på kortet.

    På erbjudandet svarade jag just med frågan om hur jag skulle ta mig dit och hem.

    Jag fick inget svar på det och nu hävdar man att jag tackat nej.


    Du har alltid rätt till ett skriftligt beslut. Vad står det i avslagsmotiveringen? Eller hävdar de att du inte ansökte? Har du fortfarande nöd?
  • Anonym (undrar lite)
    Anonym (Olika) skrev 2018-08-22 16:49:53 följande:
    Det är inget svar. Hur långt är det till stan från där du är folkbokförd och bor?
    Ungefär 12 km, lite beroende på exakt var i stan man åker till.
    Anonym (Sis) skrev 2018-08-22 17:27:57 följande:
    Du har alltid rätt till ett skriftligt beslut. Vad står det i avslagsmotiveringen? Eller hävdar de att du inte ansökte? Har du fortfarande nöd?
    Jag fick ett mail där det står:
    "Om vi beviljar mat i avvaktan på att utredningen blir klar blir det förmodligen matlådor som du i så fall får hämta på närmaste äldreboende."

    Jag svarade:
    "Matlådor kan funka, om jag kan hämta dem på en plats och tid som passar med de bussar jag i så fall åker."

    Något ytterligare svar fick jag sedan inte på detta.

    Nu hävdar de att de erbjudit matlådor och att jag tackat nej.
  • Anonym (Sis)
    Anonym (undrar lite) skrev 2018-08-22 19:42:44 följande:

    Ungefär 12 km, lite beroende på exakt var i stan man åker till.Jag fick ett mail där det står:

    "Om vi beviljar mat i avvaktan på att utredningen blir klar blir det förmodligen matlådor som du i så fall får hämta på närmaste äldreboende."

    Jag svarade:

    "Matlådor kan funka, om jag kan hämta dem på en plats och tid som passar med de bussar jag i så fall åker."

    Något ytterligare svar fick jag sedan inte på detta.

    Nu hävdar de att de erbjudit matlådor och att jag tackat nej.


    Hur löste du din nöd? När fick det senaste mailet?
Svar på tråden Nöd/nödprövning - En fråga till er kunniga på soc-arbete och SoL?