• Äldre 22 Aug 19:57
    6718 visningar
    2 svar
    2
    6718

    Behöver nya sovrutiner på 15 månaders

    Min son på 15 mån kan verklgien inte somna själv och när jag säger det så är det så.

    Han kan bara somna om jag bär och gungar honom till sömns och sedan lägger ner honom i sin spjälsäng.

    I perioder har det inte varit något större problem då han somnat efter 5-10min vaggande/vyssande, men nu tar det ca 30-40 min varje kväll och kroppen börjar säga ifrån då han väger typ 12kg.

    Dessutom väntar jag andra barnet i januari så situationen är ganska snart väldigt ohållbar.

    Jag skulle vara jublande glad om jag kunde lägga ner honom i sängen och sedan bara sitta bredvid och stryka/buffa/vyssa/sjunga och han somnade efter ett tag.

    Funkar inte heller att ligga i sängen bredvid honom då han inte alls kan ligga stilla då.

    Lägger jag honom i spjälsängen snurrar han bara runt och ställer sig tillslut upp.

    Och ja han är trött när jag lägger honom.

    Just ni ser rutinen ut som följande

    Byter blöja och tar på pyjamas ca 18.45

    Kokar en flaska välling som vi tar med till hans sovrum.

    Sitter med honom i famnen och han äter vällingen, ibland hela ibland bara lite grann.

    Därefter vyssar och bär och gungar jag........

    Hur kan jag bryta detta och var ska man börja?

    Tänker vänta några veckor till då han ganska nyligt börjat om på förskolan efter sommarlovet. Men måste försöka förbereda mig mentalt på att ta tag i det.

    Han sover mellan 45-2 timmar på dagen efter lunch, märker ingen skillnad på hur snabbt/långsamt han somnar oberoende hur länge han sover på dagen.

  • Svar på tråden Behöver nya sovrutiner på 15 månaders
  • Äldre 22 Aug 20:02
    #1

    Min var likadan. När hon blev för tung att bära i en halvtimme så satte jag mig på sängkanten och höll henne i famnen så hon låg ner och vilade med huvudet på min ena arm och guppade lite med henne. Så somnar hon på typ 5 min om hon är trött.

  • Äldre 22 Aug 20:03
    #2

    Du kan också testa att lägga ner honom i sin säng med vällingflaskan så han äter liggande. Så kan min också somna.

Svar på tråden Behöver nya sovrutiner på 15 månaders