• rookee

    Folkbokföringsadress vid vårdnadstvist

    Är det någon som vet om ett barns folkbokföringsadress kan ha någon betydelse i en vårdnadstvist när det rör sig om växelvis boende (dvs barnet bor halva tiden hos mamma respektive pappa)?

    Anledningen till att jag frågar är att min dotter är folkbokförd hos mig idag, men nu vill mamman att vår dotter ska folkbokföras hos henne istället (i samma stad) för att hon ska kunna söka bostadsbidrag. Kan tillägga att jag tänker inte söka bostadsbidrag och behöver inte att min dotter är folkbokförd hos mig av den anledningen. 

    Då mamman ofta pratar om att hon ska se till att hon får ensam vårdnad och flytta långt bort vill jag ju inte skriva på papper om ändrad folkbokföringsadress om det kan ha negativ inverkan i en vårdnadstvist... någon som kanske har varit i samma situation och har egna erfarenheter?

  • Svar på tråden Folkbokföringsadress vid vårdnadstvist
  • EnGladPingvin

    Skriv inte på något sådant om det finns risk för vårdnadstvist. Folkbokföring kan t.ex. påverka val av skola, men kan också vara en fördel i det fall hon flyttar mot din vilja. Bostadsbidrag kan hon få ändå.

  • Anonym (mmm)

    Man kan få bidraget ändå men jag har läst någonstans att det kan bli lägre om barnen inte är skrivna på den adressen, så det kanske är därför hon vill ändra adressen?  Kolla upp det. 

    Det som kan vara negativt är att posten går till den adressen enbart (utom om myndigheter väljer att skicka ut dubbelt men det gör inte alla) (har erfarenhet av att allt inte meddelas för att den förälder som får posten ibland varit lite slarvig med sånt) 

    Som redan skrivits kan det påverka vilken skola man hör till. 
    Så länge man har gemensam vårdnad ska det inte spela någon större roll var barnen är skrivna, man måste alltid skriva under blanketter båda två tex vid skolbyte eller något annat

  • Anonym (Milla)

    Bostadsbidraget blir lägre om barnet inte är skrivet på adressen, trots att barnet bor där lika mycket som innan. När jag ringde FK och frågade om det sa dom att jag skulle få 1000 kr mindre om barnet inte var skrivet på adressen.

    Men det påverkar ju vilken skola man tillhör. I mitt eget fall ville jag inte att mitt barn skulle gå i den skola han eg tillhör, men eftersom vi har fritt skolval sökte vi till den skola som ligger närmast hans pappa istället. (Men det är ju i mån av plats. )

    I övrigt ska det inte spela någon roll var barnet är skrivet om man har gemensam vårdnad. Det krävs ju underskrift av båda föräldrarna på alla papper. (Till Skolan, flytt, pass o dyl)

  • Anonym (My)

    I teorin krävs det att båda föräldrarna skriver under vid flytt, men det finns många trådar här på FL som visar att det går att komma undan. Många uppmuntrar t.o.m. mamman att skita i att pappan inte vill och flytta långt bort även om det omöjliggör veckovis umgänge. Om mamman tar barnet och flyttar kommer det utredas var barnet har sitt huvudsakliga boende. Det kan inte bo kvar på en adress där ingen av föräldrarna bor. Då utredningen vanligtvis tar tid hinner barnet ofta rota sig på den nya orten och mamman får iom att barnet inte är skrivet hos pappan övertaget i en eventuell tvist. Det är inte vanligt att mamman vinner i det läget. Om barnet fortfarande är skrivet hos pappan blir det betydligt svårare för mamman att hävda att barnet ska bo hos henne. Vid en tvist ska då även barnet gå i skola när sin folkbokföringsadress.

  • Anonym (Hrm..)

    Tror dessutom att ifall hon skulle flytta iväg så är det folkbokföringsadressen som skatteverket får på, således för skolval osv. Jag hade inte ändrat!

Svar på tråden Folkbokföringsadress vid vårdnadstvist