• GrabbarnaOchJag

    ni med 4 eller fler barn..

    jag har 3 barn. det känns som ett lagom antal. Men nu börjar vi längta efter en till. En sista. 

    Fyra känns däremot som rätt så många barn. haha. 

    Vad är för och nackdelar med en stor familj? 

  • Svar på tråden ni med 4 eller fler barn..
  • lövet2

    Vilka för- och nackdelar det är, beror nog mycket på vad man är för person. För mig var det t ex ingen nackdel att vi inte hade råd att resa, eftersom jag inte är intresserad av att resa.
    Största nackdelen som jag upplevde, var att när familjen fick magsjuka, så tog det 3 veckor innan alla var friska igen. En efter en skulle bli sjuk och sedan hann alltid ett par stycken få magsjukan ett varv till.
    En annan nackdel var ekonomin. Folk pratar om hur rika stora familjer blir av barnbidraget, men de pengarna täcker inte upp alla extra kostnader. Vi var rätt fattiga.

    Fördelarna var allt annat. Lycka, liv och rörelse, aldrig tråkigt, mycket kärlek osv.

  • Anonym (4-barnsmamman)

    Har fyra barn mellan åldrarna 10-1. Sista två kom rätt tätt, lite mindre än två år mellan dem. Både jag och min man tycker att det var större skillnad på att har tre eller fyra barn än vi förväntat oss. Många menade att fyran kommer hänga med lika smidigt som trean gjorde men för oss blev det verkligen en karknat skillnad i tempo här hemma. Beror säkert på ålderskillnaderna och på olika personligheter.

    Vi älskar såklart att ha fyra barn men konstaterar ofta att våra vänner som stannade vid två eller tre har det väldigt mycket lugnare i de flesta avseendena. 

    Vi har dock inte gjort avkall på något utan reser och kör på med samma slags aktiviteter och jobbtempo som vi alltid gjort. Det innebär ju att vi lite grann får skylla oss själva om vi är stressade över alla inplanerade saker för det ÄR mycket att rodda runt. 

    Att flyga med många barn, bo på hotell, gå på restauranger etc etc är defintivt görbart, men kräver lite mer av oss som föräldrar och ger lite mindre vila än vad det skulle gjort om vi var färre.

  • Anonym (L)

    Det negativa är helt klart att det kostar så jäkla mycket att resa, äta ute mm. Annars kommer jag inte på något negativt. Det är underbart med fyra barn! Vi fick vår fyra 6 år efter trean, alldeles perfekt! Var fantastiskt att vara föräldraledig med henne när de andra tre var i skolan ;).

Svar på tråden ni med 4 eller fler barn..