• jonGbg

    Har vi satt oss i en riktigt dålig sits

    Hejsan! 

    För ett tag sen började min sambo sitt nya jobb, en provanställning. Då tänkte vi att det var dags att börja titta efter bostadsrätter.

    Vi fick snabbt lånelöfte från bank, de lät skitpositiva över telefon "Din lön räcker för lånet", de sa att det var mest en bonus att vi kan räkna in min sambos provanställningslön också. Jag har ändå inte så jättehög lön, men skaplig och med bra löneutveckling i en branch med väldigt mycket jobb.

    Underbart, vi hittade sen en lägenhet som också var lite billigare än vad vi var beredda att lägga och hade lånelöfte för. Så vi slog till, kontrakt lån och allt. Inflyttning längre fram efter årets slut.

    Under samtalet med banken nämnde jag att vi båda är med i akassan men jag tror inte jag sa att vi båda uppfyller alla krav för den vilket min sambo inte gör, har jag förstått senare. Jag är dock inte helt säker på vad jag sa här, och banken var så extremt positiva till allt. Minns inte att de la någon specifik vikt vid akassan överhuvudtaget. 

    Vad händer om min sambos ekonomiska situation förändras genom en avskedning? Kan de dra tillbaka lånekontraktet? Jag är orolig över om det skedde ett missförstånd kring vår akassesituation med bankmannen. Detta eftersom andra banker inte räknar in provanställningar alls vad det verkar som. Så hos de flesta kan vi inte få detta lån.

    Så frågan är, vad göra nu? Spela cool och tänka att varför skall något gå fel? Eller höra av sig till banken och försöka reda ut om det skett ett missförstånd eller ej? 

    Jag har sjuk grotesk ångest över detta, vill inte behöva bryta avtalet och betala skadestånd såklart. Samtidigt tror jag på att ärlighet varar längst och allt det "tramset". Och väntar vi till närmre inflyttning och något går fel då på grund av oklarheter/missförstånd så riskerar säljaren ännu större problem och till följd riskerar vi ännu större skadestånd. 

    Hur hade ni gjort? Vänner säger att jag överreagerar och borde lunga ner mig. 

    De kan ha rätt, jag har lätt för att gå till katastrofscenario-tankar och vissa ångestproblem. Speciellt när situationer som denna uppstår. 

  • Svar på tråden Har vi satt oss i en riktigt dålig sits
  • Amla07

    Men inget dåligt har väl hänt? Finns det något som tyder på att sambon inte får fast anställning efter provanställningens upphörande? Banken utgår väl från att anställningen fortsätter, provanställning brukar ju mest vara en formalitet. Men sambon bör ju gå med i a-kassa och jobba så mycket att hen uppfyller ett arbetsvillkor.

  • jonGbg

    Nej än så länge är allt lungt, och det finns väl inget som tyder på att anställningen skall upphöra heller. Min sambo är med i akassan sen ett tag tillbaka, hon uppfyller bara inte arbetsvillkor än.  

  • Bjoer
    jonGbg skrev 2018-08-23 16:13:12 följande:

    Nej än så länge är allt lungt, och det finns väl inget som tyder på att anställningen skall upphöra heller. Min sambo är med i akassan sen ett tag tillbaka, hon uppfyller bara inte arbetsvillkor än.  


    Då förstår jag inte problemet. Om ni har skrivit kontrakt och betalt och så så är det ju lugnt. De kan ju inte ta tillbaka lånet bara för att er ekonomiska situation ändras. Det är ju en riskbedömning varje bank gör innan de lånar ut pengar.

    Ärligt talat, chill!
  • pipon

    Det är din ångest som skenar iväg.

    Du kommer inte behöva a-kassan förrän om ett par pr och den dagen den sorgen.

    Tills dess: njut av ert nya hus.

    Är det inte märkligt att man alltid oroar sig och målar upp katastrofscenarion, men inte vaknar upp med ett lyckoscenario om att man ska vinna på lotto eller bli flirtade med på tunnelbanan eller att hitta en guldskatt i källaren på nya huset. Fundera på det :)

  • jonGbg

    Ja troligen är det min ångest, min rädsla bygger på min osäkerhet ang. om jag sa att vi båda har rätt till a-kassa eller om det bara är jag.

    Blir min sambo avskedad kanske banken har invändningar mot att ingen ny lön/a-kassa kommer in ifall hon inte hittar nytt jobb. Det positiva är att hon är har en utbildning som är ganska eftertraktad på arbetsmarknaden.

    Men som sagt, jag målar nog upp katastrofscenarier nu. Har alltid gjort det, och aldrig har en katastrof förverkligats.

  • Bjoer
    jonGbg skrev 2018-08-23 20:07:23 följande:

    Ja troligen är det min ångest, min rädsla bygger på min osäkerhet ang. om jag sa att vi båda har rätt till a-kassa eller om det bara är jag.

    Blir min sambo avskedad kanske banken har invändningar mot att ingen ny lön/a-kassa kommer in ifall hon inte hittar nytt jobb. Det positiva är att hon är har en utbildning som är ganska eftertraktad på arbetsmarknaden.

    Men som sagt, jag målar nog upp katastrofscenarier nu. Har alltid gjort det, och aldrig har en katastrof förverkligats.


    Det här påminner mig om Fukishima, hehe. Det var större hälsoproblem från rädslan från olyckan än från själva olyckan.

    Du behöver ingen faktiskt katastrof om du agerar som att en sker. Slappna av lite. Livet blir mycket bättre. Det mesta brukar ordna sig på ett sätt eller annat.
  • pipon
    jonGbg skrev 2018-08-23 20:07:23 följande:

    Ja troligen är det min ångest, min rädsla bygger på min osäkerhet ang. om jag sa att vi båda har rätt till a-kassa eller om det bara är jag.

    Men som sagt, jag målar nog upp katastrofscenarier nu. Har alltid gjort det, och aldrig har en katastrof förverkligats.


    Ett tips är att tänka: vad hade jag gjort om jag inte var rädd? Vad hade jag gjort om jag hade varit garanterad att det inte skulle gå åt helvete?

    Då hade du nog flyttat in i huset och funderat på inredning, hur du skulle möblera och vad du skulle plantera i trädgården, eller så. Inte funderat så mycket på potentiella framtida eventuella arbetslösheter.
Svar på tråden Har vi satt oss i en riktigt dålig sits