• 53020831

    Lurad på jobbet

    Hej allihoppa! Behöver verkligen hjälp! För 7 månader sen började jag på ett jobb! Swn dess har jag inte fått ett anatällningsbevis och inte visste om att man bör få det! Jag har timanställd på jobbet och har märkt att ingen Ob betalas ut på helger och att jag inte får någon semesterersättning . Chefen drar heller inte ut 30% skatt utan 5% av min lön. Har jag blivit lurad? Vad bör jag göra!!

  • Svar på tråden Lurad på jobbet
  • Anonym (milde tid!)

    Oj oj oj, detta låter inte bra. Börja med att anmäla din arbetsgivare för bedrägeri. Kontakta skatteverket och rådfråga med dem, så du inte tycker på en rejäl skattesmäll. Anmäl dig till et fackförbund. Kanske unionen, som är till för alla, och fråga dem om råd. Sluta hos din arbetsgivare om det går. Jo du blir lurat i båda ender.

  • 53020831
    Anonym (milde tid!) skrev 2018-08-24 01:14:57 följande:

    Oj oj oj, detta låter inte bra. Börja med att anmäla din arbetsgivare för bedrägeri. Kontakta skatteverket och rådfråga med dem, så du inte tycker på en rejäl skattesmäll. Anmäl dig till et fackförbund. Kanske unionen, som är till för alla, och fråga dem om råd. Sluta hos din arbetsgivare om det går. Jo du blir lurat i båda ender.


    Okej tack! känner mig så lurad! sliter på jobbet hela tiden. Chefen blir även sur när jag tar semester! Jag bör nog sluta på detta jobb.Är man student så används man såhär :/
  • Anonym (Nu)
    53020831 skrev 2018-08-24 01:20:42 följande:

    Okej tack! känner mig så lurad! sliter på jobbet hela tiden. Chefen blir även sur när jag tar semester! Jag bör nog sluta på detta jobb.Är man student så används man såhär :/


    Är du inte med i facket så går du med där nu.

    Sen begär du ett anställningsbevis. Ta reda på vilka ob tillägg du har rätt till. Sen ska chefen inte dra 30% skatt utan efter tabell. Ju mindre du tjänar ju mindre skatt dras. Kolla med skatteverket vilken skattetabell du tillhör sen kan du kolla på den hur mycket skatt som ska dras.
  • MsFry
    Anonym (milde tid!) skrev 2018-08-24 01:14:57 följande:

    Oj oj oj, detta låter inte bra. Börja med att anmäla din arbetsgivare för bedrägeri. Kontakta skatteverket och rådfråga med dem, så du inte tycker på en rejäl skattesmäll. Anmäl dig till et fackförbund. Kanske unionen, som är till för alla, och fråga dem om råd. Sluta hos din arbetsgivare om det går. Jo du blir lurat i båda ender.


    Håller med men Unionen är ett tjänstemannaförbund och är inte till för alla. Det bästa är att gå med i det fack som passar den yrkeskategori man tillhör för att få bästa möjliga hjälp.
  • Anonym (milde tid!)
    MsFry skrev 2018-08-24 09:01:25 följande:

    Håller med men Unionen är ett tjänstemannaförbund och är inte till för alla. Det bästa är att gå med i det fack som passar den yrkeskategori man tillhör för att få bästa möjliga hjälp.


    Oj där har jag missuppfattat något då, förlåt. Hade för mig att det var ett neutralt förbund.
  • MsFry
    Caitlin Deschanel skrev 2018-08-26 10:39:52 följande:

    Alfakassan är ett neutralt förbund.


    Alfakassan är inte ett fackförbund utan en arbetslöshetskassa som inte är bundet till något fackförbund.
Svar på tråden Lurad på jobbet