• Elis73

    Ryggskydd vid slalom, ridning och MTB

    Jag har bestämt mig för att snäppa upp säkerhetsnivån på mina fritidsaktiviteter som utövas med väldigt varierat intervall. Känner att en säkerhetsväst kan vara motiverad för att minska risk för ryggskada. 

    Min undran är ifall jag kan köpa en säkerhetsväst som fungerar till alla tre aktiviteter som står i rubriken? Jag åker skidor två-tre veckor per år (semesterresor i fjällen), rider kanske två ggr per år (turridning eller liknande) och kan även tänka mig att använda väst när jag cyklar i skogsmiljö. Det gäller alltså inte tävling eller extremåkning i något av fallen  

    Jag förstår att det givetvis är bäst att ha specialanpassad utrustning, men trångt boende och givetvis pengar spelar in. Och allt blir ju säkrare än hur jag gör just nu - åker utan säkerhetsväst....

    Hur gör andra? Någon som kombinerar? Skulle vara kul med feedback!

  • Svar på tråden Ryggskydd vid slalom, ridning och MTB
  • Anonym (Väst)

    Racesafe level 1. Väger bara 500 gram, känns knappt att man har någon väst, anpassar sig efter kroppen och sitter skönt.

  • Vinterankan

    Jag skulle rekommendera en till ridningen och en annan som du kan ha när du cyklar och åker skidor. Har svårt att tänka mig att det kan vara skönt med en säkerhetsväst under skidkläderma.

  • Elis73

    Tack båda. Det första tycks vara en ridväst, men av smidigare modell. Skall titta närmare på den på några hemsidor. 


    Och min tanke är att mer bara ha ett ryggskydd (och alltså inte ha en säkerhetsväst med sparkskydd (?) fram). 

    Måste nog iväg till en butik och kolla lite - men svårt när det inte finns någon inom rimligt avstånd....  

Svar på tråden Ryggskydd vid slalom, ridning och MTB