• Lihaga

    Fråga ang påstått mordhot

    Räknas det här exemplet som ett mordhot?

    Anna är gift med Kalle.
    Annas föräldrar heter Arne & Ylva.

    Ylva skickar ett argt otrevligt brev till Kalle.
    Anna skriver ett svar på brevet men till Arne, hon skriver bla följande för att beskriva hur arg Kalle blev för brevet som Ylva skickat.

    Anna: ?-Jag har aldrig sett Kalle bli så arg, han kokade av ilska över det Ylva skrev i brevet till honom. Det var nog tur för er att ni var bortresta annars hade han slagit ihjäl kärringen?

    Arne tycker att detta är ett solklart mordhot mot Ylva trots att det inte var Kalles egna ord.
    Det var Annas beskrivning av hur arg Kalle blev. 
    Kan Arne & Ylva polisanmäla Kalle för mordhot ändå? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-24 10:13
    Tack för svar ang ovan nämnda händelse. Det kommer en till nu som hände en månad före som jag nu undrar är ett hot. För mig är det ett solklart hot.

    Anna har en skuld till sina föräldrar Ylva & Arne på ca 250K som hon betalar på varje månad.
    Skulden blev till före Anna träffade sin man Kalle.
    Kalle tjänar väldigt bra. Mycket mer än både Anna, Arne & Ylva.

    Efter att Anna & Kalle inte längre vill ha kontakt med Annas föräldrar pga elakheter, dåligt uppförande mm så kontaktar Arne Kalle och talar om följande.

    "-Eftersom ni inte vill ha någon kontakt med oss längre så har jag & Ylva bestämt att vi inte heller ska ha några skulder sinsemellan. Så eftersom du är gift med Anna och har råd så ska du betala Annas skuld till oss på 250K senast den 25 Juli. Om pengarna inte kommit in senast det datumet så ska jag avslöja hemligheter om Anna som kommer att krossa ert förhållande!"

    Kalle ansåg att detta var ett riktigt hot mot honom, och han ansåg även att han inte ska betala någonting vilket han heller inte gjorde.
  • Svar på tråden Fråga ang påstått mordhot
  • BossHoss
    Lihaga skrev 2018-08-24 09:26:06 följande:
    Räknas det här exemplet som ett mordhot?

    Anna är gift med Kalle.
    Annas föräldrar heter Arne & Ylva.

    Ylva skickar ett argt otrevligt brev till Kalle.
    Anna skriver ett svar på brevet men till Arne, hon skriver bla följande för att beskriva hur arg Kalle blev för brevet som Ylva skickat.

    Anna: ?-Jag har aldrig sett Kalle bli så arg, han kokade av ilska över det Ylva skrev i brevet till honom. Det var nog tur för er att ni var bortresta annars hade han slagit ihjäl kärringen?

    Arne tycker att detta är ett solklart mordhot mot Ylva trots att det inte var Kalles egna ord.
    Det var Annas beskrivning av hur arg Kalle blev. 
    Kan Arne & Ylva polisanmäla Kalle för mordhot ändå? 
    Nej det är inte mordhot det är enbart en beskrivning av en person om en annans persons ilska.
    Inget hot har uttalats gentemot någon.

    Även om jag säger, jag var så arg att jag hade kunnat slå ihjäl henne så har inget hot uttalats bara en beskrivning på ilska.
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 09:26:06 följande:

    Räknas det här exemplet som ett mordhot?

    Anna är gift med Kalle.

    Annas föräldrar heter Arne & Ylva.

    Ylva skickar ett argt otrevligt brev till Kalle.

    Anna skriver ett svar på brevet men till Arne, hon skriver bla följande för att beskriva hur arg Kalle blev för brevet som Ylva skickat.

    Anna: ?-Jag har aldrig sett Kalle bli så arg, han kokade av ilska över det Ylva skrev i brevet till honom. Det var nog tur för er att ni var bortresta annars hade han slagit ihjäl kärringen?

    Arne tycker att detta är ett solklart mordhot mot Ylva trots att det inte var Kalles egna ord.

    Det var Annas beskrivning av hur arg Kalle blev. 

    Kan Arne & Ylva polisanmäla Kalle för mordhot ändå? 


    Ja, Ylva kan polisanmäla Kalle för mordhot.
  • Lihaga

    Det är jag som är Anna, jag heter dock något annat i verkligheten. 
    Min far hoppade på min man på gatan igår och talade om att han faktiskt polisanmält honom för mordhot. Min man fattade noll eftersom det var JAG som skrev i brevet en beskrivning om hur arg min man blev över det min mamma skrivit till honom. Jag själv tycker det låter helt galet, som om min far försöker skrämmas. Det går ju inte att polisanmäla någon för något som någon annan skrivit i ett brev. 

  • Lihaga
    Kjell2 skrev 2018-08-24 09:33:26 följande:
    Ja, Ylva kan polisanmäla Kalle för mordhot.
    Som någon annan har skrivit?? Kalle hade ju inte skrivit det.
  • Lihaga
    BossHoss skrev 2018-08-24 09:31:46 följande:
    Nej det är inte mordhot det är enbart en beskrivning av en person om en annans persons ilska.
    Inget hot har uttalats gentemot någon.

    Även om jag säger, jag var så arg att jag hade kunnat slå ihjäl henne så har inget hot uttalats bara en beskrivning på ilska.
    Tack! Precis detta anser jag även själv. 
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 09:39:17 följande:

    Det är jag som är Anna, jag heter dock något annat i verkligheten. 

    Min far hoppade på min man på gatan igår och talade om att han faktiskt polisanmält honom för mordhot. Min man fattade noll eftersom det var JAG som skrev i brevet en beskrivning om hur arg min man blev över det min mamma skrivit till honom. Jag själv tycker det låter helt galet, som om min far försöker skrämmas. Det går ju inte att polisanmäla någon för något som någon annan skrivit i ett brev. 


    Polisanmäla kan man alltid göra. Sen är det upp till polisen att bedöma om det är någon substans i det. I detta fall med största sannolikhet inte.

    Era familjeproblem verkar ändå stora . Försök lösa utan polis
  • BossHoss
    Kjell2 skrev 2018-08-24 09:33:26 följande:
    Ja, Ylva kan polisanmäla Kalle för mordhot.
    Va?

    Jag som förlitar mig så starkt på din expertis i dessa ämnen, och så har du så fel i detta.

    NEJ, om jag säger att min fru blev så arg att hon skulle kunnat mörda min far. Så kan inte min fru bli åtalad för mordhot. För hon har inte uttalat ett hot mot någon. Det är en tredjepart som beskriver ett humör inte ett uttalande från frun. Det är min personliga tolkning och beskrivning på ett humör inte på ett hot. 
  • BossHoss
    Lihaga skrev 2018-08-24 09:43:28 följande:
    Tack! Precis detta anser jag även själv. 
    Isåfall kan jag lika gärna hopp på någon på stan och gripa denne för att han såg arg ut och jag tänkte att han kanske skulle kunna mörda någon. JAG hade åkt dit direkt, även om jag har rätt att som gemene man gripa någon som mordhotar någon annan då fängelse finns på straffskalan för olagahot
  • Lihaga
    Kjell2 skrev 2018-08-24 09:44:27 följande:
    Polisanmäla kan man alltid göra. Sen är det upp till polisen att bedöma om det är någon substans i det. I detta fall med största sannolikhet inte.

    Era familjeproblem verkar ändå stora . Försök lösa utan polis
    Ja men isåfall helt onödigt att polisanmäla detta. Min man har aldrig varit våldsam, aldrig ens knappt höjt rösten, lugnare människa får man leta efter. Men det min mamma hade skrivit till honom som även var elakt mot mig fick honom att bli så arg att han sa att han inte vill ha någon kontakt längre med dom, jag höll med. Jag har aldrig sett honom så arg och det ville jag att dom skulle förstå, därför uttryckte jag mig så i brevet. Som hämnd nu 6 mån senare så hoppar min gamla pappa på min man på gatan och levererar detta att han polisanmält honom för mordhot. Långsökt.
Svar på tråden Fråga ang påstått mordhot