• Äldre 24 Aug 10:44
    3314 visningar
    10 svar
    10
    3314

    Snålt eller inte?

    Jag undrar över en sak, jag och och min pojkvän var till hans brors familj som bestod av sambo och dotter på 2 år. Det bor ca 3 timmar bilåkande från oss, det är jämt vi som åkt dit, dem har aldrig kommit till oss. Vi kanske åker till 4 gånger om året. Sist vi var där så skulle vi grilla, då tar man för givet att det ska bjuda på middag en gång på en hel helg. Men då säger dem "vad ska ni grilla?". Jag blev helt paff, men gjorde ingen affär av det. För mig är det självklart att man bjuder på en middag om någon i familjen åkt tre timmar och betalt bensin. Jag vet inte om jag överreagerar kring detta? Min familj, och bror med familj har bjudit min kille på mat jätte många gånger tex. Tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Snålt eller inte?
  • Fröken­Undula­t
    Äldre 24 Aug 10:57
    #1
    +1

    Fy, detta är inte bara snålhet. Det är ju så ohyfsat. Du ska kanske ta upp det med din pojkvän. Kanske har han någon underordnandeställning till sin bror som alltid funnits där som innebär att hans bror ska ha mer respekt och att din pojkvän är skyldig att göra mer för hans bror.

  • Äldre 24 Aug 10:58
    #2
    +1

    Om inget annat är uttalat så hade nog även jag utgått ifrån att de skulle bjuda er.
    Om man ska ha någon form av knytis eller egen mat när man blir bortbjuden så bör ju den som bjuder in vara tydlig med det redan från början att man önskar att den man bjuder in tar med något!
    I ert fall, som åker så pass långt, känns det inte alls rimlig att ni ska behöva släpa med kylväska m.m. för att ha med egen mat..

  • Äldre 24 Aug 11:04
    #3
    +1

    Helt främmande beteende för mig att göra så. Snåla eller dumma, vad vet jag, men udda är det.

  • Äldre 24 Aug 14:44
    #4
    +1

    Han verkar snarare socialt dysfunktionell.

  • Anonym (mmm)
    Äldre 24 Aug 16:18
    #5
    +1

     låter helt konstigt faktiskt. 

  • Äldre 24 Aug 18:00
    #6
    +1

    Klart man bjuder. Behöver dock inte vara något dyrt, fint. Det är inte viktigt. Har man inte råd kan man bjuda på hotdog. Det är inte det som är viktigt. Vill man att gästerna ska ta med sig tex köttet så måste man ju meddela detta i förväg, det kan vara det viktigaste av allt.

  • Anonym (Tjej)
    Äldre 24 Aug 18:35
    #7
    +1

    Fy vad obehagligt. Lite "svensson"beteende också att var och en tar med sitt. Hoppas ingen tar illa upp...

    Är uppväxt i ett hem där gäster alltid blivit bjudna.

  • Äldre 24 Aug 19:20
    #8
    +1
    Finas skrev 2018-08-24 18:00:16 följande:

    Klart man bjuder. Behöver dock inte vara något dyrt, fint. Det är inte viktigt. Har man inte råd kan man bjuda på hotdog. Det är inte det som är viktigt. Vill man att gästerna ska ta med sig tex köttet så måste man ju meddela detta i förväg, det kan vara det viktigaste av allt.


    Precis, kräver inte en Oxfile direkt, men mera att "vad snällt att ni tar er hit" så ger vi lite respons typ.
  • Äldre 24 Aug 19:21
    #9
    +1
    Anonym (Tjej) skrev 2018-08-24 18:35:12 följande:

    Fy vad obehagligt. Lite "svensson"beteende också att var och en tar med sitt. Hoppas ingen tar illa upp...

    Är uppväxt i ett hem där gäster alltid blivit bjudna.


    Pinsamt med andra ord, samma här. 
  • Äldre 24 Aug 23:43
    #10
    +1

    Bjuder man över gäster på tider man ska äta mat så bjuder man på maten om inget annat sagts innan.

    Din sambos släkting verkar lite bakom när det gäller gästfrihet.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Snålt eller inte?