• Äldre 24 Aug 18:12
    12613 visningar
    6 svar
    6
    12613

    Positiva erfarenheter induktion/igångsättning

    Hjälp! Jag behöver få höra era positiva berättelser om igångsatta förlossningar. Gravid v 42+2 imorgon och igångsättning väntar då. Jag är lite ledsen, nästan besviken på kroppen, och nervös. Normal och komplikationsfri graviditet, inga förvärkar/sammandragningar, kände tidigare ingen förlossningsrädsla. Första barnet. Jag har verkligen sett fram emot att kroppen skall visa mig vägen in i detta och försökt att mentalt förbereda mig för att föda. Nu blev det så ?fel? i mitt huvud.

    Snälla hjälp mig genom att dela med er av era historier!

  • Svar på tråden Positiva erfarenheter induktion/igångsättning
  • Anonym (Mamma till G)
    Äldre 24 Aug 18:37
    #1

    Jag blev igångsatt 40+0 pga högt blodtryck, visste om det från v 35. jag var väldigt rädd, för att det skulle bli utdraget, för att bo på sjukhus och önskade att koppen skulle få "sköta sig själv".

    Men så bestämde jag mig för att se något positivt att hålla fast i vilket blev att jag hade ett datum när processen mot baby skulle påbörjas.

    när den dagen kom ringde jag bb på morgonen och fick tid att komma in kl 14. Så vi fixade henna och åt lunch innan vi tog en taxi in till bb.

    Jag blev undersökt, öppen 2 cm. Fick ett rum och påbörjade medicinering för att få igång förlossningen. Fick 8 doser på 16 timmar)sov ändå väl däremellan hela natten). Vattnet gick spontant nästkommande morgon. Kroppen jobbade på men fick värkstimulerande under hela processen (dropp så inget jag tänkte på direkt). 22 timmar efter vi kom in var jag i aktiv förlossning och 6 timmar senare föddes vår bebis.

    Är så nöjd med att omsorg och bemötande. kände mig så trygg hela processen. alla läste mitt förlossnihsbrev och respekterade mina orosmoment/rädslor.

    tänk att det jag var mest rädd för, igångsättning, blev en sådan bra erfarenhet och fantastisk förlossning!!

    sen mådde jag inge vidare de kommande dagarna pga att jag blev sydd men det var ju inte pga igångsättningen alls!

    stort lycka till och tänk på fördelarna! snart får du träffa din bebis! det är otroligt!

  • Anonym (J)
    Äldre 24 Aug 18:50
    #2

    Blev igångsatt med andra barnet då för värkarna började under lördagen på söndag kväll blev de tätare o tätare, åkte in på natten till måndag. Eftersom jag hade riktiga värkar och inte sovit på 48 timmar blev vi inlagda fick sovdos vid 4 tillfällen men sov bara typ 2 timmar per gång. Anledningen till att dom gav sovdos istället för att sätta igång var att dom ansåg att jag var alldeles för trött för att sättas igång och en förlossning är tuff. Natten till onsdag tog dom hål på vattnet och då gick det fort 2 timmar senare var hon ute. Dom hade förberett med mediciner men de behövde jag inte ta.

  • Anonym (Gick snabbt­)
    Äldre 26 Aug 16:45
    #3

    Igångsatt med andra, v 39+2, pga havandeskapsförgiftning.

    Var initialt öppen 1,5 cm och halvmogen tapp.

    Fick 1 dos av något jag skulle dricka vid 16:30, sonen född strax efter 22:30.

    I början av värkarbetet gick det normalfort, sen när jag var 7 cm öppen kom det som en enda låååång värk utan uppehåll, hjärtljuden gick ner på bebis och akutteamet kom. Dom skulle precis börja ge bricanyl för att stoppa värkarna då det lugnade sig och bebis stabiliserades. Då var jag fullt öppen. De förklarade att bebis blev påverkad då han pressats för mycket av den kraftiga värken. (Och ändå hade jag bara fått 1 dos för att sätta igång värkarna).

    Sen några krystvärkar och ut kom lillen som mådde mycket bra.

    Till mig sa de att det alltid går snabbare när man är omföderska, särskilt de sista 5 cm. Men tyckte nog det var läskigt när akutteamet kom in och började prata om akutsnitt eller inte.

  • Anonym (Y)
    Äldre 27 Aug 16:59
    #4

    Grymt positiva erfarenheter av induktion *3! Hade lätt gjort om det, men nu är vi färdiga ??

    Fått induktion pga "jobbiga" graviditeter med alla tre barnen, gått på 11 timmar och 15 minuter +- 15 minuter med alla tre! Det från insättning av bard, knappt så de fick in den men ville undvika cytotec pga astma så de försökte mer än vanligt och de tyckte att det var helt sjukt hur mycket jag tålde (lyckades blåsa upp ballongen I tappen, värsta smärtan på alla förlossningarna)!

    Tog strax över 2 timmar innan den trillade ut, tog hål på hinnorna, 30 minuters väntan på värkar sedan dropp. Gick ganska långsamt fram till 5-6cm (kändes knappt heller förrän ca 4cm). Sen sa det pang, från 6 cm till att första var född gick det på ca 1,5 timma (tryckte TILLBAKA henne för att hinna sätta pudendus men hann bara på ena sidan ????), hon är dessutom född i vidöppen hjässbjudning. Med andra gick det på ca 45 min och bm trodde mig inte när jag sa att han var på väg ut. Med tredje kollade hon tjugo minuter i hel timma, då 5 cm öppen. Ca 10 minuter senare tyckte jag att det började bli jobbigt och jag var tvungen att tänka på andningen. Bad henne kolla, var visst dags att krysta (har aldrig fått trycka på själv utan bara flåsa under alla förlossningarna). Hon hade ringt efter mer dropp innan jag bad henne kolla och hade bara dragit på handskarna. Efter att hon hade känt fick hon inte ta bort handen utan behövde båda för att hålla emot, var bara vi tre på rummet, hann inte ens ringa på hjälp! Inget förkläde, ingen handduk redo, mitt dropp kom sekunder efter dottern var född (oj då, det här behövde ni visst inte ????) och bara sekunder före hade usk kommit in med matleverans från min mamma ???? 18 minuter tog det från 5cm öppen och 2cm kvar på tappen till att hon var född!

    Det som nästan har gjort mest ont är när hela min kropp trycker på och de trycker tillbaka. Två krystvärkar är allt som har behövts med alla tre. Sprack lite pga snabbt förlopp och vidöppet med första, klippte bort stygnen på tionde dagen och var igång i sänghalmen igen samma dag ???? Blev sydd för tight först gången (gjorde ont att sitta på toa då det drog i huden där) och under andra förlossningen spack jag på samma ställe. Den läkaren sydde mycket bättre, klippte bort stygnen på 10e dagen igen, drog aldrig i huden igen. Med trean fick jag en skråma, behövde inte sys men fick ett "skönhetsstygn". Klipptes bort på 6e dagen. Efter sista förlossningen hade jag inte ens ont, kände mig bara lite mör i underlivet. Hade vanliga bindor (2-3 dagar, sedan trosskydd) direkt efter förlossningen och avslaget var slut på typ en vecka.

    Första född i v41, andra och tredje i v38.

  • Anonym (Y)
    Äldre 27 Aug 17:00
    #5

    Äsch då, alla mina smileys blev frågetecken. Ni får tänka er vilka som passar in ????

  • Äldre 28 Aug 17:14
    #6

    TS hur har det gått för dig?

    Ska också bli igångsatt, antagligen i morgon onsdag.

Svar på tråden Positiva erfarenheter induktion/igångsättning