• MammaMusan

    Matkostnader

    Idag när jag var och handlade drabbades jag åtEr av ångest när det är dags att betala. Vi äter inte direkt oxfilé och skaldjur utan "vanlig"mat. Tacos, köttbullar, fisk, soppa osv

    På matbutiken köper Vi också toapapper, rengöringsmedel, schampo osv.

    Vi är 4 (2 vuxna, 2 mellanstadiebarn)personer. Bakar eget bröd. Har matlåda. Matsedel. Storhandlar x1 och kompletterar med frukt/grönsaker x1. Fisk (utom lax) får vi samt köper köttfärs direkt från bonde till bra pris.

    Vi lägger ca 2000 i veckan på vår lokala Ica. Det känns alltid som sjukt mycket pengar. Alla andra här på familjeliv är så sparsamma och spenderar 3000 i månaden typ. Hur gör ni?

  • Svar på tråden Matkostnader
  • scanmia

    Jag känner absolut igen mig!!  Fast utan det där med gratis fisk och vi köper kött i butik. Vi äter bara fisk en gång i veckan och kött 1-2 gånger i veckan. 2 000 kr i veckan blir det lätt för fem personer för all mat inklusive luncher och hygienartiklar. Vi äter mycket frukt och grönt, men det känns som ganska trist att dra in på. Jag skulle kunna baka mer, men vi äter inte särskilt mycket bröd till att börja med... 

  • Aniiee

    Vi lägger väl ca 4k på mat varje månad för 2 pers. Så ungefär som ni, om man räknar per person. Fast då är förstås inte hushålls- eller hygienprodukter med där. Dock slinker det ner lite hundgodis ibland.....

    De där som säger att de utfodrar en familj på typ 10 pers för endast ett par tusen i månaden kan du lugnt ta med en nypa salt.... När man börjar dra lite i det så märker man snabbt att mycket av matbudgetarna myglas undan under andra kategorier eller så underlåter de (en del) att upplysa om vissa aspekter som gör att de lägger mindre pengar i mataffären.


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Meebo

    Lägger 2100-3700 per månad. 2 vuxna och 2 katter.

    Och då är allt inräknat förutom sånt som inte behövs varje månad som balsam/tvål (använder inte shampoo).

  • Zinken

    Jag lägger inte mer än 1000kr/vecka de veckorna barnen är här, så mat/hygien/städ/tvätt-kostnaden ligger mellan 2-3000kr/månad.

    Vi fyller ut med mycket grönt, det är den avdelningen i affären som kostar mest i vår matbudget, mycket frukt och grönsaker mellan måltiderna och till måltiderna.

    Sen utnyttjar jag allt, tex ska jag äta något med lite purjolök/ 1 dl grädde/liknande så ser jag till att det finns något annat i matlistan som utnyttjar resterna av grädden eller vad det är annars fryser jag allt möjligt och har restdagar då vi äter olika maträtter, även om det bara är en kotlett, en gräddskvätt, lite örter kvar så hamnar det i frysen eller torkas. Allt kommer till användning förr eller senare.

    Hygien och tvätt/städ brukar jag fylla på någon gång ibland på billighetsaffärer typ dollarstore. De har dessutom billigt godis till helger.

    Kollar alltid erbjudanden och anpassar mig lite till det, på olika affärer också för ibland passar en affärs erbjudanden oss bättre, då handlar vi där. Bunkrar när det är fler för mindre pris på sådant vi använder ofta, kollar alltid varor med kort datum osv.

    Veckorna barnen inte är här så äter jag sällan annat än någon yoghurt eller så hemma men äter rester/lådor eller så på lunchen.

    Men jag har levt mycket knapert tidvis så då lär man sig såna där småsaker som gör liten skillnad i sig men tillsammans blir en del pengar. Dessutom är vi inte så stora i maten, det gör ju sin del.

    Men jag tycker inte 2000 låter så där jättemycket per vecka på fyra personer där lunch och tvätt/städ är inräknat. Låter ju helt normalt.

  • MammaMusan

    Låter skönt att höra att jag inte är ensam!

    Igår blev jag också irriterad över frukten (Måste ha haft en dålig dag) Nästa 50 kronor kilot för ekologiska men importerade äpplen när jag ser hur alls träd i stan dignar av frukt (Har inga egna. Än) grönsakerna var också dyra. Är det inte skördetid nu och sånt borde vara billigare? Eller är det nu vi betalar priset för sommarens torka?

    Jaja äta måste vi. Det är bara att betala och se glad ut.

  • Minimalen

    Men det blir ju bara 500 kr i veckan per person. Uträkninga säger att man ska kunna klara sig på drygt 1500 per person och månad. Och då menas inte utsvävningar typ Tacos och lax. Och jag har svårt att tänka mig att din matlåda består av typ stekt havregrynsgröt.

  • modsey

    Låter ju rätt normalt. Vi äter på två vuxna o två mellanstadiebarn som äter som vargar för ca 6-8 000. Och vi äter skaldjur och oxfilé ( så klart inte hela tiden !) samt köper närproducerat och ekologiskt. I den summan är oxå hygiensaker, djurens mat,. Kemprodukter med.

  • zemer

    Vi är en vuxen och 2 små barn. Lägger ca 800 kr i veckan på mat, hygien, städ (i butik), ca 500 kr på välling och blöjor i månaden, plus ca 300 kr i månaden på fika/mat ute.

  • Zoegazz

    2 vuxna och 3 barn under 10 år. Om vi planerar maten och äter det vi har hemma och inte handlar i onödan går det ca 1000-1500/vecka. Oftast lite mer första veckan. Brukar väl ligga på en 5-5500 i månaden inkl blöjor och hygienartiklar om vi inte snålar. Har vi en dålig månad kan det vara 3,5-4000 vi har men det ör ganska svårt att hålla. Tror dock det borde gå nu när skolan är igång och barnen äter frukost, lunch och mellis där samt att min man får lunch via sitt jobb(skola) och jag tar med matlåda.

  • Aniiee
    MammaMusan skrev 2018-08-25 06:39:59 följande:

    Låter skönt att höra att jag inte är ensam!

    Igår blev jag också irriterad över frukten (Måste ha haft en dålig dag) Nästa 50 kronor kilot för ekologiska men importerade äpplen när jag ser hur alls träd i stan dignar av frukt (Har inga egna. Än) grönsakerna var också dyra. Är det inte skördetid nu och sånt borde vara billigare? Eller är det nu vi betalar priset för sommarens torka?

    Jaja äta måste vi. Det är bara att betala och se glad ut.


    Det är nu vi börjar betala för torkan, ja. Men inte äpplena. Det är riktigt äppelår i år. Om du vet att någon tomt du går förbi tillhör lite äldre människor kan du alltid fråga om du får komma och plocka i alla fall lite grann. De brukar bara bli glada eftersom de inte längre orkar själva på samma sätt. Eller erbjud dem att plocka av hela träd och hjälpa dem att skicka/ta det mesta till ett musteri mot att få ett par påsar äpplen till dig själv.
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
Svar på tråden Matkostnader