• fiffffi

    skvallra för chefen eller ej?

    vi sitter i möte på jobbet, många i rummet , även utomstående. Vi diskuterar något när plötsligt en kollega börjar skrika på mig: "vad har du med det här att göra? jag tycker inte du ska prata om detta nu mm , (allt jag tog upp var jobbrelaterat och vi diskuterade en lösning)" mycket otrevlig ton. Det är heller inte första gången hon har hoppat på mig. Jag fick samla mig och bara fortsätta diskussionen för jag ville inte sjunka till hennes nivå och börja bråka. Och nej, hon är inte chef eller något, utan tycker bara att hon har rätt att tillrättavisa mig tydligen. Väldigt obehaglig typ.
    Hade ni berättat för chefen? Vad skulle ni då säga?

  • Svar på tråden skvallra för chefen eller ej?
  • Anonym (Z)

    Vem ägde mötet ni satt i? Varför styrde inte den personen upp diskussionen?

  • Butterfly83

    Om det fortsätter på det där viset tycker jag du skall prata med din chef. Det är väldigt otrevligt att jobba med någon som man hela tiden är orolig att skall hoppa på en. Det går snabbt så att du slutar göra ditt jobb ordentligt för att du försöker undvika situationen.

    Jag jobbar själv som förmann. Ett par gånger har jag haft personer som inte kommit överens av olika anledningar. Då har jag ändrat uppgifterna så att de inte i alla fall behöver samarbeta dagligen. Ena gången var det inte bara personkemin som inte fungerade utan orsaken var att den andra personen inte respekterade sina arbetskamrater utan tyckte man kunde ta ut sitt dålig humör på dem. Hon skulle ha fortsatt göra det mot andra arbetskamrater om ingen berättat om problemet.

  • fiffffi
    Anonym (Z) skrev 2018-08-25 13:18:33 följande:

    Vem ägde mötet ni satt i? Varför styrde inte den personen upp diskussionen?


    den som ägde mötet är bästis med henne...även privat
  • fiffffi
    Butterfly83 skrev 2018-08-25 13:18:40 följande:

    Om det fortsätter på det där viset tycker jag du skall prata med din chef. Det är väldigt otrevligt att jobba med någon som man hela tiden är orolig att skall hoppa på en. Det går snabbt så att du slutar göra ditt jobb ordentligt för att du försöker undvika situationen.

    Jag jobbar själv som förmann. Ett par gånger har jag haft personer som inte kommit överens av olika anledningar. Då har jag ändrat uppgifterna så att de inte i alla fall behöver samarbeta dagligen. Ena gången var det inte bara personkemin som inte fungerade utan orsaken var att den andra personen inte respekterade sina arbetskamrater utan tyckte man kunde ta ut sitt dålig humör på dem. Hon skulle ha fortsatt göra det mot andra arbetskamrater om ingen berättat om problemet.


    tack för svar. Kvinnan är en besserwisser som tycker att hon har rätt att tillrättavisa efter vad HON anser vara rätt. Som sagt detta är inte första gången hon har gett sig på mig, och det är därför jag börjar fundera på om det är dags att låta chefen veta.. jag är väl bara bekymrad för att chefen tycker jag är besvärlig och att jag är den som krånglar om jag tar upp nåt som blir jobbigt att hantera. Obs att jag är kompis med alla andra och har kul med dem :)
  • Anonym (Z)
    fiffffi skrev 2018-08-25 13:21:02 följande:

    den som ägde mötet är bästis med henne...även privat


    Bästis eller ej så ska en god ton alltid hållas på ett möte. Allt annat är oacceptabelt på en arbetsplats. Jag tycker du ska prata med din chef.
  • fiffffi
    Anonym (Z) skrev 2018-08-25 13:31:27 följande:
    Bästis eller ej så ska en god ton alltid hållas på ett möte. Allt annat är oacceptabelt på en arbetsplats. Jag tycker du ska prata med din chef.
    ja håller med, men jag avskyr att bli nån form av person som hänger ut en kollega, trots att hon nu har gjort att min helg går ut att försöka fatta varför hon vill va kompis men tror sig ha rätt att skälla ut mig på ett möte...
  • fiffffi

    skulle vara intressant om också någon chef svarade hur hen skulle hantera en sån situation?

  • fiffffi
    Limajo skrev 2018-08-25 13:48:15 följande:

    Ska ni ha något nytt möte i den gruppen? I så fall skulle jag ta upp det där, helst inledningsvis på mötet. Förklara att du inte tycker att det är god mötessed eller ton mellan kollegor att göra sådana påhopp. Gå inte in i diskussion utan håll det som ett konstaterande. Bli inte känslosam eller arg.

    Då har du varit tydlig inför hela gruppen och förmodligen håller flera andra där med dig. Skulle det ändå fortsätta, ja då kan du gå till chefen. På det viset har du varit öppen och tydlig och det minskar risken att du får skit för att du springer till chefen för minsta lilla.


    Ja, det kan vara en idé, Förutom att jag vill undvika att göra en stor sak av det, jag vill inte att andra kollegor ska behöva ta ställning för mig eller henne. Jag vill inte bli indragen i en konflikt.Jag är inte konflikträdd men eftersom jag vet hur man beter sig på ett möte, visar respekt, och håller en god ton så vill jag inte att chef eller annan ska tro att det är en konflikt baserad på två deltagare. Jag har bara blivit påhoppad, jag har ingen konflikt med någon.
  • fiffffi

    finns det chefer som kan ge en åsikt också? :) fler med liknande erfarenheter, hur löste ni dem?

  • Anonym (Abc)
    fiffffi skrev 2018-08-25 13:45:29 följande:

    skulle vara intressant om också någon chef svarade hur hen skulle hantera en sån situation?


    Jag skulle uppskatta om du kom och berättade för mig om vad som hänt, det här är typiskt såna saker som vi inte ser och alla blir arga på att vi inte agerar på. Man måste berätta för att få hjälp. Jag skulle inte agera direkt på "rykten" även om jag skulle tro dig. Med agera menar jag då att ta ett samtal med den som beter sig illa. Utan jag skulle försöka att vara lite mer närvarande för att själv se vad som händer. Även om personen i fråga säkert skulle skärpa till sig om jag var närvarande så skulle tendenserna säkert lysa igenom. Efter det finns det flera olika sätt att agera beroende på beteende. Enskilt samtal, styra upp tonen på mötena när det urartar, ha genomgång på nästa gruppmöte (som vi har en gång i månaden) om hur vi beter oss mot varandra eller annat lämpligt angripssätt. Allt beroende på vad som passar just den personen.
Svar på tråden skvallra för chefen eller ej?