• Annkatrin2890

    Blindtarmsinflammation???!

    Söndag förra veckan började jag få ont i magen, tänkte att jag fått i mig nåt jag inte tål (ingen allergi direkt men känslig mot vissa saker), får grovt ont nån timme senare och åker hem, har fortfarande ont, börjar må illa, äter inget mer den dagen pga dålig aptit, nästa dag, vaknar, mår illa, har ont, dålig aptit, och så har de fortsatt till idag, har fått mer och mer ont och oftare, de känns som nån hugger mig i högra sidan av magen, smärtan är långt ner men ibland mot mitten, gör ont när jag tar djupa andetag, när jag böjer mig, smärtan blir värre, är inte gravid då jag är 17 och oskuld, mamma vet om denna smärta och vi tänkte kontakta vårdcentral på måndag

  • Svar på tråden Blindtarmsinflammation???!
  • Anonym (Dr)

    Efter snart en vecka med blindtarmsinflammation har den isåfall troligen gått sönder varvid det bildas en varböld (i annat fall skulle symptomen spontant h gått tillbaka), många gånger har man då feber och sjukdomskänsla, har du det? Typiska smärtor vid blindtarmsinflammation är kontinuerliga sådana som förvärras av rörelse. Nästan alltid föreligger även illamående och/eller kräkningar. Låga buksmärtor hos kvinnor kan dock ofta härröra från de gynekologiska organen och detta är omöjligt att skilja utan närmare undersökning.

  • Annkatrin2890

    Efter snart en vecka med blindtarmsinflammation har den isåfall troligen gått sönder varvid det bildas en varböld (i annat fall skulle symptomen spontant h gått tillbaka), många gånger har man då feber och sjukdomskänsla, har du det? Typiska smärtor vid blindtarmsinflammation är kontinuerliga sådana som förvärras av rörelse. Nästan alltid föreligger även illamående och/eller kräkningar. Låga buksmärtor hos kvinnor kan dock ofta härröra från de gynekologiska organen och detta är omöjligt att skilja utan närmare undersökning.

    ?????????? Känner flera som gått med det länge, smärtan förvärras varje dag, rörelse gör smärtan värre, kan inte böja mig utan att nästan skrika, trycker man på höger sida så gör det jätteont, kan bara ligga på rygg, evt på vänstersida men inte bästa valet, vet inte vad det kan vara direkt

  • Anonym (Dr)

    Utifrån din beskrivning så kan det mycket väl röra sig om en blindtarmsinflammation, så då tycker jag att du skall söka akutmottagningen och inte vänta till VC öppnar på måndag.

  • Anonym (1177)

    Ring 1177 och få råd av dom idag, nu,  skulle inte vänta till Måndag för att åka till VC. Dom kan ändå inte göra någonting om det skulle vara blindtarmsinflammation då det oftast måste opereras. 

  • Anonym (Dr)
    Anonym (1177) skrev 2018-08-25 14:28:05 följande:

    Ring 1177 och få råd av dom idag, nu,  skulle inte vänta till Måndag för att åka till VC. Dom kan ändå inte göra någonting om det skulle vara blindtarmsinflammation då det oftast måste opereras. 


    Jag skulle bli förvånad om de säger något annat än att hon skall åka in, utifrån den beskrivningen kan man inte säga mer utan en klinisk undersökning och provtagning.
  • Annkatrin2890

    Mamma sa att det var bättre att åka till vårdcentralen... smärtan har blivit mycket värre sen igår, haft ont hela morgonen, mår illa, ingen feber vad vi märkt, snarare att jag är kall, tog tempen för ett tag sen men då hade den höjts, bara lite, känner mig inte sjuk annars, bara väldigt trött, spelar ingen roll hur länge jag sover

  • Anonym (Dr)

    Fast misstänker man blindtarmsinflammation, som man mycket väl kan göra utifrån din beskrivning, är det inte att rekommendera att vänta till på måndag. Sök antingen akutmottagningen eller jourcentral idag. Feber är inte obligat ens vid sprucken blindtarm med varböld, så det är ingen garanti.

  • Annkatrin2890

    Skrev till mamma att de blivit värre, fick bara till svar att jag skulle vila och vänta till måndag, har väldigt ont nära/på höftbenet? Det kan dock vara från att sova konstigt men

  • Anonym (Dr)
    Annkatrin2890 skrev 2018-08-25 16:18:12 följande:

    Skrev till mamma att de blivit värre, fick bara till svar att jag skulle vila och vänta till måndag, har väldigt ont nära/på höftbenet? Det kan dock vara från att sova konstigt men


    Du är ju ändå 17 år och kan säkert avgöra själv hur illa det är? Men utifrån din beskrivning så låter det ändå som att du har klar anledning att söka, och kan ju också göra det själv.
  • Anonym (Läkare)
    Annkatrin2890 skrev 2018-08-25 16:18:12 följande:

    Skrev till mamma att de blivit värre, fick bara till svar att jag skulle vila och vänta till måndag, har väldigt ont nära/på höftbenet? Det kan dock vara från att sova konstigt men


    Hej, jag är läkare. Om du har så ont som du beskriver bör du åka till akuten, speciellt om du har feber. Tagit febernedsättande? Det kan absolut vara blindtarmen. Spricker den kan du bli farligt sjuk. Låter oansvarigt av din mamma.
Svar på tråden Blindtarmsinflammation???!