• Silkworm

    Hur mycket pengar sparar ni åt era barn?

    Hur mycket pengar sparar ni åt era barn per månad? 


    På vilket sätt sparar ni? D.v.s. låst bankkonto i barnets namn, bankkonto i ert namn, fonder etc. 


    Hur och vid vilken ålder planerar ni att ge barnet pengarna? Får barnet allt i en klumpsumma vid en viss ålder eller ger ni pengarna när behovet uppstår? 

  • Svar på tråden Hur mycket pengar sparar ni åt era barn?
  • Anonym (mmm)

    Bankkonto, 200 kr/månad. Tillgång vid 18 års ålder. En del släktingar har satt in pengar där också. 

  • Anonym (S)

    Fonder, 500 kr/månad + alla pengar barnet får vid en födelsedag och jul. Just nu i barnets namn men hon är bara 2,5 år och vi har tankar på att lägga om detta så att vi har mer kontroll över vad som händer med pengarna senare.

  • Anonym (Sophie)

    2500 kr per månad på ett fondkonto som vi föräldrar står på gemensamt. Vi har inte bestämt när barnet ska få pengarna, kanske vid studenten, kanske på 20-årsdagen eller senare. Farmor och farfar samt mormor och morfar sätter in pengar på konton i barnets namn men dessa har vi ingen insyn i. Skulle tro att det rör sig om en hundralapp eller så per månad och att barnet får detta på 18-årsdagen. Vi kommer troligen också ge vårt sparande i klumpsumma.

  • NextUp

    400 kr per månad i kapitalförsäkring i förälders namn och 200 kr per månad i vanligt sparkonto i förälders namn, här åker även klumpsummor, födelsedagspengar osv in. Har ännu inte bestämt när och till vad pengarna ska gå till

  • Don3

    600kr på ISK i mitt namn. Sverige och globalfonder. Siktar på att det ska bli närmre 500k tills 18år. Tillgång när mogen troligen runt 15.

  • mammalovis
    Anonym (S) skrev 2018-08-25 16:15:04 följande:
    Fonder, 500 kr/månad + alla pengar barnet får vid en födelsedag och jul. Just nu i barnets namn men hon är bara 2,5 år och vi har tankar på att lägga om detta så att vi har mer kontroll över vad som händer med pengarna senare.
    Kolla upp detta i tid för jag tror inte att ni kan göra så mycket med "barnets" pengar. Spara i ert eget namn om ni vill ha kontroll.
  • Anonym (Elin79)

    300kr per månad och barn, fonder o aktier i mitt namn (ISK).

    Samt klumpsummor ibland när vi får pengar av föräldrar/svärföräldrar.

  • Emy88

    Vi sparar 2500 kr/månad. 1000 kr på vanligt sparkonto och 1500 kr i fonder. Vi sätter även in pengar som de får vid födelsedagar och jul. Vi har två barn som får dela på pengarna.

  • Anonym (malin)

    Inget sparar vi. Dom kommer få körkortet och något behövande till första boendet. Däremot är dom välkomna att jobba på företaget eller om dom hittar annat jobb. Studiebidraget kommer dom att få.

    Försäkringspengar och pengar från släktingar sätts in på konto tills dom är 18 år. 

  • Anonym (nix)

    Vi sparar inte till våra tre barn och kommer heller inte att göra det i framtiden. Pengar från släkt sätts in på respektives konto. Däremot sparar vi rejält till hela familjen på fonder. Vi kommer att betala körkort, hjälp med boende om de flyttar för att studera etc. Vi har även möjlighet att hjälpa till med kontantinsats för köp av bostad om det skulle behövas.

    Jag har sett hur äldsta barnets vänner får en stor klumpsumma, ofta vid studenten. Pengarna går till alkohol, märkeskläder och smink. Och är oftast slut på kort tid. Pojkvännen fick 60 000 kronor på sin student i våras och har redan bränt det mesta. Såg även ett avsnitt på Lyxfällan om en tjej som hanterat pengarna som jag skrivit ovan, fått nya dyra vanor och därmed dragit på sig lån för att upprätthålla livsstilen.

    Jag tycker det är vansinnigt att ge en stor summa "bara för att". Snacka om att göra dem en björntjänst.

  • elyse

    200 per månad i HSB:s bosparande. Pengarna blir också poäng/kötid till HSB:S hyresrätter. 250 :- på vanligt sparkonto. Vi har två barn.

  • Anonym (Jennie)

    300kr per barn i HSB:s bosparande. Sen har båda barnen ett fondsparande där deras morfar sätter in pengar varje månad.

  • Anonym (Blåst)

    Ett par hundra kr per månad sattes in på kontot som blev tillgängligt på 18-årsdagen. Mindre än halvåret senare var pengarna slut - eftersom 18-åringen hade pundat sju dagar i veckan.

  • Anonym (Pia)

    Inget. Sparar bara på ett konto till allting. Sen ger vi lite pengar då och då. Ena barnet fick till körkort, det andra fick flytta tidig etc.

  • Sassa76

    Barnbidraget. Dvs 1100 kr/barn sätts in på ISK i våra namn. Just nu kan vi lägga undan dessa pengar men tar inte för givet att vi ska kunna göra det för alltid. Tanken är att pengarna ska finnas där vid körkort och som stöd vid första lägenheten.

Svar på tråden Hur mycket pengar sparar ni åt era barn?