• Äldre 25 Aug 15:56
    1830 visningar
    13 svar
    13
    1830

    Pass med visum borta

    Hej, det är så att jag ska resa till Sydafrika nästa söndag (2 Sept) där jag ska vara i ca fem månader. Jag hade ansökt om visum hos Sydafrikas ambassad (vilket blev godkänt) och för att göra en lång historia kort så är mitt pass nu borta (förmodligen stulet). Jag polisanmälde och spärrade passet igår och ansökte om ett nytt hos polisen som jag bör få hämta ut nästa vecka. Problemet är nu att mitt visum låg i det passet och jag talade med ambassaden och de sa att jag måste ansöka om ett nytt visum från början även fast de redan har kvar alla mina papper. Nu är jag helt vilse och vet inte vad jag ska göra och ber därför om råd.

    Är det inte möjligt för ambassaden att ge mig visumstämpeln/klistermärket eller vad det nu är till mitt nya pass direkt eller vill de bara vara otrevliga/jobbiga?

    Kan jag bevisa på något sätt att jag fått visum i Sydafrika utan mitt gamla pass?

    Kan jag ansöka om visum när jag redan är i Sydafrika?

    Vet någon vad jag kan göra? Jag skulle verkligen uppskatta all hjälp och råd. Detta handlar förresten inte om pengarna för flygbiljetten jag kan köpa en ny, men jag måste vara i Sydafrika senast 9 September så jag hinner inte göra om hela visum ansökan processen från början. Väldigt tacksam för all hjälp!!

  • Svar på tråden Pass med visum borta
  • Äldre 25 Aug 16:29
    #1

    Undrar bara hur och var du förvarat passet, och visumet, om det kunde bli stulet? Undrar om du inte har störst chans i att leta bättre och hitta det? Vem tror du kan ha stulit det?

  • Äldre 25 Aug 16:45
    #2

    Anledningen till att jag inte skrev det var för att hålla historien kort, men ok jag kan förklara

    Mitt pass skickades tillsammans med kvittot på min betalning för visumet i ett kuvert när det blev klart i fredags förra veckan. När kuvertet kom fram i måndags så var endast kvittot där i. Jag talade med ambassaden och frågade om de verkligen skickat dem tillsammans och personen jag talade med var hon som la i passet i kuvertet så hon var helt säker på att hon skickat det, vilket innebär att det försvunnit på posten antagligen. När jag tittar noga på kuvertet (jag var inte hemma måndagen när det kom så det var inte jag som öppnade det) ser jag att "läppgrejen" som man förseglar kuvertet med har tejp över, så om inte dem tejpat det på ambassaden så har någon förmodligen öppnat kuvertet, tagit passet och tejpat igen det.

    Jag vet, det låter komplicerat och jag skulle kunna skriva mycket längre för att förklara tydligare men oavsett vad som hänt så är passet spärrat och spärren går inte att häva enligt polisen, så det gamla passet är inte ett alternativ oavsett.

  • Mongol­iet
    Äldre 25 Aug 16:52
    #3

    Bara ansök om nytt & hoppas att det hinner bli klart. Inte mycket att göra. Jag stångar mig blodig just nu med ryskt visum.

  • Äldre 25 Aug 17:01
    #4

    Det skulle kanske fungerat om det inte vore för att jag behöver utdrag ur belastningsregistret vilket själv kommer ta två veckor att få hem. Sedan när jag har det och alla andra papper så måste jag åka till ambassaden och ge dem allt och vänta tills jag får visumet, den processen ska ta ca 10 arbetsdagar, nu blev dem klara sist lite snabbare, ca 8-9 arbetsdagar innan dem postade det tror jag. Oavsett hur snabbt det går, belastningsregistret tar själv upp hela min tid jag har kvar innan jag måste vara i Sydafrika (9 September).

  • Äldre 25 Aug 21:43
    #5

    Jag har inte svaret på dina frågor, men funderar över om det bara är 9/9 som är jätteviktigt att vara där. I så fall kan du ju åka på vanlig turistvisum (90 dagar), och vid behov åka hem och förlänga visumet (om du har råd med flera flygbiljetter). Det verkar dock som om man kanske kan förlänga visumet på plats, men jag vet inte om det verkligen fungerar. I värsta fall kan du ju stanna illegalt, och få återreseförbud, om det är verkligt viktigt för dig att vara där, men det känns inte som ett så bra alternativ.
    Från utrikeskansliet.se/sydafrika/:
    "Om du besöker Sydafrika och stannar längre än vad som angavs i passet vid inresan kan få ett återreseförbud vid utresan. Återreseförbudet är på mellan 12 månader - 5 år. Innan lagändringen trädde ikraft 2014 utgick endast böter. Det är möjligt att förlänga en besöksvisering men måste göras minst 60 dagar innan den gällande visering löper ut."

  • Anonym (A)
    Äldre 25 Aug 22:08
    #6

    Kolla igen om de behöver alla papper på nytt, eller om det eventuellt räcker ned ny ansökningsblankett + ny avgift. Ibland kan man få expressvusum mot extraavgifter.

  • Anonym (A)
    Äldre 25 Aug 22:12
    #7

    Ett annat alternativ kan vara att åka utan visum och ta en långhelg i något grannland inom 90 dagar, få en utresestämpel i passet och sedan åka tillbaka.

  • Äldre 25 Aug 22:41
    #8

    Uppskattar alla era svar, tack så mycket för tipsen! Ni/andra som läser detta får självklart komma med mer.


    Anonym (A) skrev 2018-08-25 22:08:38 följande:

    Kolla igen om de behöver alla papper på nytt, eller om det eventuellt räcker ned ny ansökningsblankett + ny avgift. Ibland kan man få expressvusum mot extraavgifter.


    Ja i efterhand så kände jag mig inte helt säker på vad hon menade med en ny ansökan, om jag behövde alla papper igen eller bara själva ansökningsblanketterna, ska självklart ringa dem igen, måste däremot vänta tills på måndag när dem har öppet och kände mig ganska orolig så skrev därför på detta forum i nuläget för råd.

    Vad är ett expressvisum? Är det ett vanligt visum som man betalar mer för att få ut snabbare eller förstår jag fel? Och ungefär hur mycket mer kan det kosta?
  • Äldre 25 Aug 22:51
    #9
    Anonym (A) skrev 2018-08-25 22:12:14 följande:

    Ett annat alternativ kan vara att åka utan visum och ta en långhelg i något grannland inom 90 dagar, få en utresestämpel i passet och sedan åka tillbaka.


    Hur fungerar detta med turistvisumet? Får man 90 dagars turistvisum direkt när man kommer till Sydafrika? Är det 100% att man får det? Hur länge måste jag vara i ett annat land innan jag kan komma tillbaka och få ett nytt turistvisum? Är det också garanterat att jag får det igen?
  • Äldre 26 Aug 01:21
    #10

    Men alltså, vad är syftet med din resa och hur länge? Ar det turistande eller business du ska dit och gora? Det avgor ju vilket visum du måste ha...

  • Anonym (micke­)
    Äldre 29 Aug 13:58
    #11

    Ett tips är att skaffa dubbla pass.
    Om ett pass ligger på en ambassad för visering kan du åka på det andra
    passet. Jag har haft det i många år.

    Pass 1 för USA, Israel mm
    Pass 2 för Saudi, Dubai mm arabländer

    Inte för att det hjälper med att ditt visum är borta men det snabbar upp
    hanteringen och du direkt kan skicka pass 2 till ambassaden

  • Äldre 29 Aug 14:09
    #12
    randomname1 skrev 2018-08-25 16:45:17 följande:

    Anledningen till att jag inte skrev det var för att hålla historien kort, men ok jag kan förklara

    Mitt pass skickades tillsammans med kvittot på min betalning för visumet i ett kuvert när det blev klart i fredags förra veckan. När kuvertet kom fram i måndags så var endast kvittot där i. Jag talade med ambassaden och frågade om de verkligen skickat dem tillsammans och personen jag talade med var hon som la i passet i kuvertet så hon var helt säker på att hon skickat det, vilket innebär att det försvunnit på posten antagligen. När jag tittar noga på kuvertet (jag var inte hemma måndagen när det kom så det var inte jag som öppnade det) ser jag att "läppgrejen" som man förseglar kuvertet med har tejp över, så om inte dem tejpat det på ambassaden så har någon förmodligen öppnat kuvertet, tagit passet och tejpat igen det.

    Jag vet, det låter komplicerat och jag skulle kunna skriva mycket längre för att förklara tydligare men oavsett vad som hänt så är passet spärrat och spärren går inte att häva enligt polisen, så det gamla passet är inte ett alternativ oavsett.


    Det låter ju mer som passet ramlat ur kuvertet och de på posten har bara tejpat åter det. Går det inte att fråga hos posten? 
  • sextio­talist
    Äldre 29 Aug 14:18
    #13
    Fia 28 skrev 2018-08-29 14:09:53 följande:
    Det låter ju mer som passet ramlat ur kuvertet och de på posten har bara tejpat åter det. Går det inte att fråga hos posten? 
    Och jag tycker det låter som solklar stöld. Ett resekort försvann på ett liknande sätt (fast det var lite pengar på det och jag kunde spärra det direkt) när det skickades på posten.
    Svenska pass är väldigt attraktiva och inte ens posten är förskonade av långfingrade anställda.
Svar på tråden Pass med visum borta