• Anonym (Det)

    Måste jag hålla tyst om det som händer?

    Är utsatt för ett pågående brott sedan flera år. Brittet kommer aldrig kunna knytas till gärningsmännen. Begår jag ett brott om jag talar om det? Tänker på förtal framför allt.

  • Svar på tråden Måste jag hålla tyst om det som händer?
  • Anonym (??)
    Anonym (Det) skrev 2018-08-26 09:29:24 följande:

    Är utsatt för ett pågående brott sedan flera år. Brittet kommer aldrig kunna knytas till gärningsmännen. Begår jag ett brott om jag talar om det? Tänker på förtal framför allt.


    varför kan det inte knytas till gärningsmannen? 
  • Anonym (Det)

    Det spelar ingen roll, det är bara så. Kan inte skriva varför pga risk.

  • Sandraberg

    Klart det måste finnas en gärningsman om det är ett pågåene brott.

    Kontakta polisen.

    Att hänga ut någon på svaga grunder är inte ok.

  • Anonym (Det)

    Ja nåt annat har jag inte sagt, men att anmäla leder ingenstans.

    Vilket då lämnar mig i en pisition där jag aldrig kommer få rättvisa, och dessutom måste hålla tyst om det för att skydda gärningsmännen?

  • Anonym (??)
    Anonym (Det) skrev 2018-08-26 10:05:22 följande:

    Ja nåt annat har jag inte sagt, men att anmäla leder ingenstans.

    Vilket då lämnar mig i en pisition där jag aldrig kommer få rättvisa, och dessutom måste hålla tyst om det för att skydda gärningsmännen?


    Men går det inte att skaffa bevis då? filma, spara telefonsamtal osv. Väldigt svårt att ge dig någon slags råd om du inte kan säger mer än så, men just att det på alla sätt skulle vara helt omöjligt att kunna påvisa vem det är, låter besynnerligt. 
  • Sandraberg
    Anonym (Det) skrev 2018-08-26 10:05:22 följande:

    Ja nåt annat har jag inte sagt, men att anmäla leder ingenstans.

    Vilket då lämnar mig i en pisition där jag aldrig kommer få rättvisa, och dessutom måste hålla tyst om det för att skydda gärningsmännen?


    Varför skulle det inte leda någon stanns?

    Väldigt svårt att ge några råd när du inte berättar vad det är. Men du kan inte förtala någon.
  • Anonym (Det)
    Anonym (??) skrev 2018-08-26 10:12:14 följande:

    Men går det inte att skaffa bevis då? filma, spara telefonsamtal osv. Väldigt svårt att ge dig någon slags råd om du inte kan säger mer än så, men just att det på alla sätt skulle vara helt omöjligt att kunna påvisa vem det är, låter besynnerligt. 


    Men så är det. De "bevis" jag har kan aldrig räcka till att styrka ett brott. Det är utfört så att det enkelt kan bortförklaras och bara jag och gärningsmännen förstår innebörden. Det är riktigt sjuka människor det handlar om.
  • Anonym (G)
    Sandraberg skrev 2018-08-26 09:47:10 följande:
    Klart det måste finnas en gärningsman om det är ett pågåene brott.
    Kontakta polisen.

    Att hänga ut någon på svaga grunder är inte ok.
    Håller med
  • Anonym (??)
    Anonym (Det) skrev 2018-08-26 10:18:05 följande:
    Men så är det. De "bevis" jag har kan aldrig räcka till att styrka ett brott. Det är utfört så att det enkelt kan bortförklaras och bara jag och gärningsmännen förstår innebörden. Det är riktigt sjuka människor det handlar om.
    Men om vi tänker så här; jag är osams med min granne om en grej, inget som direkt går att anmäla men störigt och pågått en längre tid. Varför skulle jag då inte få berätta om det? Jag kan väl gnälla till andra grannar eller min mamma eller vem som helst - det är ju något som drabbar mig och som jag söker stöttning i. 

    Om inget är anmält, inget som du tror går att anmäla, så innebär det väl inte att man inte får tala om det? Du kanske inte behöver skriva ordet på Facebook och med namn, men annars finns väl inga förbud att få tala om det man vill tala om? 

    Du kan ringa till stödlinjer, eller kvinnohus osv eller berätta för en kompis. 
  • Sandraberg
    Anonym (Det) skrev 2018-08-26 10:18:05 följande:
    Men så är det. De "bevis" jag har kan aldrig räcka till att styrka ett brott. Det är utfört så att det enkelt kan bortförklaras och bara jag och gärningsmännen förstår innebörden. Det är riktigt sjuka människor det handlar om.
    Är det bara du som förstår att det är ett brott???
    Låter inte som det är så allvarligt då, är det någon som tar din tvätt tid eller vad  kan det vara??
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Det) skrev 2018-08-26 09:29:24 följande:

    Är utsatt för ett pågående brott sedan flera år. Brittet kommer aldrig kunna knytas till gärningsmännen. Begår jag ett brott om jag talar om det? Tänker på förtal framför allt.


    Om brottet pågår så  kan du ju flytta eller sluta ha kontakt med personen i fråga. Då fortsätter ju inte brottet.
    Och naturligtvis får du prata om det, bara för att man inte kan bevisa t ex psykisk misshandel, så får man lov att prata om det med andra människor.
  • fornminne

    Nej, du behöver inte hålla tyst om det som sker. Men välj hur, var och när. En släkting till mig trakasserades av en granne i flera år. Det gick aldrig att bevisa att det var grannen som låg bakom. Men alla visste och min släkting berättade för många. Du kan också fundera på om du har möjlighet att ta lagen i egna händer, eller få hjälp med det. Särskilt om det är ett pågående brott. Så gjorde min släkt tillslut och grannen flyttade.

Svar på tråden Måste jag hålla tyst om det som händer?