• Äldre 26 Aug 10:19
    2397 visningar
    7 svar
    7
    2397

    Ilsken son - trött mamma.

    En fråga om den berömda 2 års åldern & beteenden! ????????

    Min son är 21 månader , och är en ilsken liten individ räääätt så ofta / många gånger per dag. (När han får ett nej eller helt enkelt saker inte blir som han vill) och de tyvärr är fler gånger än jag snart kan räkna till! ????

    Han gråter för minsta lilla i olika grad , slåss hej vilt & är allmänt tvär mestadels av tiden!

    Han säger usch till i princip allt i matväg utom välling sen ett tag tillbaka , vaknar på nätterna och grinar hysteriskt och inget duger till en början ( ej nattskräck för det går att nå fram , tror inte på ont heller )

    Förstår såklart att både krånglande matintag & sömn är bidragande orsaker till hans humör, men humörs-dagarna kan även se lika ut trots stadiga måltider & god sömn.

    Han går inte på dagis.

    Och det har inte tillkommit något nytt i våran vardag som kan ha påverkat, inte som jag personligen kommer på.

    Är de så här att ha en 2 åring i hushållet? För om jag jämför min , med andras så kan jag helt ärligt säga att jag ser inge likhet ????

    blir så ledsen över om de är jag som mamma felar i mitt föräldraskap & fostran!

    Stressad över att grannarna ?tröttnat? på att han gapar & skriker ofta vilket resulterat i gnäll från dom ????

    Han kan från ingenstans komma fram & klappa på mig (hårt) och jag säger då till att så gör man inte, 9av10 ggr så upprepas detta tills jag säger till med skarp ton, vilket då oftast resulterar i att han kastar sej på golvet / drar sej i håret / kastar leksaker / eller spottar åt mig. Avleda med något funkar oftast inte. Han liksom surar bara.

    Har fått tv dosan / leksaker och annat hårt i skallen ett flertal ggr .

    Leka med jämnåriga / barn överlag går till en början , sen börjar han slåss med dom... så folk undviker oss , och jag undviker folk också till en viss del pga detta.

    När han inte är ?sån där? så är han världens goaste pojk, kramas och pussas och mysa, annars är närhet inte något han uppskattar, inte ens när han var bebis!

    Pratar inte så mycket, men pekar och gör sej förstådd fler ggr än missförstådd i sina pekningar.

    En vanlig dag ser på ca ut så här :

    Vaknar kring 7tiden , dricker en flaska välling får under den tiden kolla på en film/tv sen stängs den av.

    Leker lite och river runt.

    Vid ca 9/10 äts det gröt/fil/yoghurt etc.

    borstar tänderna under protest gap å skrik , (där börjar dagens kamp typ)

    Vi går ut och går , gungar lite , är i lekparken och ibland ett stopp vid granne/bekant sen hem och äter lunch, här är de vilda protester , hungrig & trött , vill ha mat men sen när de serveras så börjas de grina , välling gapas de och jag hävdar att mat blir de och välling blir ikväll... de fortsätter gapas , jag mutar med att hämta leksaker han inte brukar ha och i värsta fall tex prydnadssaker han får pilla på under tiden han äter så han iaf får i sej ett par gafflar...

    klockan är väl vid detta lag runt 13/14 . Nu vill han vila middag , gärna i 2 timmar , ett uppvak innan dom är sovda resulterar i grin gap & skrik & resten av dagen blir konfliktfylld mer än annars.

    Vaknar , leker lite / myser lite , ska försöka peta i han lite energi, brukar oftast gå bra, bäst ta något av de få saker han faktiskt tycker om.

    Äter och vi tar en biltur , handlar , besöker någon , etc.

    Hemma omkring 19 , gör ordning kvällsmat , gröt oftast. Äter under mutning av leksaker...

    lite tv tittning / eller sitta i soffan och läsa böcker eller tar ett bad.

    Fixar kvälls flaska med välling , vi lägger oss , han dricker sin välling , stojar runt lite , somnar aldrig inom 2 timmar . Somnar och vaknar sen efter ca 2 timmar och gör ett par uppvak per natt.

    FÖRTYDLING : Med ?lek? innefattar målning , pyssling , lägga pussel och allt annat skoj som går å göra.

    Finns det någon som besitter råd hur jag ska agera ? Hur bemöter jag honom på bästa vis ? Är detta en del av åldern?

    Sliter snart av mig håret här ! ??

  • Svar på tråden Ilsken son - trött mamma.
  • Äldre 26 Aug 10:23
    #1

    Kanske skulle må bra av några timmar på dagis. Han kanske är uttråkad.

  • Äldre 26 Aug 10:25
    #2

    Eller totalt uttröttad av alla intryck då det låter som ni är ute på aktiviteter ända tills sju på kvällen och han sedan inte kommer osämja förrän flera tilmmat senare .

  • Äldre 26 Aug 10:55
    #3

    Jag hade försökt att ta bort vällingen helt och hållet.

    Kanske försökt med gröt till frukost och om det behövs en liten macka eller frukt innan läggning.

    Har du kollat med kommunen om det går att få några timmar på dagis? På så sätt får ni båda ett litet bryt i vardagen plus att du får hjälp från pedagogerna att handskas med hans utbrott.

    På dagis lär han sig att leka med andra barn och det kan främja språket.

  • trash panda
    Äldre 26 Aug 10:57
    #4

    Har han fått alla sina tänder? Sådär knepig med maten och allmänt benägen att få sammanbrott var min dotter när hon höll på att få sina kindtänder. Att han inte riktigt har språket än kan också påverka och göra honom frustrerad.

    Mitt bästa råd är att själv behålla lugnet när han bryter ihop och försöka förebygga så gott det går så konflikter inte behöver uppstå. Att rasta av ungen ordentligt med mycket fysisk aktivitet har också hjälpt oss igenom vissa kaosdagar (dottern är 2 år och 3 månader).

  • Äldre 26 Aug 11:42
    #5

    Det är osämja även innan kvällen också, och jag har även tänkt att det kanske sker för mycket så även när jag försökt trappa ner händelser så har de varit liknande ändå. Har testat mig fram.

    Händer det för lite / händer de för mycket - situationen är densamma i princip.

    Har han på kö till dagis & öppna förskolan har inte startat här där vi bor än, har redan hört mig för.

    Han har ?kompisar? i likande ålder +|- nån månad / vecka som vi träffar å leker med i omgångar men slutar alltid med att han sliter dom i håret eller ska knuffas på dom.

    Han har tänder på g, var rätt sen med dom första , han var kring 14 månader.

    När det blir för mycket så brukar jag försöka att tänka att solen skiner ändå å bita ihop, för såklart så vet jag att hans humör blir värre om jag höjer rösten Och det försöker jag undvika in i det sista.

    Vällingen på morgonen har jag uteslutit ett par ggr innan men han tjatar alltid efter den, och BVC tyckte jag skulle fortsätta med den på morgonen & kvällen om han fortf ville ha den. Frågar han inte så påvisar jag inget heller på morgonen men kvällsflaskan däremot är nästan omöjlig att inte ge.

  • Fru Ve
    Äldre 27 Aug 12:17
    #6

    Jag tänker att det kanske blir bättre då han kommer igång med att prata och kan tala om vad han vill. Det du beskriver låter jobbigt men absolut inte onormalt för ett litet barn. Kan du försöka välja dina strider mer? Vid de tillfällen han blir arg, tänk om du kanske kan säga ja till det han vill istället för nej. Om det inte är någon viktig sak. Kan han få välja mer, tex få två alternativ så han känner sig delaktig? Att muta med leksaker för att han ska äta låter helt ok i min värld. Jag använder tom pippi långstrump på surfplatta till min 1,5 åring när han vägrar äta annars. För husfridens skull. Jag använder ofta enkla lösningar och försöker att inte bry mig om så mycket hur det "ska" vara.

  • sextio­talist
    Äldre 27 Aug 14:31
    #7
    Majs1989 skrev 2018-08-26 10:19:14 följande:

    En fråga om den berömda 2 års åldern & beteenden! ????????

    Min son är 21 månader , och är en ilsken liten individ räääätt så ofta / många gånger per dag. (När han får ett nej eller helt enkelt saker inte blir som han vill) och de tyvärr är fler gånger än jag snart kan räkna till! ????

    Han gråter för minsta lilla i olika grad , slåss hej vilt & är allmänt tvär mestadels av tiden!

    Han säger usch till i princip allt i matväg utom välling sen ett tag tillbaka , vaknar på nätterna och grinar hysteriskt och inget duger till en början ( ej nattskräck för det går att nå fram , tror inte på ont heller )

    Förstår såklart att både krånglande matintag & sömn är bidragande orsaker till hans humör, men humörs-dagarna kan även se lika ut trots stadiga måltider & god sömn.

    Han går inte på dagis.

    Och det har inte tillkommit något nytt i våran vardag som kan ha påverkat, inte som jag personligen kommer på.

    Är de så här att ha en 2 åring i hushållet? För om jag jämför min , med andras så kan jag helt ärligt säga att jag ser inge likhet ????

    blir så ledsen över om de är jag som mamma felar i mitt föräldraskap & fostran!

    Stressad över att grannarna ?tröttnat? på att han gapar & skriker ofta vilket resulterat i gnäll från dom ????

    Han kan från ingenstans komma fram & klappa på mig (hårt) och jag säger då till att så gör man inte, 9av10 ggr så upprepas detta tills jag säger till med skarp ton, vilket då oftast resulterar i att han kastar sej på golvet / drar sej i håret / kastar leksaker / eller spottar åt mig. Avleda med något funkar oftast inte. Han liksom surar bara.

    Har fått tv dosan / leksaker och annat hårt i skallen ett flertal ggr .

    Leka med jämnåriga / barn överlag går till en början , sen börjar han slåss med dom... så folk undviker oss , och jag undviker folk också till en viss del pga detta.

    När han inte är ?sån där? så är han världens goaste pojk, kramas och pussas och mysa, annars är närhet inte något han uppskattar, inte ens när han var bebis!

    Pratar inte så mycket, men pekar och gör sej förstådd fler ggr än missförstådd i sina pekningar.

    En vanlig dag ser på ca ut så här :

    Vaknar kring 7tiden , dricker en flaska välling får under den tiden kolla på en film/tv sen stängs den av.

    Leker lite och river runt.

    Vid ca 9/10 äts det gröt/fil/yoghurt etc.

    borstar tänderna under protest gap å skrik , (där börjar dagens kamp typ)

    Vi går ut och går , gungar lite , är i lekparken och ibland ett stopp vid granne/bekant sen hem och äter lunch, här är de vilda protester , hungrig & trött , vill ha mat men sen när de serveras så börjas de grina , välling gapas de och jag hävdar att mat blir de och välling blir ikväll... de fortsätter gapas , jag mutar med att hämta leksaker han inte brukar ha och i värsta fall tex prydnadssaker han får pilla på under tiden han äter så han iaf får i sej ett par gafflar...

    klockan är väl vid detta lag runt 13/14 . Nu vill han vila middag , gärna i 2 timmar , ett uppvak innan dom är sovda resulterar i grin gap & skrik & resten av dagen blir konfliktfylld mer än annars.

    Vaknar , leker lite / myser lite , ska försöka peta i han lite energi, brukar oftast gå bra, bäst ta något av de få saker han faktiskt tycker om.

    Äter och vi tar en biltur , handlar , besöker någon , etc.

    Hemma omkring 19 , gör ordning kvällsmat , gröt oftast. Äter under mutning av leksaker...

    lite tv tittning / eller sitta i soffan och läsa böcker eller tar ett bad.

    Fixar kvälls flaska med välling , vi lägger oss , han dricker sin välling , stojar runt lite , somnar aldrig inom 2 timmar . Somnar och vaknar sen efter ca 2 timmar och gör ett par uppvak per natt.

    FÖRTYDLING : Med ?lek? innefattar målning , pyssling , lägga pussel och allt annat skoj som går å göra.

    Finns det någon som besitter råd hur jag ska agera ? Hur bemöter jag honom på bästa vis ? Är detta en del av åldern?

    Sliter snart av mig håret här ! ??


    Funderar.
    För det första är han så liten att han lever i nuet, har ringa impulskontroll och tydligen ett rejält humör (och envis).
    När det gäller hur han fysiskt är mot dig, då hjälper det inte så mycket att säga till. Där får du vara proaktiv, hindra slaget. Du får bli ledsen och arg när det gör ont, det är inte katastrof om han blir arg då.

    När det gäller lunchen, även där bör du vara proaktiv, troligen är blodsockret så lågt att allt blir fel. Ge honom något att äta på vägen hem, en bit banan eller så, så han inte är superhungrig. Låt honom sova de där timmarna, han behöver nog det, låt honom äta det han äter, sedan kan du parallellt erbjuda honom något annat.
    Inför kvällen, är han trött eller är han mest uppjagad?
    Ni kanske ska bryta det ni håller på med tidigare på kvällen, kanske ha lugnt ett par timmar innan han ska sova, så han kommer ner i varv.
Svar på tråden Ilsken son - trött mamma.