• Äldre 26 Aug 20:38
    3679 visningar
    4 svar
    4
    3679

    2 veckors skriker varje kväll- kolik?

    Vår son på 2,5 vecka har skrikigt 2-4 timmar varje kväll 4 dagar i rad nu. Det drar igång runt 20/21. Han gallskriker och tar en paus någon gång ibland ( tex om vi lyckas få honom att äta, när vi satte på köksfläkten igår osv) . Betyder det att han har kolik? Eller kan det vara en skrikperiod / kvällsoro?

    Någon som har liknande erfarenheter?

  • Svar på tråden 2 veckors skriker varje kväll- kolik?
  • Äldre 26 Aug 20:45
    #1

    Japp, kan vara kvällskolik. Min son började skrika mellan 16-20/21 vid två veckors ålder. Det enda som hjälpte var att gå omkring och vagga honom. Då var han tyst. Det försvann samma vecka som han blev 3 månader. Det var jättejobbigt. :(

    3 månaders kolik är ganska vanligt verkar det som.

  • Fru Ve
    Äldre 27 Aug 01:02
    #2

    Kan ju vara kolik faktiskt. Har ni bra bärsele eller sjal?

  • Äldre 27 Aug 14:43
    #3

    Vår yngsta skrek som en galning from 1 månads ålder. Jag helammade. Vid 3 månaders ålder såg vi blod i blöjan, visade sig att hon var allergisk mot komjölksprotein. Vi uteslöt alla mjölkprodukter i två år (och blev smala och snygga). Allergin försvann av sig själv efter ca 2 år. Man bör ju kolla med läkare, men om ni är desperata så skulle jag testa att ta bort alla mjölkprodukter. Det tar ett par dagar innan mjölkproteinet försvinner ur modersmjölken.

  • Äldre 28 Aug 22:07
    #4

    Har du blivit tilldelad någon BVC barnmorska än? Isåfall hade jag ringt och pratat med hon/han, dom får säkert den här frågan ofta och vet nog vad man kanske skall titta efter eller ta till som hjälp. Dom finns ju där som stöd för dig och ditt barn :) min flicka hade skrikperiod varje eftermiddag mellan 16-18. Vi tog pauser jag och sambon under dom 3 första månaderna, för vi upptäckte att vi båda stod och kände oss hopplösa samtidigt så för att samla kraft så jag gick ut i 30 minuter sen gick han ut i 30 minuter så höll vi på så och byttes av och försökte underhålla, vagga och mata och sådär. Massage hjälpte ibland, ibland var det gaser eller en rap som behövde komma ut. Bada i badbalja var lugnande för vår dotter, sänkte takbelysningen så det blev mysigt och hon blev helt tyst när hon kom i det varma badet. Kan tänka mig att hon kände sig lite hemma och trygg då dom ligger ju och badar i magen typ :)

Svar på tråden 2 veckors skriker varje kväll- kolik?