• Srihan­na
    Äldre 26 Aug 21:07
    4438 visningar
    7 svar
    7
    4438

    Transitvisum

    Hej. Min mamma är i Sverige på besök hos mig från Sri Lanka. Nu ska jag åka med henne hem men har fått till mig att en icke EU-medborgare måste ha visum för att mellanlanda i England.. När jag går in och läser på Storbritannien hemsida så står det mycket luddigt där (enligt min uppfattning) om vad som egentligen gäller. Därför vänder jag mig till er. Som sagt så ska vi åka från Sverige till Sri Lanka. Vi kommer ta flyget från Landvetter till Heathrow med Brittish airlines. Därefter är det 9 timmars väntetid på Heathrows flygplats innan vi ska ta Sri Lankan airline till Colombo, Sri Lanka. Så vad gäller då. Behöver min mamma som inte är EU-medborgare visum för att få landa i England. Hon har sitt tillfälliga uppehållstillstånd i Sverige som är giltligt vid avresan, hon åker med mig som är svensk medborgare, vi ska inte lämna flygplatsen. Någon som vet?

  • Svar på tråden Transitvisum
  • Mongol­iet
    Äldre 26 Aug 21:09
    #1

    Samma flygplats så behövs inget visum.

  • Äldre 26 Aug 22:09
    #2

    Det är enbart om ni ska lämna flygplatsen som ni behöver visum.

  • Srihan­na
    Äldre 27 Aug 11:43
    #3

    tack för era svar men är ni riktigt säkra? Snälla läs igenom denna länken och hjälp mig tolka. Jag tolkar det på två sätt därför gör det mig så förvirrad. Ena stunden så tolkar jag det som att hon inte behöver visum och i nästa stund att hon behöver det.

    https://www.gov.uk/transit-visa

    https://www.gov.uk/check-uk-visa/y/sri-lanka/transit/somewhere_else/no

  • Mongol­iet
    Äldre 27 Aug 12:08
    #4

    Googlade runt lite & hittade att hon inte behöver det konstiga visumet heller om tiden är under 24 timmar. Ja de lär ställa lite frågor mm men hon har ju vidarebiljett.

  • Äldre 27 Aug 12:54
    #5
    Srihanna skrev 2018-08-27 11:43:44 följande:

    tack för era svar men är ni riktigt säkra? Snälla läs igenom denna länken och hjälp mig tolka. Jag tolkar det på två sätt därför gör det mig så förvirrad. Ena stunden så tolkar jag det som att hon inte behöver visum och i nästa stund att hon behöver det.

    www.gov.uk/transit-visa

    www.gov.uk/check-uk-visa/y/sri-lanka/transit/somewhere_else/no


    Vad är det som får dig att tolka något av det som står i länkarna som att hon behöver visum? Det handlar ju om transitvisum, dvs en mycket kort vistelse i landet med syfte att åka till ett annat land. Det kan tex vara att man anländer med flyg för att resa vidare med tåg, båt, flyg från annan flygplats. Din mamma ska bara mellanlanda på flygplatsen, och kommer inte ens passera passkontrollen. Att byta flyg på en flygplats räknas inte ens som inresa.

    Vill du känna dig säker på att du har rätt information så ska du naturligtvis inte fråga här utan rings konsulatet
  • Äldre 27 Aug 13:16
    #6
    Aliona skrev 2018-08-27 12:54:17 följande:

    Vad är det som får dig att tolka något av det som står i länkarna som att hon behöver visum? Det handlar ju om transitvisum, dvs en mycket kort vistelse i landet med syfte att åka till ett annat land. Det kan tex vara att man anländer med flyg för att resa vidare med tåg, båt, flyg från annan flygplats. Din mamma ska bara mellanlanda på flygplatsen, och kommer inte ens passera passkontrollen. Att byta flyg på en flygplats räknas inte ens som inresa.

    Vill du känna dig säker på att du har rätt information så ska du naturligtvis inte fråga här utan rings konsulatet


    Det du skriver gäller ju dock inte överallt. Kanske i England (ingen aning) men i bla USA går man både genom passkontroll och behöver ESTA vid mellanlandning.
  • Srihan­na
    Äldre 27 Aug 17:50
    #7

    Kolla här: www.gov.uk/check-uk-visa/y/sri-lanka/transit/somewhere_else/no

    Är det fler än jag som tolkar det så att om man har ett uppehållstillstånd (tidsbegränsat eller permanent) så är man ett undantag och behöver därför inte detta airside visa?

Svar på tråden Transitvisum