• Anonym (Stalkad)

    Hur fungerar det att gå under jorden?

    Jag har varit stalkad under en längre tid,och nu har jag börjat känna att jag fått nog. Denna person stalkar mig i mitt eget hem. Detta är alltså inte stalkning via internet.

    Funderar därför på att sälja mitt hem och helt enkelt gå under jorden. Försvinna från jordens yta så denna person aldrig mer kan hitta mig igen.

    Har kontaktat polisen,men känner inget större förtroende för dom tyvärr,då jag bemötts med misstro av dom.

    Så jag funderar på att försvinna från jordens yta så denna människa aldrig mer får tag på mig.

    Eftersom jag funderar på detta har det dykt upp lite frågor kring hur det funkar.

    Om jag går under jorden,kan jag fortfarande vara registrerad hos en Vårdcentral utan en fast adress?

    Kan jag ha ett "vanligt" jobb utan att denna person kan ta reda på var jag jobbar?Kan jag ha ett vanligt jobb utan att ha en fast adress? Vad säger arb.givaren om man ej har en fast adress?

    Så mycket förstår jag att jag ej kan ha en fast adress,för då kommer hen att hitta mig via Eniro,Ratsit eller skatteverket. 

    Vart vänder jag mig för att få svar på mina frågor om att gå under jorden? Någon som vet?

    Mycket tacksam för svar.

  • Svar på tråden Hur fungerar det att gå under jorden?
  • Anonym (Frida)

    Du kan ansöka om skyddad id och adress. Bo kan du göra vart som helst. Ansök om besöksförbud sedan om det fortsätter.

  • Anonym (Stalkad)
    Anonym (Frida) skrev 2018-08-27 07:02:30 följande:

    Du kan ansöka om skyddad id och adress. Bo kan du göra vart som helst. Ansök om besöksförbud sedan om det fortsätter.


    För att få skyddad id här i Sverige måste man först haft kontakt med polisen ett par varv,och eftersom dom ej tar mitt fall på allvar,faller detta platt tyvärr.

    Detsamma gäller kontaktförbud. Det måste man också ansöka om hos polisen...
  • Anonym (Joelle)

    Har du funderat på att byta namn? Om du gör det samt flyttar en bra bit till något ställe som du inte har någon anknytning till så bör du ju vara svårare att hitta (även om ditt personnummer förblir det samma). Minimal kontakt med personer (typ familj och tidigare vänner som han skulle kunna hitta dig genom).
    Beror på hur angelägen hen är att fortsätta stalka dig om det räcker..
    Men eftersom du inte kan få skyddad identitet så kan du väl inte göra så mycket mer?

  • Anonym (Postbox)

    Du kan folkbokförda dig på en box-adress eller posterestante.

    En arbetsgivare har ej med att göra var du bor, men du måste vara folkbokförd. Du kan skriva dig på vilken vårdcentral som helst nu förtiden.

    Skaffa dig kontantkort, det behöver inte registreras på Eniro etc.

    Allra enklast vore att bo i andra hand, ha din post till en postbox eller posterestante och byta jobb till en mer anonym arbetsplats, inte i kassan på lokala Konsum alltså!

    Jag jobbar med att leta efter människor och tro mig det är enklare än vad man tror att försvinna!

  • Anonym (Kvarskr)

    Skyddad identitet är extremt ovanligt i Sverige (det finns bara ett fåtal) men man brukar använda sig av kvarskrivning och spärrmarkering. Det är oftast det som gemene man blandar ihop med skyddad id. Brukar vara fullt tillräckligt men kräver utredning och godkännande förstås. När det gäller vctl så kan man ju lista sig långt bort om man skulle vara orolig för den biten. Blir ju lite dyrare att gå till närmsta vctrl då men det kanske inte är så viktigt i sammanhanget? Skatteverket bör ha mer info om kvarskrivning etc.

  • Anonym (Stalkad)
    Anonym (Joelle) skrev 2018-08-27 07:43:22 följande:

    Har du funderat på att byta namn? Om du gör det samt flyttar en bra bit till något ställe som du inte har någon anknytning till så bör du ju vara svårare att hitta (även om ditt personnummer förblir det samma). Minimal kontakt med personer (typ familj och tidigare vänner som han skulle kunna hitta dig genom).
    Beror på hur angelägen hen är att fortsätta stalka dig om det räcker..
    Men eftersom du inte kan få skyddad identitet så kan du väl inte göra så mycket mer?


    Ja jag har funderat på att byta namn,men är rädd att hen fortfarande kan få tag på mig genom att jag ej kan byta personnummer. Skatteverket läcker väl info där kan jag tänka mig...

    Denna person är tyvärr angelägen om att fortsätta att stalka mig. Har redan flyttat ex antal mil för att "markera" att jag ej vill ha kontakt. Hen letade naturligtvis upp min nya adress via Eniro eller Hitta.se.....Trodde hen skulle lägga av när jag flyttade,men icke.

    Så det känns som att det enda sättet att "bli av" med denna människa är att gå under jorden.
  • Anonym (Stalkad)
    Anonym (Postbox) skrev 2018-08-27 07:44:44 följande:

    Du kan folkbokförda dig på en box-adress eller posterestante.

    En arbetsgivare har ej med att göra var du bor, men du måste vara folkbokförd. Du kan skriva dig på vilken vårdcentral som helst nu förtiden.

    Skaffa dig kontantkort, det behöver inte registreras på Eniro etc.

    Allra enklast vore att bo i andra hand, ha din post till en postbox eller posterestante och byta jobb till en mer anonym arbetsplats, inte i kassan på lokala Konsum alltså!

    Jag jobbar med att leta efter människor och tro mig det är enklare än vad man tror att försvinna!


    Att vara folkbokförd,innebär detta att man måste ha en fast adress?

    Mycket intressant inlägg du skrev.  Du skriver att det är enklare än man tror att gå under jorden. Hur går dessa människor tillväga rent praktiskt?  Som jag frågade i mitt inlägg,kan man ha ett jobb utan en fast adress?

    Och som sagt,kan man vara folkbokförd utan en fast adress?

    Har redan flyttat en gång för att "komma undan" min stalker. Orkar inte flytta runt mer. Funderar allvarligt på detta med att försvinna från jordens yta. Verkar vara det enda sättet att bli av med den här människan.
  • Anonym (Stalkad)
    Anonym (Postbox) skrev 2018-08-27 07:44:44 följande:

    Du kan folkbokförda dig på en box-adress eller posterestante.

    En arbetsgivare har ej med att göra var du bor, men du måste vara folkbokförd. Du kan skriva dig på vilken vårdcentral som helst nu förtiden.

    Skaffa dig kontantkort, det behöver inte registreras på Eniro etc.

    Allra enklast vore att bo i andra hand, ha din post till en postbox eller posterestante och byta jobb till en mer anonym arbetsplats, inte i kassan på lokala Konsum alltså!

    Jag jobbar med att leta efter människor och tro mig det är enklare än vad man tror att försvinna!


    Såg inte din första mening förrän nu. Ursäkta. Så man kan alltså vara folkbokförd utan att ha en fast adress. Tack. Tusen tack för den informationen.
  • Fjäril kär

    *skriv adress på poste restante,

    *du behöver inte lista dig på någon vårdcentral alls. (själv går jag till den närmast jobbet när jag behöver, bor i andra änden av stan)

    *äg inte din egen bil, låt den stå på nån annan.

    *registrera INTE mobilnummer

  • Anonym (Utomlands)

    Om detta hade hant mig hade jag akt utomlands och jobbat nagra ar. Hade latit posten ga hem till mina foraldrar (eller till en postbox familj/syskon kollar av da och da). Blir val inte mycket post att ta hand om da inga rakningar kommer in, utan mest deklarationen kanske. 

    Fragan ar hur pass "fri" du ar. Har du barn blir det ju genast mer komplicerat (skolgang etc.), men ar du ensam sa ar det ju bara att aka. Du kan plugga pa distans om du fortfarande studerar, ha lokal mobil med kontantkort, betala allt kontant och inte med kreditkort, anvanda ditt andranamn om du behover skriva pa kontrakt (heter du GRETA Stina X-son, sa kallar du dig STINA X-son och inte Greta X-son pa allt som ska skrivas pa - bada namnen finns ju i passet sa det ar ju "du" oavsett, men stalkern letar ju efter Greta och inte "Stina") och leta efter ett riktigt roligt jobb nar du anda tvingas bo utomlands. Bli hastskotare om du gillar djur, dykinstruktor om du gillar havet, kock om du gillar matlagning, arkeolog om du gillar historia (eller varfor inte jobba pa museum), barnskotare om du gillar barn, guide om du gillar sightseeing, gympalarare om du gillar sport - ja du fattar - utnyttja tiden utomlands till nagot du gillar sa att det inte blir ett straff att leva utomlands. 

Svar på tråden Hur fungerar det att gå under jorden?