• kattnos

    Amningen gör ont

    Alla trådar jag löser och i all info jag sett skriver man om såriga bröstvårtor vid amning när bebis är nyfö?d. Min pojke är fyra veckor och de senaste dagarna har jag börjat få ont när jag ammar. Jag har inga sår men bröstvårtorna är lite rosa. Brösten ömmar nästan hela tiden och hela vårtgårdarna är känsliga. Är det bara att taget behöver justeras eller kan det vara en svampinfektion? Ska kolla med bvc men tänkte kolla om någon har upplevt detsamma.


    BF 16/7
  • Svar på tråden Amningen gör ont
  • Fia 28

    Jag fick svamp i brösten när jag ammade. Det värkte som mest efter amningen om jag inte minns fel. 

  • Sdy1

    Jag hade svamp och kände precis så. Kolla om barnet har torsk, troligaste orsaken.

    Undvik amningsinlägg och lufta brösten. Finns behandling men man måste behandla barnets mun också och det var drygare än att brösten gjorde lite ont.

  • Kokoskorven
    kattnos skrev 2018-08-28 08:06:31 följande:

    Alla trådar jag löser och i all info jag sett skriver man om såriga bröstvårtor vid amning när bebis är nyfö?d. Min pojke är fyra veckor och de senaste dagarna har jag börjat få ont när jag ammar. Jag har inga sår men bröstvårtorna är lite rosa. Brösten ömmar nästan hela tiden och hela vårtgårdarna är känsliga. Är det bara att taget behöver justeras eller kan det vara en svampinfektion? Ska kolla med bvc men tänkte kolla om någon har upplevt detsamma.


    Jag hade inga sår men fruktansvärt ont ändå. Ingen svamp, det syns om man har det. Amningsnapp hjälpte, men då fick inte bebisen i sig tillräckligt så jag fick sluta med det.
  • kattnos

    Tack för svaren! Jag var på bvc idag och de så att sonen hade lite svamp i munnen så vi fick en lösning som han ska få, jag fick också en salva. Hoppas att det blir bättre av detta! :)


    BF 16/7
  • Fia 28
    kattnos skrev 2018-08-28 15:20:42 följande:

    Tack för svaren! Jag var på bvc idag och de så att sonen hade lite svamp i munnen så vi fick en lösning som han ska få, jag fick också en salva. Hoppas att det blir bättre av detta! :)


    Sluta inte med salvan för fort, för då kan det komma tillbaks om inte sonen blivit av med sin svamp ännu.
  • kattnos
    Fia 28 skrev 2018-08-29 08:12:27 följande:

    Sluta inte med salvan för fort, för då kan det komma tillbaks om inte sonen blivit av med sin svamp ännu.


    Nej, tre gånger om dagen i 10 dagar sa sköterskan så det gäller bara att komma ihåg det även när det börjar kännas bra..
    BF 16/7
Svar på tråden Amningen gör ont