• anvalied

    Skaffa en till kattunge

    Hej! Jag och min sambo har tingat en kattunge, en hane, som vi ska hämta nu i mitten av september.
    Vi har redan en hona hemma, 7 månader cirka, henne har vi haft sen hon var 12 veckor.
    Vi har länge tänkt att ha 2 katter, då vi har vänner och familj som har flera och de katterna har en så fin kontakt med varandra. Jag förstår och vet dock att det såklart är väldigt olika.
    Jag har rådfrågat min veterinär om att skaffa en till och hon såg ytterst tveksam ut när jag berättade att vi skulle få hem en nykomling, så nu blev jag nervös och orolig att det kommer gå illa till. Har ni där ute några erfarenheter och kunskaper om detta? Har ni tips och råd inför det första mötet, hur man introducerar den nya? Och vad bör vi tänka på? Har ni några tips och råd?

  • Svar på tråden Skaffa en till kattunge
  • IceKitten

    Det är oftast inga problem att skaffa fler katter. Jag har tre (5 år, 4 år och 11 månader).

    Men du ska absolut inte slänga ihop katterna när du kommer hem med den nya. Sätt den nya i ett eget rum (med mat, vatten, låda, sovplats, leksaker osv) som den får göra till sitt egna. Sedan tar du en filt eller liknande från bägge och flyttar dessa mellan dem. Så att de får lära känna varandras lukt (ge dem gärna mat/godis i samband med luktbytet så att de förknippar lukten med något positivt).

    Se därefter till att alltid mata dem vid dörren där ungen är instängd.

    Sedan får du långsamt flytta ut ungen från sitt rum till de övriga rummen i hemmet. Låt den utforska dem lite allt eftersom och ha den äldre katten i ungens rum, så får även den utforska ungens lukt mera.

    Detta kan ta veckor beroende på katterna.

    När de väl ska introduceras via syn så se till att ändå hålla dem separata genom ett galler eller liknande och belöna bägge med godis/kel osv.

    Så länge katterna fräser eller liknande åt varandra så är det inte läge att gå vidare.

    Till sist kan de få "fri" tillgång till varandra men under uppsyn och bara under en begränsad tid.

Svar på tråden Skaffa en till kattunge