• Äldre 28 Aug 21:48
    2638 visningar
    5 svar
    5
    2638

    Vad händer om jag inte betalar radiotjänst?

    Hej,

    här en spanjör som har bott i Sverige i 3 år och detta är helt nytt för mig:

    För några veckor sen ringde mig någon med doldt nummret. Jag förståde inte så bra vem det var, jag trodde att det var en undersökning eller någon som ville sälja något. Detta person frågade mig om jag hade tv eller digitalbox. Jag har inget av dem hemma, men jag sa att jag hade digitalbox för att jag trodde att det var en den internet router. Denna person sa att jag måste betala då 600kr. Jag trodde att det var en scam och slutade samtalet. Jag sa att jag skulle anmäla det till polisen.och denna person ringde inte igen.

    Nu har jag f
    ått ett brev från denna radiotjänst om säger att jag måste betala. Det är orättvist för att jag inte har tv eller digitalbox hemma. Min sambo som är svensk ringde dem och berättade att det var en missförstånd. De gav oss möjlighet att beklaga och vi har gjort det, fast jag vet inte om de ska acceptera det.

    I andra länder liksom Tyskland eller Österrike har det ocks
    å och om man inte betala, radiotjanst kan göra ingenting emot, bara hembesökning, ringa hela tiden, osv.

    Jag tänker p
    å riktigt att anmäla detta till Polisen om de inte acceptera min beklagar för att det tjänst som att de vill stäla min pengar. Jag har ingen tv eller Digitalbox hemma och det är orätvisst att jag ska betala för något som betalar jag redan med mina skatt.

    Tack p
    å förhand.

  • Svar på tråden Vad händer om jag inte betalar radiotjänst?
  • qfnafn­jf
    Äldre 28 Aug 21:49
    #1

    Fortsätt bestrida.

  • Äldre 28 Aug 21:59
    #2

    bestrida för att...Rynkar på näsan

  • qfnafn­jf
    Äldre 28 Aug 22:03
    #3
    En spansk i Sverige skrev 2018-08-28 21:59:43 följande:

    bestrida för att...Rynkar på näsan


    Du har varken TV eller digitalbox. Vad är det för något du betalar avgiften för i så fall?
  • Poolsk­ötaren
    Äldre 28 Aug 22:12
    #4

    Bestrid fakturan före förfallodatum.

    1. Kontakta Radiotjänst omgående skriftligt och via telefon angående felet.

    2. Bestrid skriftligen betalningskravet och vad du anser är felaktigt.

    3. Spara alltid kopia på dina bestridanden.

    4. Kontakta dem igen för att se att fakturan blir avskriven och se till att få det också skriftligt.

    Läs mer på:

    www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/bestrida-felaktig-faktura/

    En español:

    www.hallakonsument.se/other-languages/espanol-spanska1/

  • Poolsk­ötaren
    Äldre 28 Aug 22:19
    #5

    Från Radiotjänst hemsida, kanske enklare på ditt eget språk:

Svar på tråden Vad händer om jag inte betalar radiotjänst?